Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Tourette som en plätt! Och en sjöpung.
31 oktober, 2007, 5:14 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Det har inte blivit mycket bloggande på sistone, men nu när jag ändå är förvisad till kandidatrummet i en dryg timme kan jag ju likväl producera lite. Jag ska berätta om dagen, så fantasifull är jag.

Vi hade en föreläsning om Tourettes, en sjukdom vars symptom är att man får märkliga tics. Ticsen kan vara motoriska (dvs att man rör sig på ett visst sätt, blinkar t.ex.), sensoriska (dvs att man får en konstig känselupplevelse) eller, vilket är det mest kända, vokala (dvs att man säger något speciellt, gärna skojiga ord som bajs). Fast det är förstås inte alls lika roligt som jag antyder.

Vi får lära oss att även djur kan ha Tourettes. Katter och hundar och sånt. (Ja, jag kände att jag behövde ge exempel på djur om ni inte kom på några själva.) 2% av hundarna har det. Beagles t.ex. får ofta ett tvång att tvätta frambenen och schäfrar kan få för sig att skälla i tid och otid. Här någonstans flippar föreläsningen ur och föreläsaren, som för all del kan vara en förklädd veterinär, börjar prata om sjöpungen.
Sjöpungen är ett latjo litet blötdjur som lever på att filtrera vatten, vilket säkert är stimulerande om man är en sjöpung. I sin ungdom flyter den planlöst omkring i havet, på jakt efter… spänning? Kanske. Eftersom den, i likhet med många människor, har en hjärna finns det all anledning att tro att den flyter runt och tänker på saker som är viktiga för sjöpungar. Sedan fastnar den någonstans. Och då, berättar vår föreläsare, äter Sjöpungen upp sin hjärna. På något vis måste man ändå respektera ett djur som äter upp sin egen hjärna när den inte behövs längre. Funderar lite på att göra det till en vana själv, äta upp saker jag inte behöver längre.

Nåväl. Lite senare håller samme föreläsare, en till synes respektabel man i 60årsåldern, ett litet brandtal om hasch. ”Hasch är hur bra som helst”, säger han. Alkohol däremot ska man akta sig för. Sen målar han upp ett scenario om hur fridsamma och snälla alla skulle bli om dom rökte på istället för att supa, och så fint samhället skulle kunna bli om man legaliserade cannabis och förbjöd alkohol. Han är hur skön som helst. Jag ska nog köpa en batiktröja åt honom till nästa gång vi ses.

Nej, nu måste jag gå till stan. Nationsmat och konsert, istället för misär!
(Misärbloggen, den förra alltså, åt jag för övrigt upp. Sjöpung-style.)

14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Tourettes syndrom är den enda roliga sjukdomen tycker jag. Skulle vara roligt att träffa någon, med verbal störning! Somliga tror att jag lider av det, men det är bara i samband av alkoholhaltigt intag. Kanske skulle prova att röka på ist…

Kommentar av Zebzelon

Ja, jo, för all del, rök på! Visst kan man få en släng av schizofreni av det, men vad tusan.Han är f.ö. inte den enda föreläsare som sagt att han tycker det är betydligt ofarligare än alkohol…

Kommentar av herrnixon

Jag satt precis och skrattade åt Tourettes idag, så underligt. Gör det du också: http://www.youtube.co… Tittiesprinkles!

Kommentar av Tant Turban

This video is no longer available due to a copyright claim by Viacom International Inc. Så säger dom.

Kommentar av herrnixon

Var han riktigt klok, den där föreläsaren? Han hade inte någon störning eller så?

Kommentar av Imse Vimse

Heh, kanske var det inte så illa som det lät i bloggen även om det var sant att han berättade om hundar, sjöpungar och cannabis.

Kommentar av herrnixon

Det finns absolut inget roligt med Tourettes syndrom. Det är ett fruktansvärt handikapp. Särskilt för barn och ungdomar.

Kommentar av Anonym

Jo, jag håller helt med om att tourettes är ett fruktansvärt handikapp, och naturligtvis är det inte det minsta kul för dem som har det som, antar jag, sällan möts av den förståelse de borde få. Fast på sätt och vis kan det ju få lite komiska effekter, fast det beror kanske snarare på att man inte tänker sig in i hur jobbigt det faktiskt är för dem som har det. Hmm, kanske är det så att fenomenet vore roligt ifall det nu inte fanns folk som faktiskt led av det i verkligheten…

Kommentar av herrnixon

Hm… nu måste zologen i mig reagera…Sjöpungarna tillhör Manteldjuren, och är ett ryggsträngsdjur. Blötdjur är det INTE. Blötdjuren har inte ryggsträng och är tex bläckfiskar, musslor, snävkor mm. Vi är med andra ord mer släkt med sjöpungen än med bläckfisken…De har inte en hjärna som den äter upp… Under de första timmarna av sitt liv lever sjöpungen som en frisimmande larv. Den har då en ryggsträng. Sen sätter den sig fast på en sten eller stor alg eller annat underlag och sitter sen där i hela sitt liv. Då tillbakabildas ryggsträngen. Att kalla det för att äta upp sin hjärna är enbart effektsökeri.Sjöpungen tillhör Manteldjuren, Tunikata på latin. Fylat är Chordata (ryggsträngsdjur).Läs lite mer om detta fascinerande djur härhttp://en.wikipedia.o…http://www.sjoharen.c…Sen MÅ JAG SÄGA… en föreläsare som anser att hasch är mindre farligt än alkohol. Be honom definiera ordet farlig… Jag vill att allt ska definieras jag. Och att farligheter ska kvantifieras i relation till antalet användare. Jag anser att alkohol i stora mängder är farligt. För kropp och själ och medmänniskor. Men det är definitivt hasch också! JAG har aldrig träffat en haschrökare utan problem. Med minne och kropp. Flera av de som jag känner har personlighetsförändringar till så stor grad att de blivit inlagda på psykiatrisk klinik. I flera år i två olika fall. Bägge är unga killar som utvecklat ”haschpsykos”. En hade jag som elev och en var pojkvän till min dotter. Hur många med alkoholpsykoser känner jag?Hm?Be den där THC-stinne mannen att läsa på lite mer innan han öppnar munnen!Om han har fel om sjöpungarna OCH om haschen… vad ska han då stå och föreläsa för???????Nu vaknade fröken i mig!Ha det gott! /Katrin

Kommentar av Katrin

Ett långt och kladdigt svar:Ang. sjökon:Det var bra att zologen sa ifrån!För att riktigt ge sjöpungen upprättelse har jag faktiskt skrivit ihop en fin dementi-blogg (trots att (eller pga) jag har tenta imorgon…).Men finns det verkligen en grupp djur som kallas Snävkor? Finns det någon känd snävko-art?Ang det där med hjärnätande så anade jag ju faktiskt att det var så att den tillbakabildades och att det där med ätandet var något av en tillspetsning (för att inte säga faktafel), men ändå, han sa faktiskt så och det var roligare att skriva om :)Ang. Hascheriet:Jag frågade faktiskt lite mer hur han menade efter seminariet.Han menade på att om man har en ärftlig, eller eventuellt miljöbetingad, risk att insjukna i t.ex. schizofreni (eller få en haschpsykos i det här fallet) så är det inte alls ovanligt att haschrökande utlöser den. Hos vissa är det förmodligen så att det skulle blivit sjuka ändå, fast senare, medan andra förmodligen aldrig skulle fått några psykotiska symptom någonsin om de inte provat. Och det är förstås ingen risk att leka med alls eftersom det är riktigt läskiga sjukdomar (vilket du förstås redan vet eftersom du mött minst 2 st, men jag är visst lite övertydlig…)Dock menade han att haschrökande för en stor andel människor (de som inte fick psykos/personlighets-påverkan) var i stort sett ofarligt, och om man såg på de effekter som alkoholm har på samhället (utslagning, leverskador, hjärnpåverkan m.fl. kroppsliga skador samt ökad mängd olyckor, självmord, misshandelsfall) så gav det betydligt värre konsekvenser. Att man blir avtrubbad/slö/initiativlös av ett långvarigt hasch(miss)bruk (vilket iaf jag trodde) trodde han inte mycket på, snarare att haschrökning bara var vanligare bland människor med den sortens personlighet eller vad man skulle säga. Egentligen borde det, tycker jag, göras en massa forskning på det där eftersom båda lägrena för fram sin syn på det hela som om det vore bevisade sanningar. Det kan ju inte vara jättesvårt att jämföra populationer med olika hasch-användning men andra faktorer (någorlunda) lika och se vad som kommer fram…Men som sagt, haschinducerade psykoser, för all del psykoser i allmänhet, är läskiga sjukdomar och med tanke på det tycker jag absolut inte man ska rekommendera det eller så, på samma sätt som man kanske egentligen inte borde tillåta alkohol heller…

Kommentar av herrnixon

Som gammal djurterapeut kan jag berätta att det oftast är hundar som bor i hundgård, eller understimulerade djur i allmänhet, som får såna där betteendestörningar.För övrigt kan jag berätta att This Mam has done what a mam´s got to do. Har nu fått den första knapphändiga rapporten från Perinataldagarna 25-26 oktober i stockholm då obstetriker och pediatriker från hela sverige samlades , och då bl.a didkuterade avnavling (det var alltså mina ihärdiga påtryckningar som gjorde att de tog upp det här till diskussion). Efter diskussionenen var en klar majoritet övertygade att tidig avnavling är vansinne och borde avskaffas NU.

Kommentar av A-Linda

Det låter ju fint, måste jag säga. Har som sagt aldrig heller förstått poängen med det, och det är ju alltid bra med diskussion. Snyggt att du lyckades sätta dagordningen f.ö. :)

Kommentar av herrnixon

Se även detta tidigare inlägg:http://blogg.aftonbla

Kommentar av Åsa

Hah, det där var riktigt roligt. Fast jag vet inte om jag fick någon inspiration direkt… :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

