Institutet för Vardagsnära Upplevelser


En vän med åtta kromosomer
30 december, 2009, 12:33 f m
Filed under: Succé | Etiketter: ,

Igårkväll kom jag hem efter några bortresta juldagar. Det mesta var sig likt, men rätt snabbt insåg jag att någon saknat mig. En bananfluga, som hade surrat runt en del innan jul, kom och hälsade så fort jag satt mig vid köksbordet och åt lite yoghurt. Den hälsade och patrullerade ett tag ovanför tallriken innan den med en liten piruett försvann iväg mot hallen.

Senare, när jag borstade tänderna, dök den upp igen. Det sällskapssjuka lilla livet, tänkte jag. Den hade ju varit ensam några dagar.
Till en början cirkulerade den lite på sedvanligt bananfluge-manér. Som brukligt spelade jag iskall. Har man läst veckorevyn vet man ju att man inte bör verka för ‘på’ till en början. Kanske spelade jag lite för cool, kanske var det en bananfluga med instabil läggning, hur som helst fick den nog och gjorde en kamikazedykning mot vasken och hade säkerligen drunknat om jag inte snabbt och hjältemodigt räddat den.
Resten av kvällen satt den nog i en vrå och skämdes.

Idag kom den tillbaks, tyvärr suicidalare än någonsin. Först försökte den dränka sig inte mindre än två gånger i oboykoppen men blev bryskt räddad varje gång. Dödsfall på diskbänken duger ju rakt inte. Sedan ytterligare en gång i badrumsvasken och nu senast, i ett sista desperat försök, dök den rakt ned i diskhon och kraschlandade i en liten vattenpöl som samlats där. Givetvis fiskade jag upp den igen, jag börjar bli lite fäst vid den lille krabaten känner jag.
Tur att jag är så slipad på flug-HLR. Funderar dock lite på hur det ska gå när den blir ensam hemma imorgon.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

[…] mina skidor vet jag inte, men det var ändå rätt kul. Snö är mjukt. För övrigt #2 har den översociala bananflugan tragiskt nog gått hädan. Kommentera Inga kommentarer än än så länge Kommentera RSS för […]

Pingback av det börjar arta sig « Institutet för Vardagsnära Upplevelser




Kommentera

