Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Ödet griper in
22 maj, 2007, 2:17 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Jag har alltid tyckt att nycirkus verkat lite lustigt. Pojkar och flickor, klädda i sin egen säregna alternativ-outfit, över på diverse tricks. Sammanbitet uppsluppna klänger de upp och ned för rep, kastar omkring med saker, går på händer, ser ut att ta sina konster på största allvar.

Jag har aldrig känt mig särskilt dragen till det, aldrig känt någon som helst lust att prova faktiskt. Jag har haft andra, hälsosamma, intressen. Fiskar och sådant. Men ödet ville annorlunda. Precis före frukost bestämde det sig för att jag skulle prova jonglering. Det var när jag stod och balanserade ett juice-glas och en macka i ena handen var det dags. Med andra handen drar jag fram brödrosten. Brödrosten visar sig dock vara hal som en ål och glider ur mitt stabila grepp. Som den Maradona jag är beslutar jag mig blixtsnabbt för att fånga brödrosten på foten (som dagen till ära var lägligt placerad nära golvet).

Tyvärr upptäcker jag alltför sent att min andra hand av okänd anledning håller hårt i brödrost-sladden, och när rosten dödsföraktande bungee-jumpar mot golvet rubbas den känsliga balans som håller mackan och juicen i upprätt läge. Jag grips av panik och mina händer börjar fladdra vilt för att fånga in alla, numera flygande, frukostföremål. Juiceglaset gör en stilfull mollbergare och mackan far som en projektil mot diskbänken. Mina händer fladdrar mycket fort, tyvärr utan att lyckas fånga något.

Resultatet blir ett litet juice-hav på en köksstol samt ett stillsamt regn av torra brödsmulor som långsamt dalar mot köksgolvet. Mackan har för övrigt ännu inte återfunnits, kanske slank den in i någons köksskåp.
Kanske hade jag uppskattat scenens poetiska kvalitéer om jag inte varit så hungrig. Frukosten smakade för övrigt mycket bra.
Nu ska jag till stan. Adiö.

20 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ett juice hav och stilla regn av brödsmulor…det kallar jag poetiska kvalitéer… :) Surf’s up.

Kommentar av Sweetish

Yeah.(Jag är alldeles för ohip för att förstå vad Surf’s up betyder, så jag håller med och låtsas förstå och hoppas på det bästa…)

Kommentar av herrnixon

Snart vill väl TV-shop köpa din blogg och sälja den som ett magträningsredskap :P Skrattar lika mycket varje gång.

Kommentar av vixxen

Haha. För rätt pris säljer jag förstås såväl min blogg som min själ.

Kommentar av herrnixon

Du får en 10:A.Ingen diskussion om saken.

Kommentar av L. Berguven

En 10:a!Wow.Undrar vad man kan ha en sån till.

Kommentar av herrnixon

Nu är jag ju alldeles för fantasilös för att skriva något roligt, men du har en underhållande blogg. Sedär. Bock och tack för att du just sprang om mig som klantigaste personen idag.

Kommentar av NN

Alltid trevligt att kunna roa någon, även om det nu bara är för att jag är morgonklumpig… :)

Kommentar av herrnixon

:)

Kommentar av Sweetish

Men hallå! Du har ju fortfarande inte avslöjat vad Surf’s up betyder! Ack, hur ska jag någonsin kunna sova gott igen?

Kommentar av herrnixon

Sicket drama som utspelar sig i de lugnaste vatten…=)Inga blåmärken efter eskapaderna..?

Kommentar av Hagstedt

Näe, faktiskt inte, men jag misstänker att brödrosten kan ha fått sig ett skrubbsår :)

Kommentar av herrnixon

Tack! Jag är äckligt nöjd med beskrivningen själv… Ingen jante här inte!

Kommentar av vixxen

Det är bra det. Man ska ta hänsyn till alla, utom Jante.

Kommentar av herrnixon

Med tanke på alla klorna funkar han bättre som ryggkliare… Men annars var det en god idé! =)

Kommentar av Hanna

Ja, då får man ju anpassa sig…

Kommentar av herrnixon

Hehe, inte å leka med alltså!Vad gick du för linje?

Kommentar av surv1vor

Natur! Hallå, man är ju nörd liksom…

Kommentar av herrnixon

Haha. Jag garvar ihjäl mig. Visualiserar, och vad jag ser är verkligen slapstick på så låg nivå att man får gå uppåt för att komma till källaren. Hua.Meeeeen så måste jag ju också torka en tår till följd av dina poetiska ord om juiceregn och brödsmulehav (eller hur det nu var). Frågor: Funkar brödrosten? Har du hittat den förrymda smörgåsen? Har du blivit bättre på att jonglera?

Kommentar av Blackart

Slapstick, hmpf! :)Svar:1. Brödrosten fungerar på precis samma halvdanna vis som tidigare.2. Nej faktiskt inte! Jag misstänker att någon hungrig korridorsgranne hittat den först…3. Nej, nej och åter nej. Jag är helt hopplös på sådant.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

