Institutet för Vardagsnära Upplevelser


La belle tristesse
16 december, 2007, 9:59 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Idag satt vi och pluggade intensivt på vårt vanliga café, jag P och M. Det är långt ifrån Uppsalas bästa, men vi håller hårt på den traditionen, man måste få vara konservativ på något område även i vårt ytterst progressiva sällskap.

Efter en tid, en mycket kort tid faktiskt, blev det tråkigt. Mina tankar vandrade bort. Även min hand vandrade bort, den smög då och då i hemlighet ned under bordet och nöp mina kära pluggkamrater i knäna på ett lömskt sätt. Ofta fick jag spännande reaktioner såsom förvånade utrop i falsett, ibland till och med lustiga små hämndaktioner mot mitt studiematerial – ibland till och med mot mina egna knän. Jag fortsatte med mina försåtliga knä-attacker närhelst jag kände att studieledan blev för svår.
 Jag ser varje nyp som en seger. Var dag måste man vinna dessa små fältslag mot den oformliga tristess som kallas livet. Pompidou.

 

 

 

Nu är det bara en inläsningsdag kvar. På tisdag är det, förhoppningsvis, dags för min sista universitetstenta någonsin. Allt om barn och de nesliga sjukdomar som drabbar dessa mycket små människor ska vi ha lärt oss. Vi är på god väg, känner jag.
Speciellt när det gäller virussjukdomarna har vi en utmärkt kunskap då vi i hög grad själva fått uppleva hur allehanda lustiga små virion byggt bo i våra halsar. För detta vill jag av hela mitt hjärta tacka alla de barn som hostat, nyst och på andra kreativa sätt duschat ned oss med virus så till den milda grad och på så vis gjort våra egna förkylningar möjliga. Tack!

14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Livet blir roligt snart ska du se. Men visst är det jobbigt när tristessen griper tag i det.Lycka till på tentan så du snart kan komma ut och bota alla pyren från diverse basilusker som de så ondsint sprider. ;)

Kommentar av essim

Ja, jag hoppas också på det. Men det finns rysligt många pyren i behov av bot.

Kommentar av herrnixon

Va? Ska du bli doktor på riktigt nu eller?Förresten… bilden är inte kul… den förra där man såg att du var du var bättre… För du är bättre!

Kommentar av kyrksyster

Ja, jo, jag ska ju det. Hemskt, eller hur?Presentationsbilden förresten? Hmm. Men jag är ju anonym och hemlig här, hur ska man då lösa det problemet?

Kommentar av herrnixon

Lycka till på din sista tenta!Låt mig hjälpa till så här i elfte timmen: Barn producerar snor. Snor är själva orsaken till sjukdom. Paradoxalt nog är snor även förutsättning för att häva världens energikris. Snorkraftverk kommer att ta vid där oljan äntligen tar ett slut. Försök därför att att bota förkylningar med urskillning i framtiden.

Kommentar av Lottchen

Ehum, självklart skrev jag allt det där.Så hur det än går på tentan lär jag få den miljöcertifierad i alla fall…

Kommentar av herrnixon

Sista tenta.. Det där låter jättevemodigt. Nu blev jag nästan lycklig över min mulliga statistiktenta som är schemalagd direkt efter jul, och inte är det den sista heller. Men det man borde säga egentligen är; grattis!

Kommentar av Ett herrans liv

Hah, jag känner mig vemodig. Tveksamt doch om det är därför.Men det jag egentligen borde säga: tack!

Kommentar av herrnixon

*garvar*=)

Kommentar av Tyra Tok

!

Kommentar av herrnixon

Nä… det är kanske hemskt för dig att lämna studentlivet. Men dina patienter är bara att gratulera.Empati och humor – som ofta går hand i hand – är viktiga egenskaper i all människovård. Sen får vi hoppas att du kan lite medicin oxå… hmm *där fick jag till det i alla fall*

Kommentar av kyrksyster

Jo, egentligen känns det lite småhemskt faktiskt. Fast en aning bättre när man får höra snälla ord sådär.Fast det där om att kunna medicin… nu blir jag orolig igen.

Kommentar av herrnixon

Helt ovidkommande men; La belle tristess En artickel gör ju ingn större skillnad :-)

Kommentar av guncai

Ah, tack, jag har ändrat! Men sånt är ju ändå lite småviktigt tycker formfetischisten jag. Och jag har ju inte läst franska själv…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

