Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Äventyr i tunnelbanan
3 januari, 2008, 5:30 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Trots min harmoniska lantisnatur gör jag ibland dödsföraktande små resor till Stockholm. Jag tittar med stora ögon på människorna och förundras över alla de nymodigheter som hör storstaden till.
Sedan åker jag tunnelbana, det gör mig alltid glad till sinnes. Tunnelbanetåget rasslar fram och ibland blundar jag och låtsas att jag är på tivoli. (Nej, nu ljög jag.)

Problemen kommer egentligen först när det är dags att lämna t-banan. Jag kommer till spärren med sin kärvt formulerade skylt i orange:
Skylt med kommando
Oftast faller det sig ju naturligare att sväva över spärren, eller kura ihop sig till en liten boll och rulla under den. Andra dagar kanske jag känner för att passera spärren ålande som en smidig snok på marken. Men oftast jag motstår jag trots allt mina impulser och passerar spärren gående.

34 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha, precis så där brukar jag också tänka när jag passerar de där skyltarna. Om jag inte tänker på avståndet mellan vagn och plattform förstås ;-)

Kommentar av burninhell

Ja, det avståndet bör man nog också tänka en del på. Iaf om man ska lyda högtalarutropen… :)

Kommentar av herrnixon

Man kan hoppa bock också. Vilken låt menade du att du skulle leta reda på? De låtar som står i mitt nyårsinlägg är det bara att klicka på så kommer youtubevideon fram.

Kommentar av A-Linda

Wow, hoppa bock! Det verkar superkul, ska prova det nästa gång. (Måste bara komma ihåg att lägga en mjuk matta på andra sidan först.)Var fö a whiter shade of pale (?) som jag menade, och youtube är ju alltid lätt och praktiskt…

Kommentar av herrnixon

*asg* Nu fick jag mig ett gott skratt- behövdes… =)

Kommentar av Malin

Vasse! (-god)

Kommentar av herrnixon

Jag brukar stanna i mitten. Jag vill gärna stå genom spärrarna. Men det blir segt i längden. =/

Kommentar av Minna

Ja, det är svårt att ha mer tålamod än en spärr.

Kommentar av herrnixon

Jaså var det A Whiter Shade of Pale du menade. Klickade du på den i inlägget då? Annars kommer den nu här http://www.youtube.co

Kommentar av A-Linda

Prixis den. Hittade Conquistador också och fick mig en liten nostalgistund. (Jo, jag lever i vanföreställningen att jag växte upp under 60/70-talet.)

Kommentar av herrnixon

Bara att läsa det där får mig att vilja *tokspringa*!:-)

Kommentar av KajsaLisa

Du rekommenderar jag dig att tokspringa en smula nästa gång du har vägarna förbi en spärr.

Kommentar av herrnixon

Ääää… det är bara för att du behövt krypa igenom alltför många gånger…

Kommentar av kyrksyster

Va!? Nä! Så har jag väl aldrig gjort. Det kan jag bara inte tänka mig.

Kommentar av herrnixon

Man kan dansa Limbo med.. :D

Kommentar av Freia

I alla fall om man är duktig på det.

Kommentar av herrnixon

Det hade varit betydligt roligare om de hade satt upp skyltar med text om hur man inte får passera spärren. T.ex. ”Passera inte spärren krypande (åtminstone inte på bara knän)” eller ”Passera inte spärren hasande på rumpan”. Eller ”Passera inte spärren genom att gå baklänges”.

Kommentar av Imse Vimse

Ja, det hade det. Fast så är väl inte SL kända för sin humor heller… :/

Kommentar av herrnixon

funderar alltid över hur dom tänker??? men, en vacker dag ska jag göra ett sånt därnt gammalt sidohopp över, och se om nån kommer och tar mig i örat…..:)

Kommentar av CopyCat

Heh, jag hoppas allt att jag får se det.

Kommentar av herrnixon

herrnixon, lovar att filma och lägga ut på youtube…..*skrattar*

Kommentar av CopyCat

Jag väntar…

Kommentar av herrnixon

Garv!Sverige i ett nötskal kanske? =)

Kommentar av Tyra Tok

Jo. Inget land är så roligt som Sverige.

Kommentar av herrnixon

Jag tyckte häromdan att jag var iakttagen när jag var i stan.Kändes som ett par stora ögon följde varje steg jag tog. Nu vet jag varför. herrNixon var i stan;)Eller var det bara övervakningskamerorna som spärrade ögon?Apropo spärr, det är väl många som svävade över under LSD trippar vilket störde vakternas nattsömn. För att hålla ordning satt man upp hänvisning till de vilsna.

Kommentar av Antonia

Storebror, herrnixon, sak samma.Intressant förklaring med LSD-tripparna. Jag börjar tänka att de förmodligen statte upp skyltarna redan på 70talet eller så om det var dylikt svävande man försökte stävja.

Kommentar av herrnixon

men, men, hur kan du skriva om tunnelbanespärrar med roliga skyltar när du inte nämner ett ord om Anton? Hur går det? Hur mår han? Kan has känsliga bladverk repa sig??Eller står sig dina 5-6 år som medicinstudent slätt och våldet segrar?Ha det gott! /Katrin

Kommentar av Katrin

Ja, en bra fråga. Jag framstår ju som ganska omänsklig när jag inte skriver om Antons såvra skada, men det är förstås stränga sekretesskrav och tystnadsplikt som hindrar mig och inget annat.

Kommentar av herrnixon

Du får femtio kronor om du passerar spärren ”ålande som en smidig snok på marken”. Men jag kommer att behöva bildbevis.

Kommentar av Tant Turban

Jag ska fundera på det. Det kan komma en tid då jag verkligen verkligen behöver 50 kr.

Kommentar av herrnixon

*asgarvar*Lantis som jag är ser jag inte såna där spärrar allt för ofta, men kommer jag till en så ska jag minsan dansa limbo under den och sjunga Limbo Rock av Chubby Checker!

Kommentar av Marie

Det var en riktig snilleblixt du fick där. Du har mitt fulla stöd!

Kommentar av herrnixon

Ta bussen nästa gång – det finns dylika härliga rekommendationer även på dito.;-)/Harpya 2

Kommentar av Harpyorna

Oh my! Nu blir jag sugen.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

