Institutet för Vardagsnära Upplevelser


När blomflugorna tar över världen
29 juli, 2007, 7:50 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Idag har jag precis lika tråkigt som igår, jag börjar ana ett mönster.
Nyss följde jag ett av gårdagens många välvilliga tips bland blogg-kommentarerna: jag började spela betapet.
I min krafts dagar hade jag god hand med bokstäverna när jag spelade alfapet, det vill jag bestämt hävda. Jag kan la ideligen högpoängs-ord som rädispuré, och zebraskinnsxylofon. Motspelarna kallade mig Nixon den Förskräcklige och darrade när alfapetlådan kom fram. Precis så var det, ungefär.

I dagens hårda betapetvärld var bilden en helt annan. Det visade sig att 5 års medicinstudier har haft en förödande effekt på min hjärna och att jag glömt bort alla normala ord längre än ca tre bokstäver. De enda högpoängar-orden jag kom på var läkemedelsnamn: xyloproct (den populära hemorrojdsalvan!), zyprexa (antipsykosmedicinen om katten själv får välja) och andra godingar från FASS. Katastrof! Min betapet-ranking sjönk som en ett överviktigt sänke och jag var tvungen att ta en paus och hetsäta lite chokladbollar från igår.
Sen fick jag lite mer härligt stryk i betapet. (Skitspel.)
(Nej, jag är inte bitter.)

I köket (där chokladbollsförrådet finns) upptäckte jag dessutom att alla mina kära krukväxter (Pierre m.fl.) fortfarande var invaderade av blomflugor. Finns det något jag inte tycker om så är det blomflugor. I flera veckor har jag byggt smarta blomflugsfällor (Saftglaset™ m.fl.) för att få bort flugjäklarna.
Tyvärr har mitt lilla folkmord inte gått så bra. Istället har evolutionen sållat fram muterade superblomflugor som är på tok för smarta för att gå i fällorna. Och ju listigare fällor jag har byggt (jag har minst 3 olika, alla mycket listiga, modeller) desto listigare har flugorna blivit. Nu kommer jag inte på några nya superfällor och de muterade überflugorna, som uppenbarligen muterat om mig i slughet, flyger runt och flinar. Jag misstänker att de skulle vinna mot mig i betapet också, de asen.
Snart inser de väl vilket övertag de har och börjar fila på planer att ta över resten av världen också. (’First we take Manhattan, then we take Berlin’.) Mänskligheten skulle förslavas och tvingas odla pelagoner och petunior åt dem att bo i (…tills Will Smith och Tommy Lee Jones, sedvanligt uselt regisserade, eventuellt kommer och räddar oss genom att dra några så usla punchlines att flugorna självdör av pinsamhet).

Som om inte detta vore nog har någon granne börjat lyssnar på opera på aphög volym med öppet fönster också. Pavarotti säkert. Må han bli den första som blomflugorna ger sig på. Att utsätta stackars mig för en maniskt vrålande köttbulle efter denna misärhelg som denna borde vara brottsligt. Åh, elände elände elände. Måste emigrera, någonstans.

pavvan

Mamma Scan skäms
scandal

40 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Yes! Nu har det tystnat. Jag kan hetsäta mer chokladbollar i harmoni och stillhet.

Kommentar av herrnixon

Hetsäta är bra.Tids nog blir du då en köttbulle varpå du kan sjunga opera för din tacksamme granne och så var tristessen botad.

Kommentar av Therese

Uäh! Mina egna läsare hånar mig!Men bara jag botas från tristessen så går jag med på det mesta…

Kommentar av herrnixon

Oj vad jag är glad att ha hittat dej o din blogg!!! Jag skrattar faktiskt! Åt nästan allt du skriver. Lovar att jag behöver det, men få nu ingen prestationsångest att alltid behöva vara rolig för det;/ En gång om dagen räcker bra.

Kommentar av Adastra

Jag ska planera in det, dagligen kl 14:30.

Kommentar av herrnixon

Min bästa blomflugefälla är att glömma ett glas vin på diskbänken för att senare inse att du är i fruktansvärt behov av just exakt ett glas vin till. Det måste också vara så att det är det sista du har att dricka med alkohol i och att du kommer att förgås av alkoholbrist om du inte dricker det där glaset med vin. Vips! Så har du varenda bananflugejävel på två mils avstånd simmandes i glaset i ett härligt bananflugerus. De har till och med små luftmadrasser och glas med parasoller i och sån skit. Sen så leker de limbo, har wet-t-shirt tävling och sen dör de!Så det är bara att sätta igång med drickandet. Det kan kanske positivt inverka på din tristess också. Bananflugor på små luftmadrasser är ganska underhållande att titta på. Det fungerar bäst med bag-in-boxvin också. Mest för att det blir roligare då av någon anledning…

Kommentar av Veronica

Ok, jag måste helt enkelt köpa hem en flaska vin till (mig och) blomflugorna. (Det måste för övrigt låta som en av de sämsta ursäkterna att köpa vin som systembolagetpersonalen någonsin hört.) Det där med limbo och wet-t-shirtande gillar jag tanken på, för att inte tala om DÖ-delen. Den gillar jag ännu mer.Kanske kan jag dricka resten av vinet samtidigt och klappa fram några hejja-ramsor samtidigt? Åh, vilket helkväll jag har att se fram emot!

Kommentar av herrnixon

Jag har en sån där elektrisk tennisracket. Trodde det var urtypen för onödig pryl när jag fick den i present…Men hoppla vad effektiv den är mot blomflugor! Jag viftar där de är och de åker rakt igenom nätet…och tror att de kommit undan…men…sedan ligger de där. Elchockade! Och döda! *ler belåtet*

Kommentar av Isgrid

Jag har alltid undrat om dom där funkar, speciellt mot så små motståndare som blomflugor. Men det känns lite elakt ändå, att elchocka dem sådär, det räcker väl med att jag elchockar människor på jobbet?

Kommentar av herrnixon

Provado insektspinnar – heter insektsskyddet som kan köpas Wein…(vet inte vad affären heter)säkert på annan växtaffär också.Fungerar bra. Kan rekommendera så kan du ta befälet över dina blomflugor.

Kommentar av Antonia

Heh, är det inte svårt att ta befälet över dem om de dör? :)

Kommentar av herrnixon

Det finns en typ av larv lr nåt annat kryp som man ska lägga i krukan, så äter dom upp fluglarverna. Ska ta reda på vad dom heter. Visste du förresten att blomflugor lägger sina ägg även i mattor och andra textilier!? Läbbigt!!Annars kan du prova med hel nejlika lr snus. Det funkar oxå!Kram! Mrs Z

Kommentar av Zebzelon

Nu har jag ju redan tjuvläst namnet (i din nästa kommentar), men det här med mattorna, det är ju sjukt äckligt! (Jag ber f.ö. om ursäkt för mitt överanvändande av ordet sjukt i tid och otid.)

Kommentar av herrnixon

Alltså… trivs sånna här anti-blomfluge-larverna också i mattor? Eller hur får man bort flugorna därifrån. Åh, elände. Nu kommer jag ju bli mörkrädd i mitt eget hem. Flugor överallt. Åh.

Kommentar av herrnixon

hähähäää. vänta du tills du spelat över 800 matcher som jag (vadå manisk?) då har du lärt dig massvis av nyttiga ord du inte vet vad dom betyder! cox, amt, koxa, eho och mycket mycket mer.

Kommentar av Louise

Problemet är att jag inte lär mig några nya ord! Jag sitter bara och svär över att jag aldrig får ihop bokstäverna till paracetamolintoxikation eller vilket superpoängord jag nu har på gång…

Kommentar av herrnixon

Bonjour tristesse, har du fortfarande tråkigt kan du väl anta utmaning o svara lite frågor som finns i min blogg. Jag har själv aldrig gjort det förut men det var lite lite kul =)

Kommentar av Adastra

Hmm. Jag såg en hel del rosor, och en läskigtandläkarbild, men inga frågor!

Kommentar av herrnixon

Ljuvligt som vanligt att läsa det du skriver. Dina texter förgyller min måndag som dessutom är måndagen som gud glömde, måndagen då min semester tar slut :(

Kommentar av veronica

Åh nej! Det låter verkligen inte som en bra måndag, och måndagar kan ju vara rätt dassiga i alla fall :/(Heh, jag antar att du inte blir gladare av att få veta att min semester börjar på lördag :)

Kommentar av herrnixon

Min andra blogg alltså, Prosa på pränt, så du vet…

Kommentar av Adastra

Aha! Det borde jag ju läst innan. Jag ska nosa upp det, om jag hinner innan (sen-)lunchen!

Kommentar av herrnixon

Jag gjorde en klinisk studie om bananflugfällor som jag dokumenterade på bloggen.Du får gärna ta del av mina resultat och gärna upprepa studien.http://blogg.aftonbla

Kommentar av Ister

Åh så bra! Det måste vara ett av de bästa bloggämnena någonsin. Jag har tagit del av resultaten, och nu är jag på jakt efter fäll-material. Jag börjar inse att de rudimentära fällor jag knåpade ihop inte var så bra trots allt…

Kommentar av herrnixon

ojojoj. vilka stora bekymmer du verkar ha ;D.

Kommentar av mangoboy

Ja, världen är typ emot mig! Helt sjukt jobbit ba!

Kommentar av herrnixon

Jag tycker att du ska slå två flugor (hö hö) i en smäll. Bota tristessen genom att göra en minicirkus med de smarta små flugorna. Om du dresserar dem, kan du få dem att hålla sig på ett ställe (läs burk eller liten låda) OCH imponera på alla. Jag menar… hur COOLT är det inte med en minicirkus med akrobatiska flugor?

Kommentar av C

Det vore jättetufft, verkligen. Sen kanske man kunde bli vän med dem också! Problemet är att jag tror att dom är svårtämjda. Glöm inte att dom är supersmarta och superonda.

Kommentar av herrnixon

Blomflugor dör om man vattnar blommorna med lite ”fimpvatten”(cigarettfimpar som man låter ligga i vatten för att ”gosa” till sig lite). Det fungerar även effektivt med att dela en vitlöksklyfta och lägga i krukan. Varför blomflugor skyr just cigaretter och vitlök som är så bra fattar jag inte men det fungerar.

Kommentar av ooops

De har skum smak, blomflugorna. Men bor man i blomkrukor är man nog rätt skum.Hmm. Måste tjacka vitlök m.a.o.

Kommentar av herrnixon

Men nu blir jag lite störd, har blomflugorna ätit upp dej o tagit över ditt hem. Invaderat datorn o startat upp en annan blogg. Hade vi inte bestämt 14.30?

Kommentar av Adastra

Ja.. ja! Det är blomflugornas fel. Dom jäklarna! Fast om dom har startat en egen blogg skulle jag faktiskt vara lite nyfiken på att läsa vad dom skriver om…

Kommentar av herrnixon

Det måste vara musiken som gör flugorna så smarta. Forskning har visat att klassikt musik bl a mozart,är bra för späd barnets hjärn utvecklig. Lägg på lite r´n ´b så ska du se hur trögga din flugor kommer att bli. ;)

Kommentar av The Phantom

Hah, tänk om flugorna börjar waila? Jag som inte trodde det kunde bli värre.Fast tror du inte man har större chans att sabotera flugutvecklingen med lite Smurfhits?

Kommentar av herrnixon

Dom där krypen heter nermatoder iaf… Kan oxå upplysa din trista vardag om att det inte heter blomflugor, utan sorgmantelmyggor!Kram! Mrs Z

Kommentar av Zebzelon

Sorgmantenmyggor. Ganz poetisch!Vet inte om jag vill ha ihjäl dem längre.

Kommentar av herrnixon

(Hmmm. Hade stavat lite fel, dom där krypen heter nematoder.) Larverna försvinner ur textilier om man tvättar dom. Annars är det bara att hoppas att nematoderna gör sitt jobb…Helt sjukt!! =)

Kommentar av Zebzelon

Men… men.. uhh.. men… jag kan inte tvätta mattan. Åh. Elände.

Kommentar av herrnixon

Du kanske har hört talas om kemtvätt…? Eller varför inte ta ut den o piska den! Men det kanske är lite för tantigt för dig…

Kommentar av Zebzelon

Mja, jag gillar ju faktiskt tantighet! Innerst inne är jag nog en liten tant faktiskt, en tant i fel fordral.Men piskandet är nog snarare för S&M:igt än tantigt :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

