Institutet för Vardagsnära Upplevelser


prioritera
26 november, 2011, 8:26 e m
Filed under: Diffusa tankar, Succé | Etiketter: , , , ,

Bygger man solceller på 7% av saharas yta räker det för hela jordens energibehov . Planterar man istället kakaobönor på 3% av saharas yta räcker det för hela min chokladkonsumtion. I mina ögon låter det sistnämnda som ett både viktigare och mer realistiskt projekt, och min personliga åsikt är att man bör sätta igång planterandet snarast.
De däringa solcellerna kan man väl också överväga, på sikt.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Har du räknat på de positiva effekter en kakaoodling som täcker 3% av sahara kan få? Jag tror att om du räknar på det kommer du nog fram till att de där solcellerna är helt onödiga.

Kommentar av FiaLisa

För att folk skulle äta choklad istället för att göra onödiga saker som att konsumera el? Det tycker jag låter rätt troligt också. :)

Kommentar av ordsallad

Jamän det är klart som korvspad att det ska planteras kakao i konstbevattnad öken som sedan får skördas av små undernärda och törstiga barn som då inte behöver gå i skolan. Allt för dina behovs skull. Man står sig själv närmast, eller hur?!
Solceller? Snart lyser solen så starkt att vi ändå inte behöver dem. Dumt att bygga saker i onödan, eller hur?

Kommentar av Calle

Skönt att höra att någon verkligen förstår mig! Räkna med en ministerpost i min kommande regering.

(Men jag är inte så snål som jag ser ut, barnen får givetvis också choklad. Största möjliga mängd choklad till största möjliga antal var det väl någon gammal utilitarist som sa.)

Kommentar av ordsallad




Kommentera

