Institutet för Vardagsnära Upplevelser


utan tvivel är man inte riktigt klok
27 januari, 2014, 5:12 e m
Filed under: Arbeit, Diffusa tankar | Etiketter: ,

.
Jag vet, jag vet. Det finns evidens för att KBT fungerar mot både det ena och det andra. Men ibland (allra helst efter en heldag på KBT-utbildningen) kan jag inte komma ifrån känslan av det egentligen bara handlar om manualiserad förnumstighet.
.

7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

KBT har sina förtjänster. Speciellt när det handlar om fobier. Men annars är det nog som du säger manualiserad förnumstighet. Där förståelse är det viktigaste behovet blir det nästan en kränkning.

Kommentar av kyrkis

Mjo, KBT har väl, som alla terapimetoder, sina begränsningar. Visserligen kan jag väl tycka den är rätt så användbar inom psykiatrin, men undkommer inte en känsla av att den är lite… platt. I brist på bättre ord.

Kommentar av ordsallad

Nu ska du inte hänga läpp för det. Det finns många yrken som bara är manualiserad förnumstighet. Så även mitt.

Kommentar av Lugn. Det ordnar sig.

Inte hänger jag läpp, kära förnumstighetskollega! Jag ägnar mig åt acceptans, mindfulness och kognitiv omstrukturering…

Kommentar av ordsallad

Hjälper det om man har drabbats av översvämning från lägenheten ovanför?

Kommentar av Antonia

Hmm. Möjligen om du har en fobi för översvämningar. Då kan du gradvis exponera dig för Översvämning och på så vis övervinna din fobi, utan att ens lämna hemmet!

Kommentar av ordsallad

Jag hade ingen fobi innan, men nu har det då det är andra gången på 6 månader.
Ska testa din tips nästa gång. Kan vara kul att duscha någon annanstans i lägenheten än vad jag annars gör.

Kommentar av Antonia




Kommentera

