Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Konsten att få miljoner kommentarer utan att skriva nya inlägg
22 april, 2007, 10:01 e m
Filed under: Bonjour tristesse

(a.k.a. the blogg previously known as Konsten att (inte) plugga)

Eftersom det är så fantastiskt stimulerande, utvecklande och ett sådant oerhört privilegium i största allmänhet att få studera – och kanske för att vi ligger pinsamt långt efter med inläsningen inför dermatologi(=hud)-tentan – beslöt sig jag, P och M för att vi skulle ses vid Norrlands och plugga klockan 10:00 idag. Det gäller ju att börja tidigt om man ska få något gjort. Att stiga upp i ottan en söndag tar ju inte emot heller, eftersom studier är så infernaliskt roligt. Wow, alltså.

Klockan 11:07 parkerar jag cykeln vid ån utanför Norrlands. Jag är först på plats, visar det sig. Gudarna är dock inte välvilliga alls idag, kanske har jag inte offrat getter i den mån jag borde, och det visar sig att Norrlands med sin förunderligt användbara datorsal har stängt. ”Skitsöndag”, hade jag kanske tänkt om jag inte var så mån om att vårda mitt språk. Hur som helst misströstar jag och sätter mig ned på cykelstället i hopp om bättre tider, eller i vart fall lite sällskap. 11:13 dyker M upp. Vi ringer P som visar sig vara kvar hemma, drabbad av ett ”oförklarligt bakrus”. Vi vredgas svårt när vi hör detta, och finner det lämpligast att gå och fika på VG i väntan på vårt fyllo. En halvtimme dyker P upp, dessvärre utan den dator med hjälp av vilken vi skulle studera. ”Den var för tung” får vi höra. Vi ler (inte) och har (inte) en fin och trevlig diskussion om blommor. Istället cyklar vi till sjukhuset, lånar dator, skriver ut och tar oss tillbaks till VG.

Klockan var nu över 12 och mat kändes relevant. På maten följde dessert, och på desserten följde en viss dåsighet. Strax efter 13 började vi håglöst studera. M uttalade lösryckta ord från ett dermatologi-papper, P såg ut att sova och jag funderade på om det inte var dags för fika snart. Strax efter 15 stod det klart att vidare dermatologiska studier omöjliga p.g.a. ämnets oöverträffat tråkiga natur. Vi cyklade hem, och sedan dess har jag inte ens petat på hud-boken. Och nu skriver jag en blogg, till råga på allt.

Provet kommer med största säkerhet att gå apbra.

58 kommentarer so far
Lämna en kommentar

hum, dejavu igen, om man kan säga så, beskrivningen låter fetpassande för tillvägagångssätt (stavas det så?) vid pluggande.

Kommentar av kathryn

Hah, du kan inte fråga mig om stavning! Jag kan inte ens stava till ab(b?)or(r?)e utan hjälp av words stavningskontroll. Fast jag tror nog på dubbel-s:en…

Kommentar av herrnixon

Du har ju varit lika effektiv som jag idag! Grattis till oss :)

Kommentar av Lottchen

Ska vi fira med en liten tupplur?

Kommentar av herrnixon

Himmel vilken bra idé! Hade just plockat fram mina planeringspapper, men nu hör jag ju att en tupplur är ett mycket bättre alternativ.

Kommentar av Lottchen

Ja, själv har jag har just stuvat undan alla plugggrejer långt från sängen. Lycka till med icke-planeringen! God natt!

Kommentar av herrnixon

Rubriken fick mig att titta in och läsa inlägget. Riktigt roligt, fyndigt och charmigt. Ny favorit =)Ha en fortsatt bra kväll!

Kommentar av L. Berguven

Oj, så snällt, tack! Och från en berguv också, det är verklgien inte varje dag. Ha det bra själv!

Kommentar av herrnixon

Det går ungefär lika bra med mina studier…

Kommentar av heybrooklyn

Yeah! Tänk bara hur det går när man ska jobba sen! Jag misstänker att det kommer gå ungefär lika bra…

Kommentar av herrnixon

Arbeit macht frei!

Kommentar av Sofie och Fia

Den gamla valsen ja. Aber ich bin nicht frei jetzt, doch. Ich muss mehr arbeiten, mehr dermatologi. Das ist sehr jävlisch.

Kommentar av herrnixon

Verdamt, ich muss der Schnurrbart eingeklistra.Nä, du hade också snygg snorbroms *SAllt väl?

Kommentar av L. Berguven

Väl!? Jag har: 1 stort prov snart.1 mycket liten förmåga att plugga. Allt är inte väl. /snorbromsens ägare

Kommentar av herrnixon

Jawohl. Sie mussen sehr mucho arbeiten or annars Sie will get spanked… oder arbeitslos. (Haha schnurrbart är för övrigt kanske tyskans skönaste ord förutom schmetterling)

Kommentar av Die Führerinnen

Ich bin hellre spaned, glaube ich. Schnurrbart? Jag har googlat och kommit till reslultatet: mustasch. Kan det vara så enkelt? Men det har väl med snor att göra i alla fall?

Kommentar av herrnixon

Haha! Eskapism på hög nivå! Själv tvättade jag, diskade ett berg med disk och gjorde rent spisplattorna (!) i söndags istället för att skriva föredrag men det gick ju bra igår, det löser sig alltid!

Kommentar av anski

Jo, på något sätt löser det sig alltid. Problemen uppstår om man vill ha en skön och smärtfri väg till den där lösningen…

Kommentar av herrnixon

Precis så ska en pluggdag vara, helt enligt alla normer och riktlinjer!

Kommentar av Fredrik

Så tryggt det känns att veta att man följer (socialstyrelsens?) normer. Men inte undra på att det går utför med skolan med sådana riktlinjer…

Kommentar av herrnixon

Javisst, jag förstår nog inte allt, men jag måste säga att du skriva väl jättefint! Så ett (förlåt) tråkig tema men skrev så spännande och roligt, det är bra!@ Die Führerinnen: Nej, det är inte roligt! ”Schnurrbart” är inte skön, och inte kul, och inte ingenting! Men Schmetterling är bra, det får ni säga. ;-)PS.: Jag är tysk, so don’t mention the war! :D

Kommentar av Hendrik

Tycker du jag skriver om tråkiga saker? Kanske borde jag skriva om något annat. (Kanske till och med på tyska? :) Du får ge mig ett tips, lieber Hendrik!

Kommentar av herrnixon

Nej, ui, vad har jag sagt, ursäkta, du skriver inte om tråkiga saker förstås. Inte bara. Jag bara tyckte att ”inte pluggar på en söndag” är inte så spännande att jag inte skulle kunna skriver om det så roligt. Tror jag. Perhaps I should stop now before I make it worse.

Kommentar av Hendrik

Ui ui!Det var ju tur att jag inte Bara skriver om tråkiga saker. Och det är ju oftast roligare att ”inte plugga en söndag” än att ”plugga en söndag”.Auf wiederhören!/nixon mit der Schnurrbart

Kommentar av herrnixon

Ah den där härliga konsten-att-plugga-hela-dagen-utan-att-studera-ett-skit är verkligen något jag känner igen ohälsosamt väl.Idag till exempel, skulle varit i skolan 8.30, traskar in 9.30 och skriver ut lite grejer. Läser i 10 min, sen kommer väninnan å vi traskar iväg mot ett möte som inte har ett dugg med skolan att göra. Sushi till lunch, tillbaka i skolan, dags för seminare, inte läst det jag borde läst. Flummar mig igenom det hela, tillbaka till biblioteket, skriver ett par rader, ger upp, går iväg och tröstshoppar. Ikväll dessutom så pluggar jag, men kollar på Men in treas. Så lär det fortsätta… Lycka till på tentan imorgon!

Kommentar av Mandelkin

Haha, det låter som något jag skulle kunna ha lyckats med förutom att det inte finns någon sushiria i närheten. Men ”Men in treas”. Det kan vara en felskrivning. Det kan också vara en underlig spansk film. Jag skulle kunna googla på det. Men jag måste plugga. Uää.Lycka till:et kan f.ö. behövas…

Kommentar av herrnixon

Jag vill också börja plugga!

Kommentar av Erika

Jag tror det är fritt fram! Men hallå, bloggen skulle ju vara avskräckande. Fast så länge det inte har med medicin att göra kan det nog vara kul…

Kommentar av herrnixon

jag får väl samla lite mod och fråga om lite socker av den sockersöta grannen på bussen. hudlära låter kul.. läkare?

Kommentar av Giannella

Läkare… om ett drygt halvår iaf. Och hudlära är Inte lika kul som det låter! :)Visste inte det var en bussgranne, men för all del, låna lite socker funkar väl alltid… Viele glück!

Kommentar av herrnixon

Jag trodde att du hade gjort den där hudtentan för länge sen. Gu så trist att du fortfarande eksemar dig. Börjar det ingen roligare kurs snart?och SLUTA nu att skriva en massa tyska, jag fattar inte, capisce? Vill du att jag ska börja skriva på italienska eller? (förutsatt att det är ett språk du inte kan då förstås).Pffff, bara för att du och Hendrik kan tyska. Bilda klubb va!

Kommentar av Louise

Ja, visst är det sjukt! Det första var liksom ett för-prov. (kanske kan man kalla det för-hud med tanke på ämnet). Nu var det iaf det stora läskiga provet. Jag svarade ”eksem!” på alla diagnos-frågor och ”kortison?” på alla behandlingsfrågor så jag kan inte tänka mig annat än att det gick bra…(Nästa vecka har vi för övrigt ett prov till, om du nödvändigtvis måste veta :) )Jag tycker inte du ska ha en sådan negativ inställning till tyskan. För att få dig på positivare tankar ska jag lära dig ett ord på tyska nu. Ordet är Ecke. Jag tror att det betyder hörn, men betyder det inte hörn betyder det definitivt tak. Så, det var väl inte så tokigt?

Kommentar av herrnixon

Men se ecke, vilket skitbra ord! Jag är definitivt på den där tyskaklubben jag själv instiftade. Fler användbara tyska ord hitåt tack :)Jag ska kasnke fråga Hendrik om det betyder hörn, tak eller möjligtvis något helt annat. Fast å andra sidan är det ju skoj att inte veta!Jag minns en plansch från nåt klassrum oxå där det stod (minnet är kort och ofullständigt så jag skriver det som jag kommer ihåg att jag sa det högt, hehe) so leben si nocht heute. Se där va vad jag kan. Det betyder antagligen, via en blandning av franskan eller nåt, hörn eller tak, det oxå.Eksem – kortison. Kan ju inte bli en bättre läkare av nån än av dig!! Jag menar hur ofta FÅR en människa skabb eller ringorm. Det är ju bara fyrbeningar som får. Anser jag. Du får VG på tentan. Av mig. Jaha, jag gillar att ha koll på dina prov och kurser, hehe. Man vill ju veta vad ni vit-rockar egentligen går för!

Kommentar av Louise

Så bra att Ecke uppskattades!Och det var en väldans intressant tak-hörn-mening du hade att komma med. Kanske betyder den att det finns ett tak på hörnet? Kanske bör jag också fråga Hendrik.Idag är jag inte piggelin alls, och dagens tyska ord blir således ett tämligen enkelt ord: Günther. Somliga menar på att det är ett namn, men jag ser det snarare som en livsstil.Och tack för VG:et. :)

Kommentar av herrnixon

Ju, hörn är väl riktig. Men jag skriver inte mer här, det gör jag inte! Det tar alltid ett dåligt slut här för mig.

Kommentar av Hendrik

Jo, det har ju hänt förr :)

Kommentar av herrnixon

Ja Nixon. Slutsatsen en narcissist som jag drar då är att bara hoppas du inte väljer att bli dermatolog och att om du mot all förmodan väljer att bli det slippa bli behandlad mot brännskador med kortison i ett inledande skede.Angående tyskan som min älskade Lollo skrev om. Fortsätt med det. Utan att vara ironisk (vilket jag är ganska bra på) så kan hon ALLT! Jag tycker hon är en utav de mest kunniga människor jag känner och jag beundrar henne för det!Men då är det bra att du ger henne en utmaning.Oj, nu måste jag skriva en blogg om henne bara för det! Heppåre!

Kommentar av Clara

Brännskador säger du. Hmm. Kollar man riktigt noga är det säkert bara ett litet eksem. Och vad passar då bättre än kortison!?Att Louise verkar kunnig både inom det ena och det andra samt förtjänar en stor bytta reespect, det håller jag helt med om. :)

Kommentar av herrnixon

Jag anar att provet nu är ett minne blott. Och att du RÅPLUGGADE dygnet innan tentan och på något vidunderligt skruvat vis faktiskt klarade den…Eller?Så var det för mig i alla fall, motivationen att läsa steg exponentiellt (med en faktor 100) ju färre timmar det var kvar. När det var så få timmar att man OMÖJLIGT kunde läsa allt som egentligen behövdes, DÅ satte adrenalinet igång och ”läsnerverna” vaknade till liv. Obehaget att ”läsa dygnet runt” försvann och tentan klarades av. Till det var dax för nästa tenta…Jag hoppas du har det gott! /Katrin

Kommentar av Katrin

Mjo, din teori stämde inte alls dåligt. Byt ut ”rå-” mot ”panik-” bara så var det helt sant :)Den där exponentiella stigningen känner jag igen! Problemet är bara att jag inte känner samma nu-gäller-det-liv-eller-död-etc-känsla som jag gjorde innan (vilket gör att det snarare blir en faktor 10 för mig :)Hoppas du har det gott själv!

Kommentar av herrnixon

Ordet ”hudbok”! Far out! Själv har jag slutat plugga. Går bara till Norrlands för att fika /dricka öl.

Kommentar av EnTillSatansFeminist

Tänk den som ändå hade kommit så långt. Jag ägnar mig dessvärre åt alla tre. Och ibland på norrlands, som sagt.Fika über plugg!

Kommentar av herrnixon

Usch för valborg i uppsala! Har slutat åka dit. Heppåre!

Kommentar av Clara

”Usch”. Jo, ur ett perspektiv. Men också till viss del ”tjo!”.

Kommentar av herrnixon

Tänk Nixon, sen när du är klar, alla böcker du kommer ha tid att läsa… Annars får det tryckas in en hel boklåda på sommaren och julen!Fatta vilken lyx det är att ha lediga kvällar. Helt plötsligt står man där med en massa ledig tid . Innan har man alltid haft dåligt samvete när man har varit ledig eftersom det alltid finns jobb att göra. Konstig känsla!

Kommentar av Clara

Alltså, jag längtar ju jättemycket efter det där! Problemet är bara att jag egentligen inte sitter och pluggar bort min fritid (även om jag gärna skulle slippa känslan av att jag Borde plugga), jag lyckas bara fördriva tiden på diverse onyttiga sätt utan att få så mycket (tex läsning) gjort. Det var en lång och konstig mening, kanske begriplig också, vem vet. Men som sagt, den där lediga ledigheten, det låter hur skönt som helst!

Kommentar av herrnixon

Ahhh…känner igen det där =)

Kommentar av jennsan

Ja, det verkar vara vanligt. Det kanske smittar.

Kommentar av herrnixon

Nu kanske du kan byta ut din rubrik till ”Konsten att få miljoner kommentarer utan att skriva nya inlägg”!Burtons bok är, även om man inte tror det när man ser den, väldigt lättläst och underhållande. Så den kan du kanske klämma in nånstans. Tipsa Emma om den också, hon kommer älska den! Med lite tur läser hon högt ur den för dig!Varför håller ni på och smörar så smetigt för mig härinne i Nixons kommentarvärld? Get a room va!

Kommentar av Louise

För att fortsätta det smetiga smörandet tänkte jag citera en viss bloggauktoritet och öht en Stor Kvinna (sett till både mage och intellekt): ”Äh, jag känner inget engagemang eller intresse för min lilla blogg just nu.”Så, då var det sagt. Sen att det skulle vara ett så bra sätt att ragga kommentarer var ju lite otippat…Tänkte precis att jag inte smörat på länge, så nu är det dags igen:Jag ska inte tipsa emma om boken, jag ska tipsa henne om att läsa den senaste skriveriet i din fantastiskt fabulösa blogg! :)

Kommentar av herrnixon

Lustigt. För jag hade tänkt göra samma sak för flera veckor sedan när hon hade gjort en blogg om att hon gillade ”under det rosa täcket”. Bra initiativ Lollo. Här fick du en till kommentar Nixon!Lollo, alla forum är forum för att smöra för dig. Ha ha ha!

Kommentar av Clara

Under det täcket ja. Good stuff, borde ingå i någon slags litteraturkanon kan jag tänka mig. Den dagen Louise väljs in i Svenska Akademien (smörsmörsmör) utgår jag ifrån att hon ser till att det fixas./smörforumföreståndare

Kommentar av herrnixon

Günther! Nää, det var verkligen inget schmetterling-ord det inte.Upplysningsvis kommer jag att använda det som en svordom. Ergo kan jag nu sätta ihop en jätteanvändbar mening när det sätter sig en fjäril och bajsar på mitt ben när jag solar. Då kan jag impa på alla i min omgivning med att skrika DEIN GÜNTERSCHMETTERLING!

Kommentar av Louise

Kreativt användande av tyska kommer man alltid långt med! Kanske något att lite spontant utbrista när värkarna sätter in? :)Håller f.ö. en tumma för lillbullens utploppande.

Kommentar av herrnixon

Vafan då ”Norrlands”?Änt’du klok äller vadå..?Norrland.Lapphelvetet.Alltdetdär.Spanien ska de’va.Punkt.

Kommentar av Hagstedt

Det geografiska norrland skyr även jag som pesten. Men det ska inte blandas ihop med ”norrlands nation”, ett ställe i uppsala :)

Kommentar av herrnixon

Finns det en spansk nation i Uppsala? Attans, då har jag missat nåt!

Kommentar av Clara

Jag också! Dom är nog inte så bra på att göra reklam för sig…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

