Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Och sen då?
20 januari, 2008, 10:57 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Jag sitter och tittar lite på skärmen och funderar på vad jag ska skriva. Nyss tittade jag på en liten plastfigur som låg under skärmen, men han inspirerade inte så mycket. Vi får se vad det blir.
Uppenbarligen överlevde jag både festen och examensceremonin i vart fall. Festen var åtminstone måttligt festlig och ceremonin ca som jag beskrev den, minus gnuerna.

Efteråt for jag, Emma, mamma och (!) pappa samt B & B iväg och middagsfirade på ett jättemysigt ställe vid kusten.  Jag är inte lagt åt det sentimentala hållet, (nåja, inte så mycket i alla fall), men jag blev riktigt rörd av att de kom och hade fixat det jättefint Romantischoch allt de sa. Nästan att jag släppte en liten tår, fast det var det nog ingen som märkte, de medverkande får väl bli förvånade över att läsa det här istället. Kändes konstigt att träffa mamma och pappa samtidigt också – på sätt och vis bra, på sätt och vis sorgligt. En melankolisk känsla av att allt kunde, och kanske borde, varit annorlunda även om jag inte har några förhoppningar om att det ska bli det.

Men på det hela taget var det mycket mer tjo! än snyft.
Jag och Emma sov över och blev sådär lagom bortskämda: hällda choklad på och masserade, serverade finmat och hotellfrukost. (Det kan inte hjälpas, det bästa med hotell är alltid frukosten.) 

Sen tog vi nattåget till Kiruna, åkte vidare till Jukkasjärvi och tittade på is, kände på is (den var kall) och sov till och med på den. Det där ishotellet är faktiskt något av en upplevelse, och jag har fått oändligt mycket större förståelse för hur eskimåer och torskblocken i ICAs frysdisk har det till vardags. Jag är definitivt inte konstruerad för att leva mitt liv i 15 minusgrader, men det var riktigt mysigt en natt.
Is

Nu då?
Nu är jag ju vuxen, förväntas klippa mig och skaffa mig ett jobb. Faktum är att jag har gjort bådadera mer eller mindre nyligen. Frisyr och arbetsuppgifter (+ listan jag lovat göra) får ni allt fnula på ett tag till, nu ska det nämligen göras annat än bloggeri. Känner mig fortfarande lagom latitud-jetlaggad sen allt resande.

Men tack tack tack för alla grattis!

/er vän polarresenären



Dagens diagnos:

X.39.59  

 Exponering för andra och icke specificerade naturkrafter

 

16 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Stort GRATTIS! och roligt att det blev så fint firande…Men överge oss inte… vi behöver vår egen doktor här!

Kommentar av kyrksyster

Ja, då får jag väl helt enkelt stanna. Fast jag kanske börjar ta patientavgift också förstås…

Kommentar av herrnixon

Va? Bor eskimåerna på hotell? Året om? Hur har de råd med det? Det finns alltså big dollars i sälskinn och kajakrullning?

Kommentar av Micke

Jag tror de bor under sängarna och kommer fram på nätterna för att stjäla strumpor från inte ont anande gäster som mig. Iaf blev jag av med en strumpa.Förmodligen jagar de rätt mkt säl också. I vart fall såg jag ingen säl när jag var där…

Kommentar av herrnixon

Men vad trevligt. Du är säkerligen värd allt.Skrattar åt dina torskblock och Mickes kommentar.Tänk på att det är viktigt att skratta så glöm inte oss bloggare som vill ha en dos av den medicinen. =)

Kommentar av Tyra Tok

Äsch, i framtiden kommer den på recept istället :)

Kommentar av herrnixon

Men, vad trevligt du har haft det! Vill också sova på is.Hoppas det går bra med jobb och allt.Ska fundera på det där med verklighetsbaserad, surrealistisk drömdeckare (vad nu det är).

Kommentar av Imse Vimse

Fundera på! Jag kom att tänka på et bok som hette..? Vet inte. Men det skrevs av en polsk författare som heter typ Witold Gombrovich. Äsch. Nu var jag nog inte till mycket hjälp.

Kommentar av herrnixon

Kratt-is!

Kommentar av LadyC

Tack! Tackis.

Kommentar av herrnixon

Gratulerar till din examen, men glöm aldrig att ingen känner sin kropp och sina symptom så väl som patienten själv. Men blir du militärläkare så kom ihåg att ingen är så duktig på att simulera symptom som en basse som vill ligga på luckan ett par dar.

Kommentar av Wassen

Ja, nä, lyssnade man inte på patienten så blev det ju jäkligt svårt, då kunde man lika gärna bli veterinär. Eller militärläkare då…

Kommentar av herrnixon

Först och främst stort grattis. Och så undrar jag om Du har någon mailadress dit jag kan framföra ett förslag.

Kommentar av Lennart

Det har jag. Och nu har du fått den, på mycket hemlig väg.

Kommentar av herrnixon

Fryser man inte lite förnämare när isen är sådär konstnärligt bearbetad?

Kommentar av Therese

Ja, det gör man faktiskt.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

