Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Dagens beslutsångest
29 augusti, 2008, 3:31 e m
Filed under: Bonjour tristesse | Etiketter: ,

Som om det inte skulle räcka med mitt kära arbete från och med måndag (uäh!) tänkte jag späka mig med kvällskurser även denna termin. Förra blev det Naturvetenskap och kön + Livsbetingelser i universum. Men nu, nu vet jag inte så noga.

Efter att ha plaskat runt på universitetets hemsida ett tag har jag kommit fram till några tänkbara kurser, förmodligen blir det två av dem. Funderar på att försöka slå nya rekord i grenen Totalt Oanvändbara Kurser, och då lutar det åt Antennteknik och Ondskans återkomst(!). Speciellt den senare är jag nyfiken på. Kanske har den att göra med att borgarna tagit makten igen? Den lilla förnuftiga delen av min hjärna (som faktiskt existerar, men för en tynande tillvaro djupt i det undermedvetna) kommer doch att hindra mig från att välja dem, tror jag, och istället står valet mellan:

* Skönlitteratur och medicin (man får läsa Atwood, Camus och Shelley-böcker samt göra skrivövningar!)

* Dinosauriernas tidsålder (Jag vet inte riktigt vad man får göra, kanske extrahera t-rex-DNA från bärnstensmyggor, men Emmas paleontologiprat har fått mig lite sugen. Dock tänker jag mig att det blir ont om trilobiter (detta urdjurens urdjur, den stoltaste av mollusker), vilket såklart är en nackdel.)

 

* Biologisk bildningskurs (lite allt möjligt om östersjön, klimat, växtekologi, och jag har ju en hemlig crush på biologi)


* Orienteringskurs i astronomi (Förmodligen ganska torr, men jag har en hemlig dröm om att lära mig känna igen stjärnbilder och gå ut och spana & peka på dem)

* Människan och naturen (Eller ngt sånt hette den, om miljö och resurser och livsstil och grejer. Och det låter ju intressant, väl.)

 

* Evolutionsbiologi (för att jag ju egentligen velat bli biolog, innerst inne)


Men vilka? Och jag måste bestämma mig i helgen. Eeek.

13 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Fuck yes Ondskans återkomst! Den tänker jag läsa, om det går. Har f ö både Atwood, Shelley och Camus hemma. Läste ut Oryx and Crake för någon vecka sedan, är fortfarande förvirrad.

Kommentar av Tant Turban

Tycker du ska satsa på ”ondskans återkomst” (kursnamnet är ju faktiskt en höjdare av astronomiska mått) samt ”skönlitteratur och medicin”. Det torde bli en mix av salt och sött. Galenskap och medioker vettighet.

Fast vad vet jag? Jag gissar hej vilt.

Kommentar av Doktoranden

Gillar inte atwood, och camus är rätt tung, minns jag från min länge sen avblommat ungdom. Men man läste det för att visa att man hängde med sin tid.
Men Antennteknik? vad vad det för intressant kurs? Hittar inget förklaring.

Kommentar av Antonia

Trilobiten är ju ett leddjur, inte någon mollusk! Viktig skillnad.

Kommentar av emma

TT:
Har faktiskt inte mailat institutionen än, men gör det kanske snart. Beslutsångesten över normalkurserna tycks alltför svår. För övr var det oryx & c som skulle läsas.

Doktoranden:
Den senare ligger faktiskt bra till, men den där ondskan… ja, vi får se. (Undrar om exorcisten ingår i kurslitteraturen? Eller kursfilmsamlingen, snarare.)

Antonia:
Jag måste ju också hänga med min tid. Tror bara jag läst några noveller av Atwood, så än har jag ingen koll, riktigt. Antennteknik hette förresten antennteori, tror jag. Skrev fel. Den handlar om… antenner.

Emma:
Men den Känns mollusk, tycker jag.

Kommentar av ordsallad

Du kan få låna boken. Om jag får låna civ.

Kommentar av Tant Turban

Dinosauriernas tidsålder – aha – nutidshistoria… fast onödig kurs – du får så gärna hänga hos mig och de andra DAMP-tanterna så får du senaste nytt. Och ondskans återkomst är ju oxå nutidshistoria (som du själv påpekar)

Nej orienteringskurs i astronomi och sen antennteknik (användbar både i avsökningen av världsrymden och i dessa FRA-tider ju. Och dessutom kan du extraknäcka som licensspanare efter den)

Kommentar av Mammamumrik

Tycker definitivt att du ska fördjupa dig i antenner och ondska. Och som sagt extraknäck på FRA, det är väl inte så dumt?

Kommentar av imse

Men du, är inte du färdigbildad? Du jobbar ju som läkare? Eller kan det vara såsom så att du nu är så kraftigt beroende av högskolepoäng att du aldrig kan sluta? Vilken diagnos skulle du som läkare sätta på dig själv?

Kommentar av bergatroll

TT:
Jag hade med glädje spritt civ, men det är dessvärre inte revolutions (revelation?/vad det än heter) vi spelar…

Mammamumrik:
Vilken dinosaurie är du? Jag skulle vilja vara en brontosaurie tror jag, men jag är ju inte Så gammal än. Hmm, kan kanske bli astronomin ändå. Men antennerna – jag är tveksam.

Imse:
Varför är dom kurserna så populära? Och FRA. Det kunde ju vara en kombinationskurs, det vore passande…

bergatroll:
Det är ju definitivt tvångsmässigt att göra så, så en tvångsmässig personlighetsstörning kan jag kanske få. Utöver detta får jag ju små slängar av beslutsångest också då och då. Dock osäker på om det kan bli någon diagnos av det…

Kommentar av ordsallad

Dinosauriernas tidsålder – en klassiker för alla som vill fuska till sig ett kårleg

Kommentar av Jasmine

Hur var det – hade inte någon av flygdinosaurierna små antenner…. Tänkte du kunde kombinera där.
Jag är en gammanl vanli Tyrannosauros – med blomkruka och allt. Det syns ganska tydligt på loggan faktiskt.

Kommentar av Mammamumrik

Jasmine:
Schhh, inte så högt. Jag kan bli avslöjad!

Mammamumrik:
Såklart. Förresten påminner väl t-rex-armar lite om (små) antenner?

Kommentar av ordsallad




Kommentera

