Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Konspirationsteori bortskänkes pga allergi, väluppfostrad och (nästan) rumsren
25 januari, 2009, 7:37 e m
Filed under: Diffusa tankar, Helg | Etiketter: , , ,

Har ägnat eftermiddagen åt att läsa om växthuseffekten och dess konsekvenser. Inte munter läsning. Sedan snubblar jag över några lustiga bloggar. (Klimatbluffen bl.a., googla lite på ’climate scam’ så hittar du garanterat fler.)

Tittar sedan runt bland en massa andra sidor om varför global uppvärmning är en bluff.
Tydligen finns det många skäl att vara misstänksam mot växthuseffekten. Den vetenskap som ligger bakom teorierna om en global uppvärmning orsakad av människans koldioxidutsläpp håller visst inte måttet, och det som egentligen driver dem som varnar för växthuseffekten är egentligen politiska (och forskningspolitiska) skäl, för att inte tala om att det ligger i medias intresse. Allra mest poppis verkar det vara att hävda att temperaturökningen beror enbart på naturliga variationer, ökad solinstrålning (som ju iofs påverkar i verkligheten också) m.m., och inte på människans utsläpp av koldioxid.

Känner hur jag blir lite sugen att starta en egen konspirationsblogg, men är lite osäker på vad jag ska driva för tes. Kanske ska jag avslöja sanningen om att solens UV-strålning inte alls ger ökad risk för hudcancer (nej, det är förstås inte solstrålningen, det är de ökade koldioxidnivåerna… är de inte skyldiga till växthuseffekten måste den väl vara skyldig till något). Fast jag vet inte om det är tillräckligt konspiratoriskt.
Kanske borde jag istället avslöja att hunger (och för all del även svält) egentligen inte finns, det är bara en bluff från ICA för att öka matförsäljningen. Lite på samma sätt som att man ju egentligen inte behöver el för att t.ex. lampor och datorer och sånt ska funka, som Vattenfall och elbolagen påstår…

Vi får se. Nu, efter att ha chockerat mig själv med att träna på självaste vilodagen måste jag bestämma vilken kvällskurs jag ska läsa den här terminen. Modern idéhistoria, en sociologikurs om tolerans och grejer eller något om livsfilosofi och ansvar för världen.
Och så måste jag se en film. Toodiloo!

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Se film. Enklast så.

Kommentar av Doktoranden

Konspirationsteorier?

Jordens klimatsystem är förmodligen det mest komplexa som går att studera och vi vet bara en bråkdel om det. Av miljarder olika faktorer som exempelvis solen, atmosfärisk strålning, vulkaner, havsströmmar, jordens lutning och gud vet vad så finns det bara en enda faktor som styr allt. Spårgasen koldioxid som utgör 0,038 procent av atmosfären. Och då är det ALL koldioxid, människans bidrag är någon procent av denna andel. Att 95 procent av växthuseffekten utgörs av vattenånga spelar heller ingen roll. Det är koldioxiden som är faktor nummer ett.

Det är inte konspiratoriskt att ifrågasätta denna teori. Det är sunt förnuft.

Och nej, jag ifrågasätter inte växthuseffekten. Det är det ingen som gör. Jag ifrågasätter teorin om att det är människans co2-utsläpp som styr klimatet. Människans aktiviteter har självklart en påverkan men naturligtvis inte större än naturens krafter.

Fortsätt gärna läsa min blogg!

Kommentar av Skeptikern

Jag tycker att du ska läsa italienska.
Det är ett fint språk.
O då kan man se på filmer med italiensk text. Det har jag gjort idag.
Inte för att jag kan italienska. Men det går bra att låtsas också.

Kommentar av Miss Mary

Pfft, alla vet ju att jordens klimatsystem styrs av opererande thetaner på order av Hale–Boppkometen. Så jävla komplext är det icke.

Kommentar av Tant Turban

Doktoranden:
Precis. I vart fall om videon är inkopplad ordentligt.

Skeptikern:
Jag kanske raljerade lite, och på det stora hela tycker jag det är sunt & bra att ifrågasätta nya rön (och för all del även gamla vetenskapliga paradigm). Men (och det här är ett stort men) eftersom jag trots allt tror att människans utsläpp av växthusgaser är en av de viktigaste orsakerna till uppvärmningen (och i princip den enda vi kan påverka) och att den kan få mkt allvarliga konsekvenser tycker jag det är både viktigt och självklart att vi ska minska utsläppen – även om det finns en (enligt mig) liten sannolikhet att teorierna är fel.
Ett av de största problemen är när det gäller att göra något åt problemet är att folk inte anpassar sina liv för att minska utsläppen, eller verkar för politiska initiativ med det målet. Delvis pga för lite kunskap, delvis därför att det är bekvämare att inte anpassa sin livsstil. Och jag tror att bloggar a’la din spär på problemet med att folk inte bryr sig tillräckligt, både genom att skapa mer osäkerhet kring om problemet verkligen finns (vilket iaf jag är övertygad om att det gör) och genom att de gör det lättare för folk att strunta i problemet och intala sig att teorierna inte stämmer, vilket förstås är psykologiskt bekvämare (slippa både livsstilsanpassning och dåligt samvete).
Tycker det är bra att man forskarvärlden debatterar olika klimatprediktionsmodeller och försöker hitta fel på de man har, för sådana finns säkert. Men eftersom jag trots allt är övertygad om att problemet finns tycker jag det blir destruktivt att kritisera modeller som det med stor sannolikhet ligger mycket i, när man istället borde få folk att förstå vilka konsekvenser den globala uppvärmningen kan få.
Well, jag vet att du inte håller med mig, så jag vet inte riktigt varför jag skriver en massa om det här, jag tror inte att varken du eller jag kommer att ändra uppfattning pga skriveriet här.

Tant T:
Man vet inte så noga, det finns många teorier. Tomas dileva tror att det beror på ökade kosmiska energier, jag tror att det beror på antalet abborrar i Vänern i kvadrat. Men för all del, det är en ”nice” teori du har.

Kommentar av ordsallad




Kommentera

