Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Ökad jaktkvot på jägare
15 oktober, 2007, 7:51 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Utredning föreslår ökad jaktkvot
Regeringen har nu beslutat om en ökad jaktkvot på jägare. Det har sedan tidigare varit lagstadgat att jägarstammen måste uppgå till minst 1 000 individer i Sverige, men en viss skyddsjakt har varit tillåten. Någon övre gräns för antalet tillåtna jägare fanns dock inte. Idag är dock läget sådant att för att hålla jägarstammen på en acceptabel nivå behövs en årlig avskjutning. Detta är helt i sin ordning, enligt regeringens utredare Björn Ranelid:

– För att hålla jägarpopulationen i schack behövs förstås en årlig jakt. Situationen är en helt annan än den på 1980-talet och vår utredning har visat att den genetiska mångfalden bland jägarna idag inte kan anses hotad.
Det finns också andra skäl att tillåta en ökad fångstkvot av jägare. Jägarna förorsakar nämligen även stor ekonomisk och social skada bland björnarna, bl.a. genom att döda dem.

”En skräckhistoria”
Det har blivit allt farligare för björn att röra sig ute i skog och mark i och med det ökande antalet jägare. Idag angreps två björnar av en jägare i Lillhärdal, sydväst om Sveg. Det är inte första gången som en jägare ger sig på björn i Härjedalen. Nu fruktar de anhöriga björnarna att jägaren ska anfalla björn igen.
– Det är som ett lotteri att vara i skogen, säger en björn, son till en annan björn. De senaste dagarna har varit som en skräckhistoria!
– Jag såg en rörelse och trodde det var en älg, sen small det bara till och jägaren var över mig, berättar Björn Kjellman.
I tumultet som följde anfölls även Björn Rosengren.
– Jag minns inte riktigt om jag lyckades brumma lite innan jag for omkull, berättar Björn.
Efter att ett tredje skott avlossats sprang jägaren iväg med hunden efter sig. Först då kunde Björnarna larma SOS.

Björn Ulvaeus, jägarexpert, menar dock att rädslan för jägare är överdriven:
– Till vardags undviker jägare björnar, arbetar och umgås med familjen och så, men vi björnar rör oss ibland tyst i skogen och kan på så vis överraska jägaren. Jägare blir farliga när de känner sig trängda och när de försvara sina ungar, säger Björn.

Skiljda meningar
Det är dock en bedömning som inte delas av alla. Regeringens utredare, Björn Ranelid, är av en annan åsikt:
-De flesta jägare bedöms som mycket aggressiva och kan gå till attack utan minsta förvarning, och det finns flera skäl för en hårdare policy i den här frågan. En ökad jakt på jägare skulle dessutom vara till gagn för hela jägarstammen, det är faktiskt en nödvändighet naturvårdsmässigt sett. Ja, allt än en ökad jakt på dem vore att göra jägarna en björntjänst!

68 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha =)

Kommentar av ♥ Zombie ♥

Jaja, skratta åt björnens elände du bara!

Kommentar av herrnixon

Ja, dom har ju försökt ta tre jägare hittills…men dom får nog bättra på sina jaktkunskaper…

Kommentar av Sinful

Ja, en rejäl björnutbildning står förstås högt på agendan.

Kommentar av herrnixon

Det är alldeles för många jägare i skogen! Jag minns på 80-talet när de sköt älgstammen sönder och samman men själva fattade de aldrig vad som höll på att hända. Jag föreslår att vi fångar in det antal som fortfarande går lösa och sätter dem i fångenskap, både för deras egen och björnarnas skull. Hur det än är, så blir faktiskt de flesta jägare dödade av andra jägare och inte av björnar. Så det är för deras egen skull. Vi förvarar dom så att de inte ska skjuta varandra. Och för att de inte ska skjuta oss, vilket inte heller är helt ovanligt eftersom gemene man är så förvirrande lik en älg.

Kommentar av emma

Jo, några inhägnade jägare på Skansen eller någon annan djurpark vore väl trevligt! Under kontrollerade former.Och det här med att jägare dödar varandra, det stödjer bara min, ehrm, Björn Ranelids teori om att en ökad jakt på jägare skulle vara till gagn för hela jägarstammen.

Kommentar av herrnixon

Vill passa på att varna alla höstsömninga björnar för små jägare som säger vov,vov!!Följ inte efter dem.Det står gärna en mycket blodtörstigare jägare i andra ändan av den jakten.Alternativt, om du är en snabb björn, följ efter den lilla vov,vov och få dig ett rejält skrovmål att sova gott på i vinter.

Kommentar av Björn Brevbärare

Det låter lite hemskt det där. Kan inte björnar och hundar leva i harmoni och äta blåbär tillsammans?Blåbär är ju helt sjukt gott, kan ni tänka.

Kommentar av herrnixon

Haha! rolig vinkel av problematiken.. Själv känner jag lite att den som ger sig in i leken får leken tåla ;DNu har väl iof inte björnarna gett sig in i någon lek frivilligt så jag syftar förstås på jägarna.. Kanske att det är skyddsjakt björnarna håller på med :)

Kommentar av Minna

Frågan är bara vad nallarna har gjort för att ge sig in i leken? Nåväl – det är inte lätt att födas varken som björn eller säl. (Inte för att säl har ngt med saken att göra, men det rimmade ju.)Fast nu läste jag andra stycket i din kommentar. Och ja, då är vi ju överens :)

Kommentar av herrnixon

ABSOLUT måste vi nu ha ökad jaktkvot på jägare!!!Det här var ta mej tusan det bästa jag någonsin läst om jakt. Jag är mäkta imponerad.Själv har jag skrivit en jakthistoria som faktiskt inte heller är så pjåkig. Välkommen att läsa ”Med något vilt i blicken”, 20/9

Kommentar av Linda

Nu är den läst! En rafflade blogg den där, måste jag säga. Paparazzi-jakt kan kanske tillochmed jag stödja (och då menar jag inte jakt på patarazzifotografer, vilket jag förstås också stödjer).

Kommentar av herrnixon

Med risk för att det här har absolut ingenting med ditt inlägg att göra så väljer jag ändå att slafsa upp kommentaren här pga av att dina iakttagelser är väsentliga (?!) För det första vill jag påpeka att jag är en mycket professionell stavare!Vesäntlig/väsentlig råkar vara ett av mycket mycket få ord som jag faktiskt har svårt att stava till. (förutom sälskap/sällskap som jag har en hang-up på) I vanliga fall kan man höra hur ordet stavas. Om inte det går kan man skriva ut ordet och därefter se vilket som är rätt. Men det här är undantaget som bekräftar regeln. Både 1.vesäntlig och 2.väsentlig känns rätt. Alternativ 2 må hända känns något mer rätt än alternativ 1 kanske… men.. alternativ 1 känns fortfarande inte tillräckligt mycket fel för att jag ska vara säker på tvåan. Kanske är det för att det är ett ord som används så pass sällan att man inte ser den rätta stavningen särskilt ofta? Kanske är det för att det är svårt att höra skillnad på om man verkligen uttalar det vEsÄntlig eller vÄsEntlig? Kanske är det för att man kan uttala det olika beroende på dialekt? Jag märker dessutom att ju mer jag pratar om det här desto mer förvirrad blir jag. Finns det en stödgrupp för det här tro?

Kommentar av ett herrans liv

Sälskap, vilket trevligt ord! Som grevskap eller kändisskap ungefär, fast med säl.Jag har tänkt på det en lång stund, och det har gjort mig oförmögen (alt. oförmöggen) (skånska) att fortsätta svara på din mycket intressanta kommentar. Stödgruppen du söker finner du förmodligen på facebook där ju allsköns suspekta grupper för en tynande tillvaro.Skål!

Kommentar av herrnixon

:-D Härlig humor och slagfärdig språkkänsla i skön förening – MYCKET bra!!! :-) Ser fram emot en seriös debatt i Björnes magasin om detta viktiga och allt snabbare växande vilt-problem. Vi kan inte längre bara passivt åse hur dessa lömska jägare drar omkring och utgör ett ständigt hot mot vanliga, hederliga björnars liv och lem!

Kommentar av Ursula, Den Lilla Björninnan

Smart, jag ska också hålla koll på Björnes Magasin nu. Kanske kan man ringa in (via Snigel) och göra sin röst hörd?Intressant med hotad björnlem förresten…

Kommentar av herrnixon

Det var en gång en ”JÄGARE” som skulle ut och jaga djur, när han tog sin hund och bössa ut på tur. Han gick och viska till hunden som tränad till att döda var, att idag så ska det inte finnas några djur kvar. En björn hade fått nog av ”JÄGARENS” meningslösa dödande på hans kamrater som i många fall är helt försvarslösa, gjorde något åt saken och slog dem medvetslösa.I sitt inre såg björnen sina vänner i en hög, han slog hund och jägare död.Och vad händer efter detta?Jo vi har en farlig björn, han dödar ”JÄGARE” skriker alla och staten med sin akademiska utbildning större och bättre än alla djur i riket, beslutar att skicka ut sina mest rutinerade krigare för att ta död på björnen för vi kan ju inte ha djur som gör mottstånd när man ska döda dem…

Kommentar av Björn

Det var sannerligen en fin dikt.Vi får hålla en tumme för den hjältemodiga björnen, tycker jag.

Kommentar av herrnixon

haha! som stolt (men livrädd) granne till en björn och ett halvt dussin älgar kan jag inte undgå att bli upprörd i dessa debatter, men det här är nog första gången jag roas av det. =)

Kommentar av allicen

Både road och oroad, helt klart bättre än bara oroad.

Kommentar av herrnixon

*S*…underbart inlägg!

Kommentar av Thomas

Tack.Även björnarna blev glada för din kommentar!

Kommentar av herrnixon

Hej herrnixon! Nu har jag lagt ut länken till det här inlägget på min blogg, plus några fina björnbilder som jag fick i ett massmail från England härom dan. ;o)

Kommentar av Linda

Så snällt av dig!Det var sannerligen stiliga björnbilder också. Jag blir alltmer sugen på att skaffa en tam liten björn själv.

Kommentar av herrnixon

Fullkomligt lysande grabben!

Kommentar av hasse lavin

Tack herr hasse!

Kommentar av herrnixon

Sälj den här storyn till nå`n tidning. Ta bra betalt, så bra är den nämligen.

Kommentar av hasse lavin

Hmm. Jag tvivlar på att de skulle ge mig så många pengar för den… dessutom är jag vansinnigt lat. Så man får nog läsa den här om man ska läsa den…

Kommentar av herrnixon

underbart inlägg.

Kommentar av Deppspret

Tack!/nixon, björn, björn och björn

Kommentar av herrnixon

Herrnixon, dina egna kommentarer här innehåller ju också riktiga godbitar!Försök sälj det här inlägget till någon tidning, vetja! Som Hasse lavin föreslog. Om inte annat så kunde du ju skicka den till någon tidnings debattavdelning.

Kommentar av Linda

Mja, det hade ju varit kul, men jag är på tok för dåligt insatt i ämnet egentligen för att hålla på med ngn seriös debatt, och dessutom för lat för att skicka iväg det :)

Kommentar av herrnixon

Nu fick jag mig ett gott skratt.Det är inte lätt att vara Björn.Boxerladyn´

Kommentar av Wanja

Nej, jag har hört att det faktiskt ska vara rätt svårt. Koalabjörn möjligtvis undantagen.

Kommentar av herrnixon

Nej, som sagt är det mycket svårt att vara björn.

Kommentar av herrnixon

Helt otroligt bra inlägg i jaktdebatten! =D

Kommentar av Bär

Tack :)

Kommentar av herrnixon

Tur att man bara är en liten imsevimsespindel och ingen björn i skogen. Inte särskilt kul i skogen dessa dagar, med alla galna gubbar som springer omkring.Bra att du tar upp saken till diskussion.

Kommentar av Imse Vimse

Vänta bara, snart är säkert spindeljakt på modet.

Kommentar av herrnixon

*skjut mig*

Kommentar av Bri00o

Kan inte någon jägare fixa det?

Kommentar av herrnixon

Ha, ha! Vilken guldklimp, ditt inlägg alltså. :)

Kommentar av Sweetish

Tack! Men glöm inte att ägna björnarna en tanke också.

Kommentar av herrnixon

Du är fanimej den roligaste person jag aldrig nånsin träffat!!(Var tog nobelbloggen vägen?)Kram Mrs Z

Kommentar av Zebzelon

Det är var sannerligen en märklig komplimang, med tanke på att vi aldrig träffats :)Nobelbloggen utsattes för censur. Av mig alltså, inte av aftonbladet, så jag kan tyvärr inte roa mig med att känna mig lite lagom småkränkt.

Kommentar av herrnixon

hahaha, det där var helt otroligt roligt och bra skrivet! genialiskt.

Kommentar av Anonym

Tack, o du anonyme!

Kommentar av herrnixon

Det är klimatsmart att jaga punkt

Kommentar av Caligula Svensson

Det är även klimatsmart att jaga jägare. Jag har hört att sådana där ”människor” släpper ut en massa koldioxid…

Kommentar av herrnixon

Tummen upp från mig! *skrattar* Bra skrivet!

Kommentar av Naturlig

Tack!

Kommentar av herrnixon

Underbart. Jag bor i Värmland dä vargdebatten är mycke infekterad och vargälskare hotas.Kan jag få stjäla ditt inlägg rakt avoch sätta in som insändare i Värmlands Folkblad…. med en klar referens till vargproblemet (inte så lätt att hitta folk som heter Varg att ha med…*L*). Skriver isf självklart att det är från en blogg. O du vill kan jag även skriva just din bloggadress.Vore otroligt roligt att liva upp debatten igen.Har haft med en insändare en gång och rörde om i jägargrytan ordentligt. *L*

Kommentar av TheHustru

Jag har för mig jag svarade på det här innan, visst gjorde jag väl det?

Kommentar av herrnixon

Hej Herrnixon!Kan du inte ta och byta studieort och komma hit till Umeå och avsluta din läkarutbildning. Då skulle vi kunna förbrödras och samtidigt ge oss ut på jägarjakt. Det finns många jägare här.

Kommentar av Eric

Jag tror egentligen att Umeå på alla sätt är en trevligare ort att plugga i än Uppsala (minus mörker och minusgrader), men det känns lite opraktiskt när det ändå bara är en termin kvar av utbildningen…

Kommentar av herrnixon

Lysande och roligt skriftspråk.Du bevisar att pennan väl utnyttjad är ett bra vapen när man vill föra ut ett budskap.Att jag har en annan syn på jakt är en helt annan pilsner.

Kommentar av Sven Sjönvall

Tack, det var vänligt sagt. Men var snäll mot djuren, för tusan! :)

Kommentar av herrnixon

Fan vad sjysst! Då gör jag det! *L*Berättar hur det faller ut….

Kommentar av TheHustru

Jag gissar att det inte faller ut alls?

Kommentar av herrnixon

Tyckte det kunde vara dags att puffa fram det här mästerliga inlägget igen

Kommentar av A-Linda

Åh, det var sannerligen snällt.

Kommentar av herrnixon

Och nu tycker jag det kan vara dags igen att puffa fram det här inlägget.

Kommentar av A-Linda

Tack igen. Fast det där stora gensvaret tycks utebli… :)

Kommentar av herrnixon

Jag tycker att din ironi sitter fint och formuleringarna helt underbara. Vilken jakttidning som helst skulle ta in den sortens humor, just därför att den är så genomarbetad och bitsk utan att vara rabiat. Det är din egen stil i Tage Danielssons anda om du förstår hur jag menar.

Kommentar av Börje

Tack, det var verkligen en komplimang! Om mina och någon jakttidnings vägar korsas kanske jag ger dem texten, vet vet. :)

Kommentar av herrnixon

Ja,nog behövs det skyddjakt på jägare allt. Slaktarna är de jag avskyr mest dock. De har nog ännu fler skruvar lösa. Men mest av allt brist på empati.

Kommentar av Emma

Ja, det är faktiskt rätt obegripligt att man kan jobba med sånt.

Kommentar av herrnixon

Jag bara måste skriva något här så att den här rubriken hamnar i listan igen!Detta är bland det bästa jag har läst på länge!

Kommentar av Cicci




Kommentera

