Institutet för Vardagsnära Upplevelser


♪ Pierre har blivit gravid! ♪
23 september, 2007, 5:38 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Minns ni Pierre? Pierre är min bästa vän. Tilläggas bör kanske att denna blomstrande vänskap uppstått över artgränserna då Pierre är en växt, en mimosa.
Under uppväxttiden hade Pierre som bekant vissa problem då han bl.a. var rädd för sol, vind och vatten (samt höga berg och djupa hav, mörker, kroppskontakt m.m.). Allt fick honom att slå ihop sina skira små blad. Med min gedigna psykiatriska utbildning diagnostiserade jag honom som en fobisk personlighetsstörd blomma, blandade zoloft i vattnet och gav honom KBT & all den kärlek jag mäktade med. (Nåja, den intresserade kan läsa allt om Pierres ungdomsår i tidigare bloggar.) Ibland, om jag har gott om tid, brukar han förresten få en slurk av mitt frukost-té också. Jag tror han gillar det, innerst inne, även om han förstås spelar svårflörtad och fäller ihop de Pierr:ska bladen när han får sig en té-dusch.

Under min förstklassiga vård har Pierre utvecklats till ett tämligen skevt och vanskapt blomster om sanningen ska fram. Han har långa sneda kvistar åt alla håll, och ett fåtal blad här och där. Han ser ut att vara trött på livet i sin kruka och ser mest ut att vilja självdö. Men det får han inte.

Jag förstår faktiskt inte hur det har kunnat bli såhär. (Under vissa torrperioder sägs det förvisso ha varit lite skralt med vattningen också, jag vet inte vad Husse kan ha tänkt på.) Men så idag hände något fantastiskt.
Emma kom tassade från korridoren och kom med den glada nyheten: Pierre var gravid.

Bulle i ugnen

Jag förstår inte riktigt hur det har gått till doch, blomsex har alltid känts lite flummigt. Det är ju någonting med ståndare och pistiller och humlor och sådant. Som jag förstod det på biologin i gymnasiet så svävar blom-sperier omkring (under det mer rumsrena benämningen ’pollen’) här och där och befruktar saker. Uppenbarligen har Pierre fått span på nån annan tjusig mimosa i trakten och sänt iväg sina pollenspermier. (Kanske är han inspirerad av förlossningshistorier jag berättar på kvällarna).
Fast då är det ju skumt att det är Pierre som blir gravid, slog det mig just. Oj. Kanske är Pierre transsexuell. Egentligen heter han kanske Gertrude.
Måste säga att jag tycker det känns lite nedrigt att han hållit sin läggning hemlig för mig under alla dessa månader, men man måste ju vara lite vidsynt tänker jag. Trots allt accepterar jag ju de flesta som de är, utom möjligtvis Lars Vilks.

Men Pierre bär alltså frukt, och det är det enda som räknas. Jag funderar på om jag ska bereda lite blomgödning till hans ära, eller kanske ordna ett litet fruktbarhetsparty.

Jag får samla mig en stund och tänka över det hela. Men det lutar åt fruktbarhetsparty, definitivt.
Tjo²!

22 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det här va sannerligen goda nyheter! kommer bloggen ligga på familjeliv.se i fortsättningen eller???

Kommentar av allicen

Ja, hur visste du det!?Pierre kommer dessutom ha en egen krönika i tidningen Vi Gravida Lökväxter. Missa inte den för tusan!

Kommentar av herrnixon

Har du konsulterat studentprästen? Om dop eller så?

Kommentar av kyrksyster

Är det studentpresten man ska konsultera? Jag som precis febrilt letade efter numret till jourhavande botaniker…

Kommentar av herrnixon

Ah! Glädje! Han skriver igen!

Kommentar av Micke

Tjo! Tjim!

Kommentar av herrnixon

Vi älskar Pierre! Mer Pierre! Kanske Pierre kan starta en egen spin off-blogg? Vi håller tummarna för mer (och fler) av Pierre. Grattis till havandeskapet, vi har redan börjat förbereda inför fruktberhetspartyt! Jippi-kay-yey!

Kommentar av Ett herrans liv

Nu blir Pierre alldeles generad, men hn blev grymt sugen på att starta en egen blogg. Synd bara att hans instabila små blad inte kan hantera ett tangentbord (och att jag inte tänker hjälpa honom, jag vill ju inte ha onödig konkurrans om läsarna).

Kommentar av herrnixon

Klart vi minns Pierre! ”Han ser ut att vara trött på livet i sin kruka och ser mest ut att vilja självdö.” Tycker det låter som att Pierre önskar planteras om i en ny, större kruka. Så får han och alla hans ungar växa och frodas :D

Kommentar av Anonym

Det är bara lite synd att det finns ca 1245 krukor per kvadratmeter i mitt fönster och att jag även ställt ut en massa grejer i köksfönstret. Så dessvärre får nog Pierre hålla till godo alltså. Men jag lider också med honom…

Kommentar av herrnixon

Vill bara meddela att dina ”petite gurus” inte funkar. Det som jag antar är meningen ska komma upp, kommer inte upp. Så kolla o gör om!Glad du är tillbaka doch;)

Kommentar av Adastra

Länkarna!? Aber hallo! Dom petita gurusarna funkar när jag klickar på dom. Men så är jag ovanligt bra på att klicka också.

Kommentar av herrnixon

Åh! Så du ska bli morfar, farfar eller hur blir det egentligen? Ser du på Pierre som din egen unge eller bara som en kompis.. Svårt sådant där när man liksom har en enkelriktad take care off-relation.. Mina blommor och jag har en rätt tråkig relation. Dom trotsar mig genom att bli bruna och jag trotsar tillbaka genom att inte ge dom vatten :D

Kommentar av Minna

Farfar, morfar, blomfar, jag kan ta på mig många titlar om det så krävs. Pierre är nog den där kompisen som man inte riktigt gillar men ändå måste vara snäll mot eftersom det är så synd om honom. Grejen är den att jag inte har hjärta att vara så hård mot mina sköra små blomster som du. Det blir ju som en ond spiral med era lömska hot! Prova att blanda lite vodka i vattnet nästa gång, så kan ni mingla lite och lösa upp några knutar i er trassliga relation…

Kommentar av herrnixon

Folsyra Pierre, glöm inte det!

Kommentar av Therese

Jag tror tyvärr Pierre har brist på både det ena och det andra så ranglig som han är.

Kommentar av herrnixon

grattis till tillökningen!

Kommentar av Whirlybird

Tack!

Kommentar av herrnixon

Toppen, en favorit i repris alltså. Skabb-brun har jag använt flera gånger tidigare, blev riktigt besviken när den försvann ur sortimentet…

Kommentar av Whirlybird

Förståeligt. Men det var tydligt ingen bestseller, märkligt nog.

Kommentar av herrnixon

Men hallååå!Blommor o bin är ju det första man lär dem!Hårdare tag!

Kommentar av Annica*

Hårdare tag! Vad är det här för moderata fasoner!? Pierre måste behandlas med kärlek och respekt, inte sänkta blomsterbidrag.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

