Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Det är något märkligt med sjukhuset #2
16 november, 2007, 9:31 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Jag har varit i Gävle i 2 veckor, och man kanske kan tycka att jag ska skriva en bloggovich nu när jag kommit hem. Men det ska jag inte, under gävlevistelsen har jag nämligen blivit norrländskt kärv och fåordig. Då kan jag sannerligen inte ödsla ord på bloggeri. Den dagliga ord-kvoten, som jag satt till 27 ord, måste användas framför spegeln när jag står och övat mig på att säga ”jo” the norrland way.

Det slog mig just att Gävle kanske inte ligger i norrland. Men då lär det ligga rätt nära, och skaffar jag mig en egen renflock att driva framför mig när jag susar fram på min skoter lär det funka åndå.  Förvisso har jag ingen skoter. Men jag har en gammal snowracer man nog kan spänna en eller annan ren framför. Eller en lämmel. Fett norrlandish, fett med respekt.
Eller skitsamma. Jag blir nog ingen bra norrlänning ändå.
Öronsaxen
Nu, innan vi tar skotern till A&J, ska jag publicera chockerade bilder från den svenska sjukvården. En öronsax. Snipp, snipp. Jag är lite tveksam till vad man ska göra med öronsaxarna. Som jag förstått det är det lite ont om patienter med övertaliga öron som i så fall skulle behöva tas bort. Kanske ska man klippa roliga mönster i vanliga öron? Det verkar lite otäckt. Vi får se om de kommer till användning nästa vecka.

För övrigt kanske jag klämmer fram en blogg i helgen nu när jag är hemma. Fast kanske inte, å andra sidan.

22 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det otäckaste av allt är att när man googlar på Öronsax så får man upp en massa resultat på ”Näs- och öronsax”Något säger mig att det var en sån Michael Jackson förköpte sig på.

Kommentar av Michis

Ja, stackars Micke. Men jag vet inte riktigt vem som skulle ha nytta av en dylik sax…

Kommentar av herrnixon

Övertaliga öron har bara vi troll vad jag vet… men i människovård så kallas ju dylika ting för ögonsax, och hur många övertaliga ögon har människor då? …eller… hm? ja

Kommentar av tanttroll

Ögonsax! Uäh! Det här blir bara värre och värre.

Kommentar av herrnixon

Det är, som alltid, svårt att hålla tillbaka leendet när jag läser din blogg!!!Men alltså… Norrland…. Jag bor i Norrland. Jag har så mycket som 2 skotrar på logen, renarna finns på Hornslandet ett par mil härifrån. Där går dom på vinterbete. Så vill du prova på skoteråkning och titta på renar föreslår jag att du besöker Hudiksvalls Sjukhus isället!!! Jag lovar att guida dig om du nån gång får för dig att tex göra din ST i denna underbara stad! (Ett av landets främsta utbildningssjukhus dessutom…)Kram! Mrs Z

Kommentar av Zebzelon

Tänk vilka erbjudanden man får! Jag lovar att tänka över det om jag får åka skoter eller ren också…För övrigt betyder ”ren” njure på latin, kanske något att informera någon närbelägen renägare om!

Kommentar av herrnixon

Vilket sammanträffande. Jag var i Gävle idag! Om alla jag mötte tänkte jag ”Sådär ser en typisk Gävle-bo ut.” Oavsett hur de såg ut. Fick håret lockat av en man som hette Itai. Helt osannolikt namn va?

Kommentar av EnTillSatansFeminist

Fast jag t yckte gävleborna, förutom att de var likadana, såg lite läskiga ut också. Lite märkliga. I alla fall de som åkte buss.

Kommentar av herrnixon

Det är nästan värre med ögonsaxar. Tänk att klippa bort ögonen på folk.

Kommentar av Imse Vimse

Iiiiih!

Kommentar av herrnixon

Jag vet inte riktigt, han bara springer sin väg & skriker när jag vill öva PR.. dessa oförstående partners..

Kommentar av Hélène

Ja, det är mycket märkligt.

Kommentar av herrnixon

öronsax öronvax öringlaxjag ser ett mönster.

Kommentar av Eric

Det måste vara att alla orden innehåller 3 stavelser!

Kommentar av herrnixon

OJ, så Van Goghish.Men tror du inte att det är för att klippa det gråa håret som sprutar ur gamla gubbars öron då? Det tror jag. Det kan inte vara medicinskt försvarbart att det får vara kvar.

Kommentar av Louise

Såklart var det här van G hämtade inspiration, att inte jag tänkte på det! För övrigt är väl det charmiga gubbhåret värt att bevara om det har nått en sådan längd att man kan fläta det?

Kommentar av herrnixon

Vänta du bara till du hittar en ögonsax!

Kommentar av Kraka

Jag hoppas på att det aldrig händer…

Kommentar av herrnixon

Jag bor i Gävle, så jag kan berätta att vi faktiskt tillhör Norrland, fastän det kan vara svårt att tro iochmed vår hutlöst låga renkvot.Men de flesta Gävlebor vet nog inte heller om att vi tillhör Norrland, för så fort någon ska imitera en norrlänning här i trakterna så låter det som nån av pistvakterna, istället för Tomas Dileva som är minst lika nära sanningen om hur en norrlänning faktiskt låter.

Kommentar av Micke

Kommer Tomas Dileva från Gävle!? Och Gävle ligger verkligen i norrland?Oj.Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera.

Kommentar av herrnixon

tror de skrivit fel jag…skulle stått öronvax…

Kommentar av nennie

En låda för öronvax. Ja, det var det nog. Så klantigt av dem!

Kommentar av herrnixon




Kommentera

