Institutet för Vardagsnära Upplevelser


20 frireligösa städare knackar på
3 oktober, 2007, 5:09 e m
Filed under: Bonjour tristesse

En sedelärande blogg i 4 kapitel

1. Städsituationen
Städningen i studentkorridoren har av flera ledande auktoriteter på området bedömts som bristfällig. Små pittoreska kaffepölar kan ligga kvar på golvet i veckor och smulhögar ligger och lurar i hörnen i månader. Sammanfattningsvis ligger alltså stora mängder näringsriktig och god mat framme. Resultatet av detta, förutom sura miner på korridorsmötena, är att ett intressant ekosystem har utvecklats.
Det händer att små plantor börjar spira i komposten, som för övrigt också härbärgerar en bedårande liten blomflugefamilj. På diskbänken (för att inte tala om i skåpen) härskar en förunderlig myrcivilisation vars mer deprimerade individer titt som tätt gör små utflykter ned i vattenkokaren och proteinberikar på så vis mitt morgonté på ett föredömligt sätt. StenmarksFörutom de förtjusande dammråttorna som glatt far omkring på golvet har på senare tid även större däggdjur dykt upp. C (som förvisso säkerligen röker på en del) intygar att han sett flera mindre gasell-arter beta bakom soffan i tv-rummet. Det ryktas även om att folk sett järv och lo inne i frysrummet vilket förvisso ännu bara är obekräftade rykten. Men ni förstår läget.


2. Räddningen
Hade Socialstyrelsen sett hur det såg ut hade de förmodligen skickat sitt mest luttrade SWAT-team, förseglat korridoren och transporterat den direkt till Smittskyddsinstitutet utan att passera Gå. Nu var det lyckligtvis inte Socialstyrelsen som ringde på dörren igår utan ett 20tal frireligiösa studenter som, mirakulöst nog, ville städa korridoren, göra reklam för någon slags konsert idag och vara allmänt trevliga.
Någon satte raskt på kaffe åt oss, på köksbordet smälldes det upp en liten duk på vilken det lades muffins i flera kulörer. Andra svabbade golv, torkade spis eller bara fejade lite i största allmänhet. De närvarande korridorsinvånarna, däribland jag, tittade förvånat på och gjorde tafatta försök till konversation. Efter en liten stund sätter jag mig vid bordet och pratar med C och E. Kanske pratar vi om myrstackarnas (tihi) eventuella framtid i korridoren, kanske om vädret, jag minns inte. De välvilliga städarna städar vidare.

3. Fadäsen
Här någonstans slår något slint i min hjärna. Kanske kapas den av muslimska terrorister som vill skapa en konflikt mellan mig och de kristna städarna. Hur som helst tappar den av okänd anledning helt greppet om verkligheten och om-klassificerar de frireligiösa städarna som helt vanliga (om än ovanligt snälla) människor. Resultatet av detta är att jag tycker det är märkligt att de städar vårt kök och högt och tydligt säger till E & C ”Haha, jag trodde först det var några där frireligiösa galningar som ville städa åt oss, hahaha”.

Efter mitt verbala jihad blir det olycksbådande tyst i köket, bara ett svagt ljud av tvättsvamp gnuggad mot diskbänk hörs. E, som tycker att det hela är oerhört genant, vilket det ju också är, pekar diskret på en lapp som de lagt på bordet där det står något om Gud och Kärlek. Min hjärna rullar in på rätt spår igen och jag inser att jag verkligen inte uttryckt mig väl. Jag minns inte säkert vad jag gör sedan, kanske låtsas jag som ingenting, kanske gömmer jag mig under bordet och fnittrar nervöst.

4. Epilog
En stund senare går de, efter att ha tagit kort på oss. Jag är lite orolig för i vilka sammanhang korten kommer att användas. Men framför allt är jag ojorolig för om jag dragit på mig någon slags dålig karma, gudomlig vrede etc.

Jag kan nog inte påstå att jag är religiös men jag blir alltid nojjig när jag på något vis har förolämpat något kyrkligt (vilket också är skälet till att jag hållit inne med ca 11 274 ironiska formuleringar hittils). Dessutom var de ju faktiskt bara väldigt snälla och städade vår korridor och det skulle ju vara synnerligen illa om de blev ledsna för mitt något, hrrm, osmidiga uttalande. Det känns faktiskt inte alls bra.

Nu kanske jag måste masa mig till konserten för att kompensera…

32 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Njäe, han var ju singel så han fick ju göra som han ville. Hade tjejen han dejtade varit ett kap hade jag nog tyckt annorlunda, haha.Det där om frireligiösa galningar var väl lite mindre smidigt sagt. jag skulle bli överlycklig om någon städade vårt korridorskök, men å andra sidan har jag liksom fäst mig vid våra söta röda blomflugor.

Kommentar av Whirlybird

Jo, så sant. Men att han ville.. det var mest så jag menade.Men röda blomflugor! Jag är lite avis. Vi har mest små svarta. (Hmm. Det där lät inte riktigt pk.)

Kommentar av herrnixon

Jag tror att de i ett försök att hitta någon förlupen själ att stjäla bland skräpet passade på att städa, när de ändå var igång. De gjorde det inte av vänlighet. Så du kan pusta ut.

Kommentar av Eric

Puh. Pust. Pustel.(jaja, medicinsk nördhumor.)

Kommentar av herrnixon

Jag kan så väl höra det, ”bara ett svagt ljud av tvättsvamp gnuggad mot diskbänk”.Tack för ännu ett välgörande skratt!

Kommentar av Anton Larson

Jag hör det också fortfarande… åh, suck.

Kommentar av herrnixon

Var du måhända på KI-gasque i lördags? Om inte så vill jag härmed informera om att du har en dubbelgångare. Oh yes.För övrigt så tycker jag det verkar trevligt att lyckas bli av med städproblemet, även om man kanske måste öppna sitt hjärta en aning för frireligiösa personer… Om de kommer tillbaka kan du ju tipsa dem om att det är väldigt stökigt hemma hos mig, och att jag är något av en sökare. Det borde intressera dem, tycker man.

Kommentar av Hanna

Nu blir jag riktigt nyfiken på min dubbelgångare här, för på någon KI-gasque var jag inte (jag var på Norrlands). Hoppas för övrigt att du behandlade doppfelgangern väl.Jag ska tipsa dem om ditt stökiga boende och din vilsna själ! I vart fall ska dom få din bloggadress…

Kommentar av herrnixon

främlingen och jag ska flytta isär så han är i högsta grad vetande och vet om min blogg. Men ibland gör ödet att man tvingas fortsätta lite till pg.a omständigheterna. Så skriver just om den tunga vardagen i det.

Kommentar av Muppelina

Kanske kan det hjälpa att skriva. Jag hoppas det.

Kommentar av herrnixon

Läste om dom där städarna i nån annan blogg… personligen har jag en aning svårt för ”godhet” som har ett syfte…

Kommentar av kyrksyster

Joo… att utföra goda gärningar för att komma till himlen är ju inte så altruistiskt, kanske kommer man inte ens dit. Osv…Fast å andra sidan får ju personen som gör ngt gott nästan alltid ut ngt av det, oavsett om det bara är att det känns bra att vara snäll. Det är ju en stor fråga det där som iofs är intressant men inte gör sig bra i en kort kommentar. (Fast jag misstänker att du också funderat en del över den innan…)Men det låg ju ingen ekonomisk vinning i botten vilket iaf, jag tycker hade varit värre. (Fråga mig inte varför dock.)

Kommentar av herrnixon

Då man bor i Sunnersta är den enda spännande besöket man får fulla bönder och agronomer med en masshysteri gällande karaoke.

Kommentar av Archibald III

Grymling, som jag brukar säga. Vet du ifall det finns något ledigt boende i Sunnersta för mig?

Kommentar av herrnixon

haha och fnizz.. akta! Nu kanske Gud väljer att högercentrera även din blogg. Inte som belöning då, utan straff. *pisk*

Kommentar av Ett herrans liv

Fnizza du bara. Min blogg är ju i fara. Jag kanske åker på pisk!

Kommentar av herrnixon

Du lyser upp min dag med dina texter! Du borde lägga av med det där hopplösa jobbet du kämpar med (det kommer ändå inte att leda nån vart, läkare känns sååå 2006) och börja skriva på heltid istället.

Kommentar av Micke

Säg inte så, jag är ju redan sjukt sugen att ge upp landstingsslitet!Finansierar du mitt framtida slackerliv hoppar jag av direkt!

Kommentar av herrnixon

Ha, ha! Det får mig att tänka på en liknande fadäs när jag av okänd anledning sa en kommentar om Jehovasvittnen till en kille jag brukade hänga med för några år sen (och då var han DEFINITIVT inte religös/ett ”Vittne”). Han tittade på mig allvarligt och sa att han ”var ett numera var ett Vittne och att jorden skulle gå under men att det fortfarande fanns tid”… Eh. Det blev lite jobbig stämning.Angående din kommentar: Jag kommer alltid att komma ihåg…men jag hoppas oxå att det som gör så ont mildras.

Kommentar av Sweetish

Hah!Ja, det låter verkligen jobbigt. Ännu värre om det är ngn man känner sådär. Men vad tusan… dom måste ju få höra sånt rätt ofta, misstänker jag.

Kommentar av herrnixon

Gapskratt! Du är då FÖR GRÄSLIG!! Precis så där är tyvärr jag också… Grodorna lever ett helt eget liv i min mun och skuttar glatt ut lite nu som då till min förargelse.Besservisser=messersmitt… har du inte hört den varianten?TypHon kör som en vettvillling=som en vattvälling…Ha det gott! /KatrinPS Grattis till det lilla tillskottet! Han/hon förökar sig väl nu som en ”sista gest” innan livet flyr…

Kommentar av Katrin

Ja, grodjäklar!Heter det för övrigt inte messersCHmitt? frågar jag för att få vara lite besserwissrig själv. Jag ska hälsa Pierre, den klene stackarn. Kanske får han snart vatten också, det var ett tag sen sist. På sista tiden har jag känt mig mer intresserad av bonsai och orkidéer.

Kommentar av herrnixon

Det ska väl till kraftiga skurmedel för att klara den där miljön! Och frireligiösa tror sig om mycket ibland!

Kommentar av Einar Jakobsson

Jag tror korridoren snarare behöver desinficeras än städas egentligen.

Kommentar av herrnixon

Varför kommer det aldrig städsekter hem till mig?

Kommentar av Therese

Du kanske är med i en konkurrerande sekt?

Kommentar av herrnixon

Jag får aldrig besök av städare, varken kyrkliga eller ickekyrkliga. En och annan från Jehovas vittne brukar ringa på dörren. Dock har de aldrig erbjudit sig att städa åt mig.Såklart att du är tvungen att gå på konserten. Fattas bara!

Kommentar av Imse Vimse

Oj. Jag missade den visst…Men kanske kan du be vittnena att iaf torka spisen nästa gång de drar förbi?

Kommentar av herrnixon

Njaaa… Vi ska nog inte överdriva och dra det så pass långt att du faktiskt GÅR på deras konsert! Det blir nog bra om du här på din blogg skriver var och när den hålls. *känner mig som en räddande ängel* ;)

Kommentar av Stina

Ok!Konserten hålls i onsdags (för tre dagar sedan) på Stockholms Nation i Uppsala.Hmm. Slipper jag verkligen dålig karma nu..?

Kommentar av herrnixon

Jag går bara termin 3 så jag fick slå upp vad pustel är för något. Men jag välkomnar medicinsk nördhumor med öppna armar, mer medicinsk nördhumor åt folket.

Kommentar av Eric

Åh, stackars folket.Men givetvis håller jag med.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

