Institutet för Vardagsnära Upplevelser


– migraine boots –
19 juni, 2007, 10:35 e m
Filed under: Bonjour tristesse

För en gång skull började jag med att skriva rubriken, före själva bloggen alltså. Jag tänkte att jag skulle se vart det kunde leda. Tyvärr verkar det inte leda så mycket alls. Och tyvärr kan jag inte alls förklara vad den betyder. Migraine boots, migränstövlar. Jättekonstigt. Kanske hade en låt av Neil Young kunnat heta så om han läst medicin istället för att spela så mycket gitarr. Kanske kan det funka som beskrivning på ett par alltför färgstarka skodon. Jag ska nog googla på det sen, se vad som dyker upp.

Idag har jag, förutom att jag givetvis har arbetat hårt och proletärt, skämts en aning över gårdagens blogg. Det är det här med sjuksköterskenamnen som gnager.
Jag minns det som att jag skrev att jag inte kunde lära mig deras namn och därför kallade alla för ”syster Marianne”. Anledningarna att jag skäms är följande:

1. Det är inte helt sant. Jag är sjukt dålig på namn, men oftast kommer jag med mer välgrundade gissningar än just ”Marianne” när jag gör mina tafatta försök till kommunikation. Det där ”syster” utelämnar jag helt.

2. Jag avskyr folk som, med ett upplevt statusövertag och stort ego, ser sig som lite viktigare än andra och behandlar dem därefter. Typ läkare som ser ned på sköterskor. Och det kändes som att det lät som att jag gjorde lite så. Fy mig, hemskt mycket fy. Vilket yrke ngn på ens arbetsplats har ska förstås inte påverka hur man bemöter honom/henne. Det är ju självklart, förstås. Nu blir jag nästan lite arg känner jag. Oj. Jag ska andas lugnt, tänka på blommor, och går vidare till nästa punkt:

3. Valet av namn. ”Marianne” är på något sätt ett lite oestetiskt namn. Inte fult, inte alls, men det skär sig mot min blogg känner jag. Jag gillar det inte riktigt. Jag kollade i words synonymordlista efter synonymer till Marianne, men inga fanns att tillgå. Det tycker jag är synd, för jag hade som sagt föredragit ett annat namn.

Nu ska jag sluta med att göra en skäms-lista innan du, käre läsare, trött nar.
(Jag särskrev just ”tröttnar”. Detta är väldigt märkligt. Det kunde blivit trött narr, men inte ens det. Nu blev det nästan lite tragiskt, men ändå värdigt en parentes.)
För övrigt har jag tröttnat på att vara vaken, så jag tänkte sluta med det för att undvika en trött natt.

Guten Nacht, kidz.

PS
En migränbild. Jag hade ju alldeles glömt bort mina bildbloggsambitioner.

migrän


DS

14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hmm… vågar man bli sjuk denna sommar? Eller riskerar man då att bli bemött av en hmm-ande utmanad narrdoktor som kallar alla sjuksyrror för ”Marianne”? ”Outhärdliga buksmärtor? Svartnande spontana sår? Avsvimmad? Hallå…ja, definitivt avsvimmad. He he. Hög feber i fyra dygn? Hmmmm… proppa i henne två supp-alvedon och ring i morgon om hjärtat slår konstigt. Tjilevipp!”

Kommentar av EnTillSatansFeminist

Det där citatet du skrev… har du snott det direkt från någon av mina journaler? Det lät så bekant. Nåja. Det säkraste är förstås, som alltid, att inte bli sjuk. I andra hand gäller det nog bara att undvika mig. :)

Kommentar av herrnixon

en härlig text herrN och en härligt galen skrattframkallande bild.men säg mej, när du knockar dina elever, hur tr…nej nu tror jag visst att randomknappen var på.jag börjar om.men säg mej, när du nu arbetar har du även då ett sk skojfriskt anslag på det du gör/säger?eller är du en mycket allvarstyngd yrkesutövande man…?kan man/du välja att vara en slags patch adams fast då kanske i millimyformat…utan clownnäsan men med nära till skratt…!?undrar nyfiken vän av oordning…

Kommentar av Nea

Tackar tackar, fén blev glad för komplimangen! Ang. din fråga ska du, bara för att bevisa att jag kan, få ett mycket seriöst svar: Jag brukar nog vara rätt allvarstyngd. Minus -tyngd-biten möjligtvis. Men allvarlig i alla fall. Visst kan det vara ok att skämta när man pratar med patienterna, men det gäller ju att känna av väldigt noga, folk kan ju ta rätt illa vid sig om även det oskyldigaste skämt kommer i fel sammanhang. Och trots allt är de ju inte där för att bli underhållna utan undersökta. Dock kan jag kanske kosta på mig att vara lite skojig om patienten är det själv först, men annars lägger jag band på mig… Fast en näsa kanske inte hade varit helt fel…

Kommentar av herrnixon

Hmmm… Ja, men problemet är att då ljuger jag ju och så kan vi ju inte ha det :-(

Kommentar av Puckosmulan

Ok. Ett alternativ: när du vaknar imorgon kan du sträcka på dig så mycket du kan, gäspa ljudligt och säga ”idag känner jag mig bannemig inte det minsta myopisk!”. Om det nu är så det är…

Kommentar av herrnixon

nåja.den rödnäsan behöver inte du.jag tycker du verkar nog så näsVis!med respekt,lyhördhet och humor när det är lämpligt….kommer du långt.och tack för det mycket seriösa svaret. *vän av oordning lägger patchadamsnäsan till handlingarna*: )

Kommentar av Nea

Eftersom min näsa i praktiken är mkt liten får det väl ses som att jag är desto mer vis. Respekt, lyhördhet och humor i alla ära, men med lite mer erfarenhet så fixar man allt det där ännu bättre, har jag börjat upptäcka…Men du. Kanske kan du dra på dig den där näsan själv och skriva en tokig lim(e?)rick?

Kommentar av herrnixon

Du borde kalla alla sjuksköterskor för ”systeryster” och alla läkare för ”lillstrumpa”. Detta ska du utföra under största allvar och varken skämmas eller ursäkta dig heller!

Kommentar av Sofie och Fia

Systraryster!Ett gott förslag./lillstrumpa

Kommentar av herrnixon

Hade det varit en tjej på bilden skulle det varit jag i denna stund. ”Klonk”

Kommentar av Crazy Momz

Jag beklagar… :/

Kommentar av herrnixon

den var definitivt bättre men då dyker ett annat problem upp – Ingen hör mig!

Kommentar av Puckosmulan

Kanske en mer filosoferande kommentar vid fikabordet: ”Hmm, undrar hur livet skulle te sig om man vore lite mer myopisk?”?

Kommentar av herrnixon




Kommentera

