Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Veckans upptäckter, #1
4 november, 2011, 9:01 e m
Filed under: Arbeit | Etiketter: , ,

Att försöka kommunicera med arbetskamrater genom att skicka mail i haiku-form till dem har visat sig inte alltid vara det mest ändamålsenliga.

17 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men av versmått är väl ändå haiku en ganska bra form. Finns många jag kan tänka mig skulle vara besvärligare. Sonett till exempel. Men limerick, det kunde man nog använda i journaler, eller vad tror du. ”Det var en kvinna från Flen, som fått svullet och smärtande ben, tog en d-dimer för att se, om det var en DVT, den var negativ så hon fick en ipren…”. Jobbigt bara om kvinnan från Flen har ont någon annanstans…

Kommentar av Jessica

Vilken ypperlig limerick! Märkligt att den inte ingår i kurslitteraturen på grundutbildningen, i alla fall gjorde den inte det där jag pluggade.
Men jag kan faktiskt tänka mig i vart fall en diff-diagnos för den stackars flenska damen!

Det var en kvinna från Flen
som hade skadat sin spleen
7 dagars vila fick räcka,
men vilken tråkig vecka!
dock utan bestående men

Fast vad vet en enkel psykiater om hur mjältkontusioner ska handläggas?

Kommentar av ordsallad

Utmärkt! Om man är Stockholmare som jag kan man även tänka sig

Det var en kvinna från Flen
Som skyggade solens sken
Huvudet värkte
En aura hon märkte
Ett klockrent fall av migrän

De kan ha en väldig massa saker, Flenborna. Jobbigare för de stackarna i Hässelby, Fittja, Trollhättan och en massa andra rimovänliga platser… De får hålla sig friska helt enkelt!

Kommentar av Jessica

Oj, morbiditeten i Flen tycks inte vara att leka med. Apropå det hörde jag just om ett intressant patientfall från nämnda stad… (varning för nödrim utfärdas)

Det var en kvinna ifrån Flen
som var förtjust i Kabiven
Hon blev aldrig besviken
på medicinkliniken
Fick infusion var gång i sänglampans sken

Och tur var väl det, för jag har hört att Kabiven ska smaka alldeles förskräckligt om man dricker det.

Kommentar av ordsallad

Ja, inte övertygad om att Flenborna är helt sålda på Haiku-ideen…

Det var en man i från Flen,
Med flankvärk men fullt friskt ben
Benvärk fick han ändå ha
För det rimmade ju bra
Och hans njure fick behålla sin sten…

Kommentar av Jessica

Det var en kvinna från Flen
som hade i njuren en sten
kanske granit
eller en trilobit
För geologer blev hon erogen

Kommentar av emma

Jag har ju alltid funderat på hur geovetenskap, medicin och poesi kan förenas på bästa sätt men aldrig insett att svaret förstås är limerickar om njurstenar. Eller njurtrilobiter… :)

Kommentar av ordsallad

Jessica: helt klart är att njursten is the shit i Flen. Vilket innebär att jag helst undviker att åka dit, är verkligen inte sugen på att testa ngt sånt… :)

Kommentar av ordsallad

Man verkar överlag lite krasslig i Flen. Kan på rak arm tänka mig utöver njursten, brutna/svullna/kliande ben, en stackars neutropen, blockerad vänstergren… och någon som är allmänt klen. Tacka vet jag Södermalm, här har vi eventuellt en släng av allergi mot halm, men inte mycket mer…

Kommentar av Jessica

Ja, morbiditeten ska ju skilja sig en hel del mellan olika kommuner, och jag tänker mig att det inte alls är omöjligt att Flen och söder ligger i normalfördelningskurvans olika poler (om man nu kan säga att den har poler, men men).
Hos mig, på ett universitetssjukhus strax norr om huvudstaden, tror jag inte den finns några rimmande sjukdomar alls faktiskt. Inte ens en ynka allergi. Puh.

Kommentar av ordsallad

Joho då!

Det var en smålat kvinna från Uppsala
Var fingrar lätt blev vita och svala
”Tror bestämt det är Raynauds
Sluta röka, börja gå
För de råden kan du i kassan betala!”

:-)

Kommentar av Jessica

Hmm, tja, nu när du säger det så…

Det var en sminkös från Uppsala
vars ena ögonlock började dala
Åh jösses, ptos!
Jag tror jag förgås
men jag kan ju dölja det med kajal, ja!

Kommentar av ordsallad

Ja, det är några specifika yrkeskårer som inte har det lätt i den stan…

Det var en komiker från Uppsala
Vars skämt alla var katastrofala
På hans humor fick man ingen bukt
Men han slapp äggskal och rutten frukt
Genom att helt enkelt sluta tala

Kommentar av Jessica

Ja, ganska många verkar det som faktiskt!


Det var en reiki-terapeut från Uppsala centrum
som fick ett grand mal i neurologens väntrum
Doktorn sa ”du har epilepsi!
Glöm kristall-terapi,
det där är bara rent flum!”

Jag kanske borde fundera på att flytta.

Kommentar av ordsallad

Jag hoppas du förstår hur äckligt det är med limerickar. Hoppas innerligt.

Kommentar av Bullen

Bah. Alla (utom möjligen dina homiez de gamla grekerna) har förstått att limerickar är det främsta bland versmått!

Att du vrider dig en smula vid varje ny limerick som skapas är bara en liten extra bonus. :D

Kommentar av ordsallad

LuHa har en klassisk air som det… folkliga LiBä inte kan uppskatta, helt klart. Nu ska jag gå och ligga med småpojkar på ett filosofiskt vis, ha det trevligt med dina ”homiez” på logdansen.

PS
Aristokrater ”vrids” inte, vi gör piruetter.

Kommentar av Bullen




Kommentera

