Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Betapet, min ärkefiende
2 augusti, 2007, 12:48 f m
Filed under: Bonjour tristesse

Jag har återigen försökt bekämpa tristessen med Betapet, denna bedrövliga internetversion av alfapet. Men vi är inte alls på samma våglängd, Betapet och jag. Betapet underkänner mina ord, jämt. Jag kommer på fina och kreativa ord som ”nödgroda” och ”lyxvisir”, men Betapet påstår envist att de inte finns. Så dumt! Alla förstår ju vad ett lyxvisir är: ett visir som är lite finare än andra visir. För att inte tala om nödgroda (en groda som man använder i nödsituationer).

Just det. Betapet underkände ”gäddmos” också. Jag förstår vad ni tänker; detta om något är ju helt galet! Jag ställer mig också frågan vad Betapet i så fall vill kalla en gädda som råkat simma in i t.ex. en mixer. (Jo, det är en ruskig tanke, ett öde jag inte önskar någon nu levande gädda, men man kan inte rygga undan för ens det ruskiga när man pratar Betapet-ord.) Jag ser bara ett ord som fyller den funktionen och det är gäddmos. Eller kanske gäddpuré, det beror ju på hur länge gäddan vistats i mixern. Nåja. Klart det finns gäddmos. Kanske är det en delikatess i ett främmande land, de äter ju konstiga saker annorstädes har jag hört. (Svartsoppa i Skåne, t.ex.)

Ja, som det kanske framgår fick jag pisk i Betapet igen. För att undvika depression och allmän bitterhet kollade jag min mail istället i hopp om att jag skulle ha någon vän som hört av sig och kunde muntra upp mig. Jag hade inga vänner visade det sig, men däremot hade en figur vid namn ”Homer Erickson” hört av sig. What a guy! Han erbjöd mig ”A larger and more muscular penis”. Vilket sammanträffande! En muskulös penis råkar ju vara något jag alltid önskat mig. Senast jag inspekterade det lilla livet såg han faktiskt tämligen otränad ut. Jag ska sova på saken. Kanske hör jag av mig till mr Erickson under morgondagen.
God afton.

60 kommentarer so far
Lämna en kommentar

= Djo.tror dessutom att nödgroda är en sån groda man använder sej av när alla prinsgrodorna är upptagna.

Kommentar av Nea

Det låter inte bra. Fast om man kysser en nödgroda kanske den kan förvandlas till en vanlig groda, som efter lite hångel förvandlas till en prins?

Kommentar av herrnixon

Oj. När du kontaktar han Homer så kanske du kan fråga hur man gör för att få en mer muskulös penis, för jag letar efter en present till min sambo och jag är rädd för att hans penismuskler fastnat permanent i en latensfas eller hur man uttrycker det. Svällkropparna är det inget fel på, men varje gång jag plockar fram hantlarna är det som om den bara suckar och ger upp…

Kommentar av Michis

Jag har sökt Homer under dagen, utan resultat. Men nu får väl träna själva, helt enkelt. Böra med små små hantlar och jobba er uppåt. Hehehe.

Kommentar av herrnixon

Det där ”hehehe” var väldigt konstigt. Jag undrar varför jag skrev så.

Kommentar av herrnixon

‘Manchego’ borde ge rysligt många poäng!

Kommentar av LadyC

Men inte lika många som ‘Manchegokarnevalen’, kom jag att tänka på.

Kommentar av herrnixon

Kan det finnas något som heter surströmming, så måste det självklart finnas en delikatess som heter gäddmos. Peronligen har jag aldrig smakat det, men gäddhäng har jag tyvärr erfarenhet av.

Kommentar av Anonym

Kanske att föredra framför valspäck? :)

Kommentar av herrnixon

Visserligen saknar jag formell behörighet att ställa diagnos, men jag känner några vitrockar, kan latin och är självlärd. SIC!Såsom varande budgetterapeut kan jag dessutom räkna ut ett och annat….och nu har jag räknat ut, eller ställt diagnos som jag brukar kalla det, att du är fisk (astrologiskt). Till differentialdiagnos vill jag kalla dig jungfru. Rätt eller fel?Vill dessutom passa på att ge dig Lilla Nobelpriset till den i särklass bästa sidan uti Bloggvärlden.

Kommentar av Alice

Salve! Så trevligt att få en oväntad budgetterapeut-diagnos. Och jag måste säga att du lyckats väldigt bra också! Fast allt forell-skriveri kanske har rört till det lite… det är alltså forellen som är firre (biologish), och jag som är jungfru (astrologish).Fast nu måste du säga varför du trodde det, jag är nyfiken!Den snälla kommentaren låtsas jag inte om eftersom jag blev så generad att jag inte visste vad jag skulle svara…

Kommentar av herrnixon

:D Löken på laxen…..grädden på gäddmoset….det har väl alla hört talas om? Eller?

Kommentar av Isgrid

Ja, det gamla djungelordspråket kan väl inte ha gått någon förbi?Nej, nu ska jag gå och mata min nödgroda.

Kommentar av herrnixon

Ett ord som jag tror kan funka i alfapet är mandellikör, tror man kan skrapa ihop en o annan poäng…. Eller prova men gäddpaté! D e ju iaf gott!!Jag lider oxå av en tom inbox… Å ingen är nånsin på msn heller. Ingen tycker om mig, ingen vill ha mig, bara för att ja käkar mask. Biter av dom huvet, suger ur dom slemmet. Kastar skinnet bort!

Kommentar av Zebzelon

Har du ätit gäddpaté!? Jag blir imponerad. Du är nog den enda jag vet som ätit denna ädla firre i puréform. Var det en upplevelse? Det är ju för sorgligt att jag är vegetarian så att jag inte kan prova…Är det förresten nematoder du äter? Nematod-paté?

Kommentar av herrnixon

Det kallas tvivel. Vad ska man med jobb till egentligen? Du kan alltid Fråga nån av Sofies killar, dom brukar nämligen ha bra svar på den frågan. Eller så kan du läsa dikten (låttexten? eller vafan det nu är) ”arbete” av Uffe lundell för vidare inspiration i ämnet.

Kommentar av Sofie och Fia

Tvivel, det hade ju redan winnerbäck på sin tid. Så det kanske inte är så tokigt ändå. Men nu måste jag alltså få tag på någon av hennes killar? Eller Ulf Lundell. Tja, båda spelar helst i band, som jag förstår det, så det kanske går att kombinera…

Kommentar av herrnixon

Har samma problem med betapet jag med… Även om jag inte provat just dessa ord… Men man undrar ju vad det är för uselt lexikon de går efter… *mutter* *s* Muskulös penis låter lite smått skrämmande måste jag säga… =oP

Kommentar av Dixie

Nej, det är en mkt rigid ordlista den där! Fy tusan.Och Muskulös ja. Har tillochmed lite svårt att föreställa mig hur den ser ut…

Kommentar av herrnixon

Ja jag vet, ord man verkligen tycker är både geniala och väldigt verkliga ratas. Men så kan det gokkännas ord från motståndaren man aldrig nånsin skulle finna i sitt ordminne eller i sin vildaste fantasi komma på. Mycket konstigt och godtyckligt verkar det va. Jag har också trott mej och minns JAG VAR BRA PÅ alfapet en gång. Inte kul alls NU. Förlåt jag föreslog det:( dumt av mej.

Kommentar av Adastra

Som ordet EXA! Folk skriver det hela tiden. Jag kan inte tänka mig att det finns. Grrr.Ja, nä, fy skäms på dig som föreslog det! :)

Kommentar av herrnixon

Fick ett gott skratt och JAG tycker iallafall inte att dina ord är oanvändbara, flera av dem kommer jag att spara på och använda vid senare tillfälle!

Kommentar av lena

En klok idé! Nästla dig gärna in i betapet-teamet och få dem godkände där också… :)

Kommentar av herrnixon

Jätteroligt!Det där med gäddmos är ju helt enkelt en synonym till det franska kökets ”queneller”! Medan vi här hemma försmår mosad gädda importerar franska kockar, som verkligen förstår sig på god mat, gäddor från Norden för att anrätta dem mosade till gourméerna i Paris!Inte heller detta har förstås Betapet den blekaste aning om. (Hade förresten inte själv en aning om att detta pet över huvud taget existerade, får jag erkänna)

Kommentar av Einar Jakobsson

Detta var i sanning en klick folkbildning, queneller visste jag inget om nu heller.Kanske lika bra att du inte kände till b-petet, och hoppas verkligen jag inte inspirerat dig att prova… :) (www.betapet.se!)

Kommentar av herrnixon

Den där enda nissen du råkat vinna över måste haft dyslexi.

Kommentar av Louise

Tror inte jag har vunnit faktiskt, det var nån bug på deras sida… :/

Kommentar av herrnixon

Schlagerdängasvängom…den kan inte ens Betapet neka till. Den gör dig till PRINSEN.. Åh, den trevligaste kommentaren jag har fått!:-)Hoppas du träffar din flicka snart.Kram

Kommentar av Marina

Det var sannerligen en högpoängare! Jag hoppas du spelar betapet nu tills du får möjlighet att klämma in den!Flickan träffade jag för övrigt mycket snart, ca 10 minuter senare… :)

Kommentar av herrnixon

Jag har aldrig förlikat mig med det faktum att kreativitet inte ger pluspoäng.Alfa- beta- eller gammapet, det är gjort för paragrafryttare.

Kommentar av Therese

Ett spel för jurister! Eller nåt. Ja, hmm, man kanske kunde skapa ett zäta-pet där man fick poäng ju konstigare ord man lyckades knåpa ihop…

Kommentar av herrnixon

Betapet är sååå stingsliga! Nödgroda är ett väldigt bra ord!//U

Kommentar av Ulrica

Ja, helt sjukt stingslinga! Hälsa din nödgroda!

Kommentar av herrnixon

Alltså, okej för att vissa hopkok av ord inte fungerar… Men jag skulle gärna vilja att antingen betapets ansvariga eller svenska akademin tog och kikade efter på ett fårs anatomi så skulle de se att fårpung torde vara ett tämligen godkänt ord.

Kommentar av Eldregn

Fårpung ja, det skulle jag godkänna direkt. Jag minns tillochmed när jag spelade alfapet en gång och vi efter lång diskussion godkände uvfallos.

Kommentar av herrnixon

Du kommer att bli en utmärkt psykiatriker. När du börjar på Mölndals sjukhus så ska jag berätta hur jag räknade ut det. Det är ovetenskapligt, men det är ju allt nuförtiden. Visste du att folk födda i kräftans eller skyttens tecken oftare hamnar på intensiven?Utan att hänsyn tas till lunisolarprecessionen….

Kommentar av Alice

Mölndal!? Det visste jag inte, att jag skulle dit. Eventuellt Gävle, det hade jag på känn, men mölndal! Är det ett typiskt jungru-place? Hmm. Har förresten jungfrur en extraliten risk att hamna på intensiven? Jag hoppas det.För övrigt tar jag mycket sällan hänsyn till lunisolarprecessionen.

Kommentar av herrnixon

Du är en bajspackare. Pride-festivalen, du vet.

Kommentar av Norbert von Schinkenhof

Nyss packade jag faktiskt en del. Dock var det inte bajs det var frågan om utan en del böcker. Men skillanden är ju, i vissa fall, hårfin.

Kommentar av herrnixon

Justja, jag hade glömt din blogg. Bra att du påminde om dess existens.I mitt nuvarande förvirrade liv så tog jag miste, det var blomflugor jag dödade. Två stycken. Bananflugor är lite fetare och flyger så vingligt.

Kommentar av Maria

Hallådär, mig får man inte glömma bort hur som helst. Jag är ju jätteviktig att komma ihåg. Att de flyger vingligt kanske inte är så konstigt om det är så feta. Kanske svårt att hålla sig flygande då liksom. Lite som humlor, som ju egentligen inte kan flyga.

Kommentar av herrnixon

Ha ha… ja sedär vi har alla något där ute.. stora som små.

Kommentar av Bournstedt

Ja, visst är det väl fint!

Kommentar av herrnixon

Åkej….herrjungfru…så här räknade jag (jag har studerat människor ett bra tag nu och även studerat en kurs på Chalmers). Din intelligens, ditt sätt att skriva och din humor. Därtill lugn, ordning och reda, förståelse. Lite blyghet därtill. Slutligen ett titt på ditt utseende. Lite blek och lite stänk av guld/rött/orange i håret. Kryddat med maggropskänslan. Jungfru är ett underbart tecken….(Jag är olyckligt kär i en jungfruman. Försöker trolla men det har inte lyckats hittills. Så nu hoppas jag på ett underverk. Att han ska våga bli fri.)Lycka till med din AT eller vad du nu ska göra. Du kan alltid fortsätta skriva, du är ju en ordkonstnär av första graden. Tjingeving

Kommentar av Alice

Hah, om jungfrur är Så trevliga måste jag nog lära känna några! Tror faktiskt inte jag gör det i nuläget. (Självkännedom är det kanske också skralt med.) Fast det är kanske svårt om dom är blyga och jag dessutom är blyg själv.Fast det är intressant sånt där, med folk som kan gissa stjärntecken. Själv vet jag egentligen inget alls om sådant, men gissar vilt att du är född i … hmm, början av november! Ge jungfrun choklad så är du nog halvvägs i alla fall, det hade i alla fall funkat på somliga jungfrur (mig)…

Kommentar av herrnixon

jag vinner alltid i betapet, till allas förtret.

Kommentar av Auntie Tee

Allas utom ditt, misstänker jag.

Kommentar av herrnixon

Hej. Jag har sett din rubrik om Betaped många gånger men hårdnackat vägrat att läsa inlägget. Detta enbart därför jag inte klarar av folk som inte kan stavva. Jag trodde det var någon som mådde dåligt av sin Betapred.Där fick jag mig en knäpp på min söta näsa.Det kanske jag behövde, tack ska du ha.

Kommentar av cocoon

Alltid en ära att kunna knäppa någon på näsan! Men inte skulle jag blanda ihop betapet och betapred…

Kommentar av herrnixon

vad som är än värre är att de inte godkände ”vithaj” för mig! ARGH!föresten, inte för att jag tror du skulle göra det, men man ska aldrig svara eller nappa på erbjudanden i skräp-mail, hur bra de än må vara. Då får de pengar att skicka en miljon skräp-mail till.

Kommentar av Anka

Hur kan man inte godkänna vithaj? Jag hade, med lite övertalning, förmodligen godkänt tillochmed blåhaj och vinröd haj.

Kommentar av herrnixon

*asg*gäddmos och nödgroda….absolut nödgrodabetyder ju en mening som man tar till…alltså en nödgroda….fattar väl alla….thi hi

Kommentar av Annki

Ja, jo, alla borde ju fatta det. Men inte betapetarna, tydligen.

Kommentar av herrnixon

Betapet- vilken sorglig ursäkt till spel! Om inte nödgroda finns, ja då vet jag rakt inte vad jag ska tänka. De gånger jag dragit fram min nödgroda är oräkneliga. Det kan du hälsa Betapet. Jag är förresten i behov av en ny process att rikta min rättshaveristiska personlighet mot. Betapet kommer att få ångra sig bittert.

Kommentar av Lottchen

Ja! Ja! Stäm dem! På dem bara!

Kommentar av herrnixon

Visst har jag ätit gäddpaté!! Det är dessutom väldigt gott!! Har du chansen att prova tycker jag du ska bortse från vegetarianeriet och smaka, om så bara en tugga. Det är definitivt värt att testa. Nematodpaté har jag däremot aldrig testat! Jag har aldrig ens behövt använda nematoder, eftersom jag matar mina blommor med snus vid angrepp av myggorna…

Kommentar av Zebzelon

Mycket konstifik mat har jag ätit de senaste veckorna, men ännu ingen gäddpaté.

Kommentar av herrnixon

Vi får se vem som hinner först, du med nematod-patén eller jag med gädd-ditot :)

Kommentar av herrnixon

Tänkte informera herrnixon att jag länkat det här inlägget i min egen blogg, som upplysningskälla efter en liknande erfarenhet. Länkar även det inlägget här, så blir cirkeln sluten på ett fint sätt =)http://witherwings.we…

Kommentar av Ylva

Murmelgnu, definitivt!Hah, det kanske är dags att starta någon sorts stödgrupp för oss med psykiska men efter betapet-(eller liknande)-spelande… :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

