Institutet för Vardagsnära Upplevelser


ingrediensminimalism
12 maj, 2012, 1:01 e m
Filed under: Helg, mat | Etiketter:

.
Eftersom jag inte har något spännande att skriva om får ni höra gårdagens fikarumsdiskussion.
Av något skäl uppstod en diskussion om bamja (?). Bamja, fick jag lära mig, är en orientalisk rätt där man har bröd och ris i en slags soppa. Jag frågade en av bamjakockarna hur man bar sig åt för att brödet inte skulle bli slibbigt och läskigt (som ju bröd i något blött lätt blir) och får ett långt och invecklat svar där själva crescendot (inkl. tonartshöjning) är ”det är bara vanligt bröd, helt vanligt bröd: ingen mjölk, inget konstigt, inga frön, inget mjöl, inga kryddor – bara salt och vatten”. (Needless to say är jag extremt nyfiken på det där brödet.)

Nu: tvättstugan. Jag känner mig alltid som en 50talshemmafru (på det bra sättet) när jag hänger där nere.
.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

å så fick jag lära mig något nytt. Bamja har jag inte heller hört talas om fast jag lever i Stockholm, men tydligen inte tillräckligt. Bimbibap går jag förbi dagligen (koreansk, tar gärna med kyckling, men när jag fick något annat istället för kyckling – vill inte forska i vad det var- har satt dem på svart lista)
Uppblött bröd lockar mig lika litet som kakor doppade i te/kaffe. Vill inte beskriva vad företeelsen påminner mig. Bläää..

Kommentar av antonia

Fast jag tror jag blev lite lurad av mina arbetskamrater! Googlade lite på det, och bamia (som det verkar stavas, http://www.regndroppe.me/index.php/2010/08/12/bamia-gryta-med-okra/ ) verkar inte alls bestå så mkt av blött bröd som de sa. Så hittar du nån (icke-koreansk) bamia i storstan kan du nog våga testa det ändå.

Kommentar av ordsallad




Kommentera

