Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Tema: Tristess
28 juli, 2007, 7:44 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Det är lördag. Jag har tråkigt. Jag sitter ensam i mitt kära bo, lite irriterad på migsjälv för att jag inte förmår roa mig på egen hand. Det känns lite torftigt att längta till helgen hela veckan och sen när det väl är helg så sitter jag bara och vet inte vad jag ska göra.
Jag har dock, som den lekledare jag är, försökt hitta på olika sätt att roa mig. Dock med mkt begränsad framgång.

(Jag skulle med största säkerhet aldrig gjort succé som en sån där hurtig figur som vallar barn och hittar på aktiviteter åt dem på charterhotell när föräldrarna vill ha lite fritid. Vad gör man med dem? Inte vet jag. Jag kanske kunde hetsat dem att starta en forellodling i hotell-poolen, eller realiserat min dröm om att skaffa en egen liten sekt. Nej, som sagt skulle jag inte gjort succé där.)

Nu, som en hyllning till min lördagsleda, följer en lista med vad jag försökt roa mig med.

1. Jag har spelat Travian. Det är ett onlinespel som spelas av mig, emma, T och ca 10 000 fjortisar med onaturligt stora talanger när det gäller stavfel och särskrivningar. Spelet går ut på att bygga upp sin lilla medeltidsby med vetefält och skogshuggare och grejer, bygga hus och små krigsgubbar och ha sig. Tyvärr är det starkt beroendeframkallande. Jag har ägnat många timmar åt Travian.
Idag har jag skickat ut mina gubbar för att stjäla lite vete från grannbyn. Ni hör ju hur vansinnigt spännande det är. Jag har stulit lera från grannbyn också. I spelet, till skillnad från i verkligheten, är lera en bristvara. Lera är faktiskt helt sjukt populärt i Travian. Fast jag vet inte riktigt vad de små travian-gubbarna gör med leran. Kanske gör de ansiktsmasker av den, kanske slänger de den på varandra under hedniskt brölande. En (hos mig) populär teori är att de äter den samlar den i små burkar som de ger till varandra kring jul. Nåväl. Det här är ju fruktansvärt ointressant när det kommer till kritan.

2. Jag har slösurfat. Eftersom Travian framåtskrider i ett mycket makligt tempo får man mycket tid över mellan pillandet där och jag har därför tagit upp mitt youtube-missbruk igen. Idag är det märkliga 80tals-videor  (observera att paul mccartney flashar förbi i slutet) samt instruktionsfilmer om hur man gör batterier av frukt och grönt (jodå, det går) som har gällt.


3. Men inte ens travian och youtube kunde hålla mig sysselsatt. För en liten stund sen blev situationen verkligen desperat, jag började städa och betala räkningar. Städningen ebbade ut när jag insåg det meningslösa i att flytta saker från en plats till en annan (eftersom det inte finns någon som helst garderobsplats att lagra allt i).
Räkningsbetalningen gick bättre (kan jag berätta för alla er som verkligen undrade). Jag gillar att betala räkningar. Som Nordea-kund har man ett litet plastkort som man kan skrapa fram engångs-koder på. Det är lite som att skrapa trisslotter, och det fina här är att man alltid vinner. Vilken kod man än skrapar fram så funkar det, vips kommer det pengar någonstansifrån som betalar räkningen.

Nej men ärligt talat. Det här är ju för tråkigt. Det blir ingen mer lista.Nu ska jag tvätta istället. Åh, yeah.
(Hjälp! Roa mig. Någon. Snälla.)

27 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Nu ska tvätten torkas! Yippie!

Kommentar av herrnixon

Kolla på sommarkrysset. Det gör jag. Skittråkigt, men roligare än att städa…Alla andra säger sig ha så jävla roligt på sin semester, men jag tror att de ljuger. Jag är rädd att det blir inte lustigare än så här. Fixar du forellodling så ska jag skicka dit gubben, då kanske det lossnar ;-)

Kommentar av Gräsänklingen

Tänk, hade hag bara läst kommentaren i tid hade jag också kunnat njuta sommarkryss!Men det här med att det inte blir lustigare än såhär, det oroar mig lite. Mycket, till och med. Jag är hur som helst ännu säkrare på att det inte blir roligare än såhär om jag inte gör ngt åt det, och den tanken är om möjligt än mer skrämmande.Kanske kan jag också börja fiska forell, träffa andra desperata forellfiskare vid odlingen och finna mål och mening med livet!

Kommentar av herrnixon

Eller ge dig själv en elchocksbehandling. Det kan man göra även utanför klinik och ordnade former. Utöver det finns det ju massor av piller och svampar som kanske kan göra att din kväll blir både spännande och fascinerande.

Kommentar av Gräsänklingen

Hmm, jag har faktiskt några gamla uppladdningsbara batterier i ett skåp, nu när du nämner det. Och det lär ju bli ett bra svampår i år med allt regn också.Ja, nej, jag ska inte tjura, det ser ut att finnas goda möjligheter att roa sig när man bara tänker efter, och får kloka gräsänklingstips…

Kommentar av herrnixon

Du är riktigt rolig att läsa. Eller din blogg så klart. Japp var bara det jag ville säga. O du jag gillar också betala räkningar på samma sätt som du. Skrapa är kul=) Har du spelat Betapet, ja har du väl. Jag gjorde det mycket förr o då tyckte jag det var kul, nu har jag tröttnat. Skaffa katt då har man sällan eller aldrig tråkigt. I alla fall inte med min Ozzy. Han är vild o busig när man är rastlös o kelig och go då man ha det lugnt o behöver närhet. Eller njaej… rätt ofta precis tvärtom faktiskt.

Kommentar av Adastra

Tack, det var väldigt snällt sagt. Misärstämningen lättar en aning av såväl sådant som räkningsbetalande :)Katt har jag tyvärr inte längre, men det är jättemysigt, jag vet.(MEN NÄMN INTE BETABET!!! I denna fråga hänvisar jag till senaste blogginlägget.)

Kommentar av herrnixon

regga dej på alla möjliga dejtingsajter, skriv skojsiga profiler och samla på kommenta…äh.lät inte sååå kul.jag ska vara helt ärlig.jag har inte en susning.jobbat i över 20 år som professionell lekledare så jag har slut ideer.men reggad på dejtingsajt med skojsig(?) profil…det är jag.jippi?antar att du just nu tillbringar kvällen med att se tvätt torka… *nickar*uj.

Kommentar av Nea

Jag är inte helt säker på vad Emma skulle säga om det hela, men jag är säker på att det kan vara väldigt underhållande. Om det nu inte är så att man faktiskt är på jakt efter något seriöst där…(För övrigt var det roligare att titta på när tvätten roterade än när den torkade.)

Kommentar av herrnixon

Nej du, det är inte så lätt att ha kul alla gånger… och då hamnar jag här… på Bloggen… inte heller särskilt kul… Allting blir säkert mycket roligare imorgon…För övrigt, tvättstugan en lördagskväll behöver inte vara helt fel… För att få nå´t att hända: Blanda kulö -och vittvätt och kör på 90-gradersprogrammet… men du kanske redan har testat det?

Kommentar av Leo Beata

Wow, näe, kulör+vittvätt på 90 grader, vad händer!??Du måste faktiskt berätta eftersom jag inte ska tvätta på någon vecka nu…

Kommentar av herrnixon

Finns det plats för manchegon i din forellsamling tror du?

Kommentar av Anonym

Manchegon? Är det en sorts forell? En annan fisk?Nu blir jag nyfiken!Berätta genast om manchegon.

Kommentar av herrnixon

http://WWW.BETAPET.COMroar en bokstavsdåre som mig i timtal i alla fall….(och nu menar jag inte att jag har adhd, mbd eller allt vad det nu heter…)

Kommentar av Louise

Gaaah. Betapet. Betapet. Jag tycks lida av på tok för mycket av min BMIDSFVB (Bloggare Med Intermittent Dyslexi Som Framträder Vid Betapetspelande) för att någonsin kunna njuta av det där jäkla spelet…(hänvisar till nästa blogg)

Kommentar av herrnixon

svar från min blogg;Det spelar ingen roll, bara det inte är någon form av Jazz, Folkmusik eller opera…

Kommentar av Allica

Jag ska fundera. Men… tycker du verkligen illa om All jazz?

Kommentar av herrnixon

Jag sätter mig framför datorn, när jag har tråkigt. Ibland blir det då ännu tråkigare och ibland blir det jätteroligt. Synd att jag inte kan skicka min hund till dig, genom datorn. För då hade du kunnat gå ut med honom. Man får oftast kontakt med trevliga människor, när man går ut med hunden.Annars kan du väl ta hem lite olika mediciner och göra vetenskapliga tester? Eller ovetenskapliga.

Kommentar av imse vimse

Inte för att vara tjatig, men jag tycker ändå du ska försöka maila din hund. Senast igår var jag sugen på att gå ut och gå med en. Mer exakt är det pinn-kastningen jag är sugen på, att få slänga iväg en pinne och sen få den tillbaka av en jätteglad hund. Det verkar faktiskt otroligt roligt! Typ. Bättre än vetenskapliga tester, definitivt…

Kommentar av herrnixon

När jag har trist brukar jag ta en riktigt dålig bok som jag redan läst. Sen läser jag en stund och efter ett tag är jag så trött på den dåliga boken att allt annat känns meningsfullt.

Kommentar av Ister

Tänk att du var en sån självplågare! Men för all del, det kanske är kontrasterna som gör det. Eventuellt kan jag spela ännu mer betapet. Värre än den värsta bok…

Kommentar av herrnixon

Botet mot tristess: Flash mob.Du vet att du vill.

Kommentar av Tant Turban

Jag sitter ju bara och väntar på att första bästa flash mob ska värva mig för sina mörka syften, men de har uppenbarligen inte fått korn på mig än.Blir det förresten piller, paragrafer eller politik nästa termin?

Kommentar av herrnixon

Tack för att du påminde om att vi (som vanligt) har glömt att betala hyran. Dags att skrapa och se om vinsten är tillräckligt stor för att hyran öht ska kunnas betalas. Det lutar (som vanligt) åt ett nej.Sen måste här slängas in ett citat som går att hitta ovan av självaste dig därför att det är förmodligen århundradets roligaste insikt och på nått sätt är det skrämmande att ingen har kommit fram till det tidigare. Nämligen som följer:”För övrigt var det roligare att titta på när tvätten roterade än när den torkade.”Tjoflöjt!

Kommentar av Sofie och Fia

Man måste satsa på finlotter, inga sketna femman-lotter, om hyran ska kunna betalas.Det är fint att du/ni citerar mig. Lite smått autistisk som jag är går den eventuella ironin mig helt förbi…Tjó piccoló!

Kommentar av herrnixon

Det här temat känner jag igen….:/

Kommentar av Vendettanbettan

De(t) är ett återkommande tema, tror jag.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

