Institutet för Vardagsnära Upplevelser


en propavan om dan (minst)
18 juni, 2007, 12:58 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Yo.
Efter mötet med nappe har jag legat lågt på bloggfronten och istället njutit av mitt ”härligt utmanande sommarvikariat”. Dessutom har jag varit jetlaggad. Givetvis inte för att jag flugit någonstans (man är ju ingen fågel) men ska man ställa om dygnet från att gå-och-lägga-sig-vid-3-på-natten till att börja-jobba-vid-8-i-andra-änden-av-stan krävs en veckas omställning, minst.

Vad går då det beryktade sommarvikariatet ut på?
Jag har blivit kulturarbetare, jag spelar teater. Närmare bestämt spelar jag underläkare. Det sjuka är att folk tycks gå på det. Både patienter och personal. Jag vankar omkring på vårdavdelningen eller sitter och kurar i läkarrummet och plötsligt kommer det någon och frågar mig något. Det känns lite märkligt, pirrar nästan lite i magen, men jag svarar något efter bästa förmåga och håller tummarna. Vi får se hur länge det håller.

Ibland gör jag läkargrejer också. Jag:

  1. säger ”hmmm” och ”ahaa” på ett sätt som antyder att jag vet en massa saker som jag står och funderar på
  2. samlar på mig ett stort antal reklampennor som jag ständigt bär omkring på. Den 46:e pennan visar sig säkert mkt användbar den dagen de 45 andra pennorna plötsligt krånglar samtidigt.
  3. skriver recept. Fast det görs på dator, så jag får inte leka med färgglada lappar dessvärre.
  4. pratar snällt med patienter
  5. uppfattas som snorkig

Det sistnämnda är lite olyckligt. Jag är ju väldans osnorkish i verkligheten. Snorkfrei faktiskt. Men om man är totalt dyslektisk när det gäller att lära sig namn och bara något bättre på att känna igen ansikten blir det svårt. Det finns säkert både en och annan jag fortfarande inte hälsat på. Därför ler jag krampaktigt mot alla jag ser och hoppas på det bästa. Så länge jag skiljer mellan personal och patienter kan det ju inte bli total katastrof i alla fall.

Och namn är också svårt. Jättesvårt. Förstår inte varför inte alla bara kan heta samma sak. Typ ”Kim”, som han i Korea. Eventuellt skulle man kunna skilja på män och kvinnor och använda två namn, ett för pojkar och ett för flickor. (Fick jag välja skulle det bli Rupert och Asta.)
Jag har arbetat lite utefter den linjen och kallar alla sköterskor ”syster Marianne”, men jag tror att folk har börjat genomskåda mig. Kanske ska byta namn den här veckan. Syster Clara? Eller syster Lotta kanske?
Så många svåra beslut.

(Nej, om man skulle jobba lite kanske.)

34 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men men… när jag spelade teater (i rollen som sjukvårdsbiträde på akutavdelningar på natten) så hade alla som arbetade en STOR bricka på vänster sida om mitten, lite högre upp än bröstbenet, strax under alla reklampennorna, du vet… Och på den brickan stod det med STORA bokstäver personens namn, som den hette i rollen i alla fall. Så om du inte dessutom är läs-o-kunnig borde du kunna luta dig lite fram, låtsas granska sköterskans byst, och lite myoptiskt istället läsa vad hon heter. Om det är en karl kan du kanske låtsas titta närmare på penn-odlingen?Bara ett tips i all litenhet… Ha det gott! /Katrin

Kommentar av Katrin

Ett i sanning bra tips! Fast tvärr har bokstäverna krympt sen din tid är jag rädd, och jag är mer myopisk än en åldrad mullvad.Ack, ack, ack och elände.

Kommentar av herrnixon

Hoppas att du bidrar till att lyfta den annars-ganska-kassa svenska vården lite. :) KRAM

Kommentar av Sweetish

Jo, jag tänkte nog försöka :) , lite räddavärldenambitioner är säkert hälsosamt, host host.Fast det knepiga är ju att det blir svårare att göra ett bra jobb ju sämre en organisation funkar (på vissa sätt är iofs avdelningen jättebra, på andra sätt inte doch…)

Kommentar av herrnixon

varför inte bara syster? :D

Kommentar av Lilla Anna

Ja, varför inte bara syster?Eller varför inte bara Marianne…

Kommentar av herrnixon

Jag tyckte att Katrin levererade väldans bra tips. Speciellt det där om att granska sköterskans byst. -Vad tar du dig till herrnixon?-Jag granskar systers byst…vadå…trodde ni att jag läste på er namnbricka?!-Åh…förlåt bäste herrnixon…ja…jag erkänner…det var lite det jag trodde. Vad pinsamt fel det kan bli.

Kommentar av blirger

Ja, Katrin är en klok kvinna!Faktum är att jag tänkt ställa ett flertal frågor om biologi till henne eftersom hon verkar så klok, men inte riktigt kommit mig för. (Detta kan ju vara intressant för henne om det är så att hon läser kommentarer här.)Appropå biologi kommer jag osökt att tänka på dina tankar om byst(ar). Det var en intressant konversation du spånade fram, kanske ligger den inte så långt från verkligheten. Problemet är att i vart fall en sköterska vid i vart fall ett tillfälle visat mer byst än jag ville se. Det var otäckt, enbart otäckt. Nej, usch, nu blir jag tveksam på allt. (Varför skriver jag om det här? var ska det leda? etc etc) Det skulle nog behövas att du kom och kontrollspanade. Jag tänker mig att du har talanger inom det här området.

Kommentar av herrnixon

men du herrN.kan du inte komma och spela roll här, vid ett sjukhus nära mej.jag kan ligga lågt, hoppa högt och spela död.det sista låter huvva kusligt men jag kan hålla din hand under upplivningsförsöket.har hört att kittling ska vara ett bra sådant. *nickar* sen har jag förslag på namn vad gäller systrarna: kalla alla! för syster yster.det borde liva upp ditt vankande och kurande dåen del skulle du får stora leendet av, medans andras reaktion skulle innebära en klar hälsorisk för din del.VA! JAG! VADDÅ YSTER!? ELLER SA DU DYSTER!? NÄNUJÄ…men å andra sidan, du är ju på rätt ställe i fall nåt sånt händer.nåjo, då ses vi snart, vid en akutmottagning nära mej.och jag lovar att ta med mej lite skojsiga lappar så kan du få svänga till med din namnteckning på allihopa.(sen ska jag gå till närmata apotek och nyttja mitt frikort!)ses!eller…hmm…nåt sånt.= )

Kommentar av Nea

Kan du Vacker Tass också? Det är nästan obligatoriskt. Och roll over.Det här med syster yster ska jag ta under övervägande, då systrarna är övervägande ystra och trevliga. (fast kommer det till fajt så har jag inte en chans, det inbillar jag mig inte.)Kan kan gärna vika lite origami med färgglada papper. Men håll dig borta från akuten, trots allt verkar där inte Så roligt…

Kommentar av herrnixon

Jag är en syster som varken gillar att bli kallad syster yster eller bli tittad på under blusen. Du får nog lov att lära dig namnen på systrarna. Du kanske kan fota dem i smyg och sitta hemma och öva in vem som är vem.

Kommentar av Imse Vimse

Nej, under blusen har jag då rakt inget att göra! (Och inte har jag några planer på att försöka ta mig innan för någon heller.) Dock sitter ju namnskyltarna på den, och dom måste jag snegla på stup i ett. Fast jag är inte bättre på läkar- eller skötarnamn heller, så känn dig inte diskriminerad! :)Smygfotningen kanske kan vara ngt. Det borde finnas ngn sorts skolkatalog eller så…

Kommentar av herrnixon

Jag tycker du ska kalla dina medarbetare (vi är faktiskt medarbetare) för fröken! Det uppskattar i allafall jag när mina arbetskamrater (läkarna) gör!

Kommentar av Zebzelon

Fröken Zebzelon!Det ska jag komma ihåg. (Men kan det verkligen uppskattas även av dom som är fru:ar?)

Kommentar av herrnixon

vacker tass?make-a-roll-over?hmm…är du måhända på en kosmetikkirurgisk installation?nåväl, jag kan varken eller.men mycket annat däremot.jaha, då är kvällen vikt för origami verkar det som.också någonting jag inte kan, men kan tänka mej titta på…ett tag.och jag avstår gärna akuten.hvergang.om jag inte nu verkligen behöver dit.hoppas det iaf funkar bra på jobbet.lycka till herrN.gillar det du skriver!; )

Kommentar av Nea

Kanske är jag bara fascinerad av hundar? Vem vet? (Det vete hundan?)Fast origamin hade jag ju hoppats på att lära mig. Jag kan ju knappt vika ett flygplan ens. Eländes elände.Men tillyckandet uppskattas! :)

Kommentar av herrnixon

Haha! Jag har spelat teater i nära nog ett decennium nu. Det är aldrig någon som kommer på en. Lite av en besvikelse faktiskt, att det är så lätt att lura systemet.Namn är svåra. Kan du inte bara gå ut hårt med smicker? ”Bästa, mest kompetenta varelse på den här avdelningen sedan tidernas begynnelse”?Det där med recepten är en styggelse. Jag kommer aldrig ihåg vad jag fått recept på efter de färgglada lapparnas bortrationalisering. Det hela slutar med att ringer fru vårdcentralsdoktor och ber om ett nytt recept varpå hon suckar och påpekar att jag har tre icke uthämtade i elektronisk form på närmaste ormskyltsförsedda inrättning.

Kommentar av Lottchen

Hah, jag har inte kommit till besvikelse-stadiet än, änsålänge känns det bara bra.Fast sen kanske man kan börja med allt konstigare grejer tills avslöjande kommer. Om man nu tröttnar på det.Smicker går alltid hem, det är sant. Dessutom är det mer svårgenomskådat än användandet av ett standardnamn. Men jag tror jag skulle bli för generad.Vad gäller recepten håller jag helt med. Nu kan jag dock, till min stora glädje, skriva ut hudratals recept åt mig själv för att kompensera för min postpubertala senilitet! Wiie!

Kommentar av herrnixon

Säger du SYSTER? Akta dig noga, jag fick en avhyvling som hette duga när jag en gång hänvisade till sjuksköterskorna som ”syrrorna på avdelningen”… jag råkade tala med en facklig företrädare för nämnda yrkesgrupp. Det är, enligt henne, nedvärderande att kalla sjuksköterskorna för syrror. Efter det säger jag alltid sjuksköterska.

Kommentar av Ister

Syrra. Njäe, det låter kanske inte så fint. Ska kanske lägga mig till med ”madame Syster” istället? Svåra val det där… :)

Kommentar av herrnixon

Man kan få billigare pris när man klipper sig om en elev får göra det, samma med massage och andra saker.Kan man få billigare pris hos läkaren om man säger att man vill gå till dig ?:D

Kommentar av Åsa

Hah, man kanske borde betala för att Slippa gå till mig?Problemet är bara att det är en faslig läkarbrist här, så då kanske man inte får träffa någon… :)

Kommentar av herrnixon

Myopisk… Åh så vackert. Jag älskar att lära mig nya ord!Nu måste jag bara komma på ett käckt sammanhang att använda det i också så att jag inte glömmer det, likt du glömmer systrarnas namn.

Kommentar av Puckosmulan

Såndant är alltid svårt.Ett alternativ kan ju vara att bara spontant (och lite lagom dramatiskt) utropa ”Ååhh, jag känner mig så myopisk idag!”

Kommentar av herrnixon

Bara du inte står och diskuterar smink över patienten……*s*så e väl allt bra….*asg*kramar

Kommentar av Annki

Mja, sminkdiskussionerna ska jag försöka hålla mig ifrån just då… :)

Kommentar av herrnixon

Jag är fru och jag jag får väl tillägga att jag uppskattar att kallas både fröken och fru:)Tror oxå att det där med namnen kommer med tiden. Nästan alla, utom smådoktorerna (AT läkarna) kan våra namn. Kan vara lite lurigt när du är på op o jobbar för där har nästan all personal munskydd… Ingen av mina medarbetare har dock klagat över att AT- läkarna kollar i brösthöjd för att kunna kolla namnbrickan!!

Kommentar av Zebzelon

Ok, fröken Z! (nu har jag gjort båda…)Eftersom jag är den minsta av smådoktorerna kanske jag är förlåten? :)För övrigt vore det kanske en bra idé att ha namnskylten i pannan istället?Fast jag är faktiskt lika dålig på namn i andra sammanhang också, det har inget med yrkesroller att göra… :)

Kommentar av herrnixon

Hejhå, du borde komma hem dr N, för jag är skadad och behöver bandage. Nu ska jag ringa sjukvårdsupplysningen.

Kommentar av emma

Jo, visst kom jag, som ett skott./alltid snälle nixon

Kommentar av herrnixon

FRU Z!!! Ska börja sätta namnskylten på mössan ist utifall du får för dig att flytta norröver. MEN!!! Då kommer du ju genast att veta vem fru Z är…. Hmmm…

Kommentar av Zebzelon

På mössan! Har du en sån där härligt gammeldags sköterskemössa!? :)

Kommentar av herrnixon

Jag jobbar på en operationsavdelning! Därav mössan…. Ser ut som jag går runt med en grön ”Wettextrasa” på huvudet hela dan=) Snyggt må du tro!

Kommentar av Zebzelon

Dom är väl snygga! Jag gillar speciellt dom lila…Visste du förresten att alla läkarkandidater i smyg är lite rädda för operations-sköterskor? Iaf i Uppsala. Det finns en som är jättebarsk och eftersom man aldrig (pga mössan) vet om en viss sköterska är hon så är man på helspänn :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

