Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Nöd och kval i Ulriksdal
23 mars, 2008, 1:08 f m
Filed under: Arbeit, Reise | Etiketter: , , ,

 Hej hopp. Det var en bra jour idag. Det var hyfsat lite att göra vilket dels innebar att jag slapp stressa (förutom bakjour är man ensam på helger), dels att jag hann lägga ordentligt med tid på de patienter som kom, vilket känns mycket bättre än sedvanlig jourhetstempo. På morgonkvisten träffade jag dessutom tidigare nämnda dr S som visade sig vara övertygad kommunist, och dessutom tar sig till jobbet iklädd trädgårdshandskar. Sånt måste man bara älska.

Man kan dessutom lära sig mycket värdefull info av patienterna. En avslöjade att det var Katternas Militärmånad nu, och att det var orsaken till att dennes humör var lite utöver det vanliga (vilket det sannerligen verkade vara). Denna info framkom alltså mellan episoderna då patienten med stor inlevelse sjöng kristna väckelsesånger och berättade om att det bodde en amiral tvättstugan.
 Fast det är långtifrån alla patienthistorier som är roliga, rätt ofta är det riktigt jobbiga sociala situationer men får höra talas om, missbruk och folk som mår riktigt, riktigt dåligt. Och ofta kan man förstås inte lösa ens i närheten av alla problemen från en akutmottagning, det handlar snarare om att lindra lite, och försöka ordna så att patienten får en så vettig uppföljning som det går.

På kvällskvisten tog jouren slut iaf, och det var dags att åka hem till mamma i Stockholm och påska lite. Det är så SJ kommer in i handlingen. SJ behagar med mig skämta aprillo (kanske på grund av att det är Katternas Militärmånad?). De har ersatt sina sedvanliga tyska precisionståg med något som ser ut som en smutsblek tunnelbanevagn. Det står ”Stockholm 19:37” (typ) på en elektrisk skylt ovanför spåret och jag förstår att det är denna bedrövliga ursäkt till tåg som ska föra mig till huvudstaden. Jag blir genast misstänksam, och inte utan anledning ska det visa sig. Tågeländet åker nämligen inte direkt till Stockholm, det ska tvunget åka via Knivsta, Märsta, Häggvik, Swaziland, Esbjerg, Helenelund och Sollentuna innan det tillslut stannar i Ulriksdal, som alltså är tågets slutstation.
Den som liksom jag är bra på Stockholmsgeografi eller bara råkar vara utrustad med en iq högre än pi förstår att det är stor skillnad på Ulriksdal och Centralstationen. Centralstationen ligger välplacerad mitt stan, Ulriksdal är en gudsförgäten förort där man förmodligen inte ens spelar bingolotto eftersom man är så deprimerad för att man bor så långt från ära och redlighet. Och för att där är så fult. Ulriksdal rimmar på oestetiskt på flera olika världsspråk.
Dessutom tog det dubbelt så lång tid som det vanliga tåget, och stackars jag hade nu inte ätit på någonstans mellan 3 månader och 7 timmar (hint: rätt svar ligger väldigt nära det senare). Men det gick ersättningsbussar till civilisationen, jag hem och fick mat, och vips blev allt mycket bättre. Tjo. Mat är bra grejer.
Och nu är det sovdags.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Marskatt, marscherande katt, katternas militärmånad. Oj vad tankarna spinner iväg.

Men du fick ju se dig omkring, på din tågresa. Inte vara så negativ.

Glad påsk i fortsättningen!

Kommentar av imse

haha, det var en fin blogg tycker jag =) ät choklad din stackare.

Kommentar av emma




Kommentera

