Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Karolinska – Have it your way
30 oktober, 2012, 9:10 e m
Filed under: KI | Etiketter: ,

.
Jag inser att det här med KI-bloggar börjar bli lite tjatigt, men inte tänker jag sluta med dem för det. Istället bjuder jag på lite rykande färsk kunskap från en av delkurserna med målet att ”[] kunna tänka kritiskt utifrån en bred neurobiologisk kunskap vid utredning och behandling samt kunna ge patienten god förståelse om sitt tillstånd”.

Professorn vi hade första dagen inledde med en sorgsen monolog om att det inte gått att frambringa en overhead-maskin vilket tvingat honom att för första gången hålla en presentation med powerpoint. Efter det följde lite neurovetenskapshistoria från när han var liten, och som vanligt var grekerna fränast. Långt före Kristus hade de listat ut att själen (aka spiritus naturalis) bildades i levern, fraktades till lungorna där den luftades en smula innan den växte till sig och bosatte sig i hjärnan (nu aka spiritus animalis). Det ska kanske tilläggas att man trodde att blodkärlen innehöll luft (vilket är lite märkligt på tanke på hur mycket de verkade ägna sig åt att hugga upp varandra i små bitar när man läser Illiaden och Odyséen och sånt).

Men utvecklingen gick förstås frammåt (nu hoppar jag t o m över alla fräna exorcism-tricks man ägnade sig åt i bibeln) (och allt vi faktiskt fick lära oss om exorcism av orena andar!) och man insåg att sjukdomar berodde på obalans i de fyra kroppsvätskorna (humoralpatologi!). Gul galla, svart galla, blod och slem och åderlåtning och sånt. Hade man för mycket svart galla blev man melankolisk, gul galla blev man kolerisk osv, lätt som en plätt.

Av det vi fick lära oss under resten av kursen kan man i princip dra slutsatsen att man typ fortfarande tror på det här med att psykiska sjukdomar beror på obalans i kroppsvätskorna, men att vi numera kallar dem serotonin, dopamin och noradrenalin.
I smyg hoppas jag på att läkarna 2112 kommer att kunna fnissa lika förtjust åt oss som vi gör åt da greeks. I väntan på det får ni hålla tillgodo med ett litteraturtips:


.

6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Verkligen hoppingivande vad gäller utvecklingen av vården. Depression lär snart vara utrotad. Fast man måste väl bevara nån liten vätska, typ att man har smittkoppsbakterier på nåt laboratorium…

Kommentar av kyrkis

En liten flaska depression på ett lab, det känns ju självklart! :)
Svart galla ska det ju tydligen vara…

Kommentar av ordsallad

Alltid lika svårt att avgöra kön på japaner, men jag utgår från att det är en man. Han har inte fött barn och inte träffat svenska barnmorskor. Han har inte hört talas om Susanne Lanefelt heller för den delen. För i så fall skulle han inse att för det första har han inte har kommit på något nytt och för det andra torde en studie på svenska kvinnor rätt snabbt kunna visa att knipande av anus inte är korrelerat till mindre depression. Fast jag kan ju ha fel, har inte kollat Cochrane än…

Kommentar av FiaLisa

Själv kollar jag Alltid Cochrane innan jag kommenterar en blogg! Men bortsett från det vill jag ogärna tänka att japanen (jag får också för mig att det är en man, alternativt Lanefelts azn-pseudonym ) har fel i den här frågan. Kanske kniper folk inte tillräckligt mycket? Eller ofta?
Man får la göra en egen klinisk studie, tipsa några patienter och se om det blir succé!

Kommentar av ordsallad

Om en kniper anus hundra gånger om dagen torde det helt enkelt uppfylla en så stor del av ens tillvaro att den uppslukar all möjlighet till depression.
Och om min teori håller så borde det fungera lika bra med spetsknyppling eller frimärkssamlande.

Kommentar av Calle

Känns som att du har avslöjat Hiroyukis framgångsrecept där. Är dock tveksam till om jag verkligen skulle föredra frimärkssamlande framför att tillämpa den japanska metoden!

Kommentar av ordsallad




Kommentera

