Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Eine kleine Landstingsrevolution
26 februari, 2008, 11:15 f m
Filed under: Bonjour tristesse

På jobbet träffar jag många udda karaktärer. En av mina favoriter är städaren, en herre i sextioårsåldern som idogt arbetar sig fram i korridorerna med sin mopp. Jag brukar småprata med honom en liten stund när jag stöter på honom, vi frågar hur det är med varandra och ojjar oss lite gemytligt. Ibland ger han mig små goda råd om livet också. En riktig mysfarbror m.a.o..

Men han är inte bara trevlig, han är övertygad kommunist också. Efter en liten stund påpekar han alltid försynt att det väl snart är dags för revolution, lite på samma sätt som någon annan i hans ålder påpekar att det snart är dags för eftermiddagskaffet. Jag säger förstås inte emot, vänstervriden som jag är. Men jag undrar lite vad han har i kikaren. Kanske är det patienterna han vill uppvigla (vilket nog inte skulle vara omöjligt), eller också vill han bara göra en väpnad kupp och ta makten över landstingsledningen.

Ett kommunistiskt sjukvårdssystem skulle inte alls vara fel. En tungrodd byråkrati finns redan, och vi har ju en slags vita uniformer; det skulle med andra ord bara krävas ytterst små förändringar. Kanske en arbetspalestinasjal i landstingsfärger, Kamrat Överläkaren skulle kunna ha en zapatistluva på sig för att markera sin ställning som lite mer jämlik än oss andra.

Sedan måste förstås vården bli mer rättvis också. Alla ska få samma medicin, i samma dos. Lika behandling åt alla. På längre sikt kan man förmodligen skapa ett litet arbetsläger på gårdsplanen också där vi kan bryta stenkol och odla potatis i mindre skala. Glasnost! Pravda!

Revolutionära hälsningar,

Subcommandante Nixon

Dagens Diagnos:

T63.5

 

Toxisk effekt av kontakt med fisk

(Jag har glömt Dagens Diagnos på tok för många gånger nu. Bättring ska ske!)

14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Den där mannen kan komma hit och revoltera lite hos min kommunala arbetsgivare!

Kommentar av Imse Vimse

Jag får tipsa honom vid tillfälle.

Kommentar av herrnixon

T63.5 Toxisk effekt av kontakt med fiskHA! Precis det jag jobbar med! Jag visste att du är en kvacksalvare som egentligen, innerst inne vill bli en ekotoxikolog!!Pravda på dig! /KatrinPS Jag vet var ordet kvacksalvare kommer ifrån och ska skriva en bok om det en vacker dag, vet du?

Kommentar av Katrin

Du är ju typ tankeläsare, hur visste du det? Ja, det var förstås diagnosen som avslöjade mig. Men det här med kvacksalvare. Det låter lite som något man smörjer in grodor med, längre än så vill jag inte spekulera. Nu väntar jag bara på boken.

Kommentar av herrnixon

Men viktigast av allt är att diagnoserna måste ändras:”Allvarlig paranoid föreställning om att vara inspärrad p g a felaktiga åsikter””Felaktiga åsikter””Åsikter”

Kommentar av kyrksyster

Är det en diagnos?? Den måste jag kolla upp. Men felaktiga åsikter är förstås något mycket, mycket sjukt…

Kommentar av herrnixon

Jag stjäl bassetbilden rakt av. Jag lider (njuter) av allvarlig bassomani, så fort jag ser en basset måste jag trycka ned ansiktet i dess päls och gömma mig för världen en liten stund.

Kommentar av Micke

Bassomani, en mycket frisk sjukdom. Visst är det väl något fel på folk som inte har en lite osund fascination för bassets?

Kommentar av herrnixon

Jag ska lyda basset! han säger åt mig att gå och sova nu, så då gör jag det. Godnatt! Hmmjhmmj!

Kommentar av emma

Nu säger han åt dig att fixa ngt gott till mig! Jag är hungrig.

Kommentar av herrnixon

Salukin bytts ut mot en Basset. Bara det är en ren revolution.Ungdomlighet mot mogen ålderdom. Håller med gubben, det är dags för att revoltera och återerövra de sjukas rättigheter att vara sjuka.Sjukvården börjar alltmer likna moment 22.Om du vet att du är sjuk kan du inte vara något annat än frisk…eller?

Kommentar av Antonia

Det fanns ingen saluki! Annars hade det förstås blivit en. Och det här med sjuk och frisk… fråga mig inte. Jag tror jag får sämre och sämre koll på vad som är det ena och vad som är det andra ju mer jag håller på med det.

Kommentar av herrnixon

WordPress rekommenderas, vi har inget som heter ”Too many connections” eller liknande här. Kan inte minnas att det någonsin krånglat faktiskt.

Kommentar av Micke

Wihi!Då blir vi snart grannar, kanske.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

