Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Komputerblogg
28 mars, 2008, 9:03 e m
Filed under: Kulturkoftan | Etiketter: , ,

Ich habe blogg. Das Probläm ist gross. Der Käse ist Nass.
Jag har lyssnat på Kraftwerk för mycket och för länge. Platten gehört. Hela eftermiddagen närmare bestämt. Resultatet är att jag har blivit mycket konstigt och tänker i små korta meningar på tyska. In deutsch, Deutsche Denk. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur det. Liberal, kein Signal.
Dock kombinerar jag det med medicinstudier. Multi-gut: Party und Studium. Nu lyssnar jag på en låt om EKG. Nyss lyssnade jag på en om Vitaminer. Kraftwerk kan sannerligen konsten att skriva om ämnen som berör. Sachen das berören, genau.

Kraftwerk:arna måste vara de i stort sett enda tyskar som insett att tyska är fruktansvärt roligt (sehr lustig) på det störda tyska sättet, och sedan utnyttjar det för att göra bra musik. Genialisch.Jag önskar nästan att vår korridorstysk skulle komma tillbaka, schnell zurück zu uns! Hallo bitte Freund skulle jag säga, was wollen sie trinken? Wollen sie tanzen? Och han skulle titta konstigt på mig som bara han kan göra, lite besviket som om jag skändat såväl hans land, språk som gammelfarmor på en och samma gång. De är ett känsligt folk, mit ein lustiges språk! Supergut. Jag inser att det inte blir någon bra blogg av att lyssna på Kraftwerk. Achtung ein Katastrof.
En väg ur det hela kan vara att lyssna på deras engelska låtar. Ich muss citeiren:

I’m the operator with my pocket calculator.
By pressing down a special key, it plays a little melody

Sådant måste man älska. Liebe.

Men för all del, bli fast I beroendet du också: EKG-låten. Das ekg-musik.

9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Själv tycker jag att du har bevisat att det blir bra inlägg om man lyssnar på Kraftwerk. Jag får nog ta och testa det någon gång.

Kommentar av Hannah

man skulle kunna exprimentera med olika typer av bkgrundsljud.

Blir det mer seriösa inlägg med P1 i bakgrunden. Är det skillnad på Spanarna och Publicerat?

Och efter fem dagar då bakgrundsmusiken till Final Fantasy hörts i hela huset – börjar man skriva om svärd? Eller elektronisk plastmusik? Ni vet – när de slåss låter det som en blandning av cirkusmusik och signature till ”High Chapparall”, framförd på elektroniska musikverktyg.

Hm, den senaste frågan blev visst just besvarad. Med ja. otroligt vad lätt påverkad man är…

Kommentar av Mammamumrik

Hannah:
Jag kan absolut rekommendera en lyssning. Fast det där med kraftwerkbloggeri vete tusan.

Mammamumrik:
Jo, lättpåverkad är man.
Kanske borde man, som innehållsdeklarationen på matförpackningar, ange vad man lyssnar på när man skriver en blogg.
5 dagars finfal fantasymusik verkar för övrigt inte hälsosamt :)

Kommentar av ordsallad

Tyska är kärlek. Men det vet du ju redan. Vill du pröva lite tyngre electronica är Einstürzende Neubauten det naturliga valet.

Det finns ett tyskt band som heter Urlaub in Polen vilket jag tycker är hysteriskt roligt. Tyvärr är de fruktansvärt dåliga.

Kommentar av Tant Turban

TT:
Något litet av dem har jag bestämt hört innan, senast en låt i förmoddags faktiskt. Just nu är doch insnöningen på kraftwerk total. När jag inte lyssnar på Urlaub in Polen (tio-i-topp-bandnamn, helt klart) förstås.

Kommentar av ordsallad

Om FF-musik är hälsosamt – troligen inte. Vad gör man inte för sina vildänglar, dock.

Sen vill jag – på mitt vanliga, ödmjuka sätt – påpeka att den som konsumerat Kraftverk i dagar i sträck omöjligt kan vara helt omdömmesgill vad gäller detta

Kommentar av Mammamumrik

Nej, förmodligen inte. Men jag erkänner det ju iaf :)

Kommentar av ordsallad

Mmm Sjukdomsinsikt är första steget till tillfrisknande typ. Det var verkligen ingen pik – även om jag i min fåvitskhet aldrig begripit mig på Kraftverk. Fast som alltid – att höra någon annan prata om det man själv inte är ett dugg intresserad av kan öppna ens ögon för saker man kan lära sig älska.

Är dock skeptisk till att detta skull gälla mig personligen och Kraftverk. Är mer lagd åt symfonisk rock, typ Yes och Pink Floyd jag

Är dock fortsatt skeptisk att detta skulle relatera till mig personligen och Kraftverk.

Jag är mer för su

Kommentar av Mammamumrik

Klaus Dinger är död. Sadface.

Kommentar av Tant Turban




Kommentera

