Institutet för Vardagsnära Upplevelser


herrnixon vs Sverigedemokraterna
20 april, 2007, 5:14 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Sverigedemokraterna är ett skämt. Tyvärr inte ett särskilt roligt skämt, vilket jag upptäckte när jag och de politiska delarna av korridoren (emma, A och C) tittade på teve igårikväll. Den lille SD-kretinen (Jimmie ”Adolf” Åkesson) debatterade Mona ”sammetsrösten” Sahlin.

 
SD-mannen skällde som en ettrig liten mops, körde sina vanliga argument med deras vanliga logiska brister, blev direkt pinsam i sina märkliga påhopp, kunde inte låta bli att sitta och undra om han verkligen menade allvar.
Mona – Jimmie: 325 – 0.
Enligt mig. Tyvärr inte enligt alla andra, tycks det. Och även om Jimmieponken bara lyckas övertyga 1 av 10 med sina låtsasargument betyder det att de blir tredje/fjärde största partiet med 10% av rösterna, och det är sannerligen inte bra. (Det skulle till och med göra mig bittrare än när borgarna vann valet. Tur att jag kan självbehandla mig med SSRI snart.)

Nu: logik.
Om man som icke-SD-anhängare är emot att SD ska få debattera med de etablerade partierna i teve tror man förmodligen något av följande:

1. SD:s motståndare har inga bra argument att komma med vilket gör att SD kan vinna debatten och således också väljare.
Aber nein. Så är det inte. Tyvärr orkar jag inte skriva ned ngt om det, jag litar på att folk som läser det här inte behöver upplysas i den frågan.

2. Folk är för dumma för att ta till sig argumenten emot Sverigedemokraterna, vilket således gynnar nämnda bajsparti.

Kanske har jag varit lite folkilsken i tidigare bloggar, men Så dumma är folk inte. Nåja, i alla fall inte särskilt många (även om jag gärna vill tro det i mina mest cyniska stunder).

3. Det finns bra argument och svenska folket är trots allt inte bortom all räddning. Men 25minuters teve-debatter enbart gynnar nedkortad, snuttig bajsretorik där Åkesson kan hoppa vilt mellan ämnena så att hans motståndare aldrig hinner bemöta sakfelen och de logiska luckorna i hans argumentation, vilket förstås gynnar SD.
Och eftersom tv-debatter alltid är mer eller mindre infantila (tja, kan jag inte köra med mitt vanliga folkförakt kan jag ju kokettera med lite politiker-dito istäkket) kommer han att framstå som en småful retoriker bland andra, en slirig politiker som – liksom alla andra politiker – bara vinklar verkligheten en aning för att passa deras argument.
 (Nu tyckte jag iofs att Mona skötte det hela bra med tanke på vilka möjligheter hon hade, även om TV4  naturligtvis borde bjudit in mig istället. Nixon:s har ju tidigare i historien visat sig ha politiska kvaliteer. Minns bara Richard, den gamle godingen.)

Alltså.
Problemet är inte att det inte går att bemöta SD:s argument, det gör det.
Problemet är hoppiga TV-debatter gynnar folk som inte har bra argument men kan spela på folks fördomar (läs: Jimmie Åkesson) och kan dra några lösryckta statistiska uppgifter som på ytan tycks stödja deras inskränkta kantiga världsbild.
De som redan lutar lite åt SD:s syn på invandringspolitiken kommer aldrig att ta sig tid att sätta sig in i frågan, läsa på motargumenten och använda sina små slumrande hjärnor till att byta åsikt. De kommer bara att höra vad de vill höra, deras fördomar blir bekräftade av SD:s lilla partiledarmupp, och SD får fler röster. Eftersom det plötsligt blir mer ok att rösta på dem i och med att de är med i teve och får positivare opinionssiffror kommer ännu fler att lockas. En härlig liten spiral för det lilla smygnazisekten.
Fy fan. Nu blir jag ju till och med arg här, och skriver således inte mycket vettigt alls.
Vad jag hade tänkt komma fram till var nog att det funkade bättre att argumentera mot SD-åsikter på andra sätt än i teve-debatter och att SD i alla fall till en början kommer vinna väljare på det här. Men nu har jag, helt överraskande, kommit på att folket är för dumt för demokrati och att debattprogram (med TV4-muppen Johan ”feltänket” Hakelius) därför är högst olämpligt. Oh no, flocken behöver en orubblig fåraherde (t.ex. mig! red. anm.) som leder den framåt och kan ordinera ålpisk åt inskränkta SD:are. Nixon for president som vanligt, m.a.o..

Men nu ska jag sannerligen inte skriva mer politikblogg. Nu vankas förfest med P och M.

24 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hihihi, ”Feltänket” Hakelius..skitkul! Paret Hakelius-Popova är ett tacksamt hatobjekt. Jag vet inte vem av dom som är mest skicklig på att reta upp mig.Jag votar för Nixon som president, HerrNixon-Gäddan alltså. Haru nåt parti än eller? Jag skulle kunna tänka mig Natur-Djur-Partiet. Ja, det skulle smälta fint i mitt hjärta. Fast det låter ju töntigt, det må jag säga, kan man kanske poppa upp namnet lite utan att för den skulle fela inriktning? Nej, jag kommer inte på nåt vettigt alls. Men så måste jag verkligen springa iväg och kissa oxå, en gravidos rättighet att göra en gång i kvarten!Ha´de skoj på fest!!

Kommentar av Louise

Jag har funderat på Saluki-och-andra-djur-också-samt-naturen-partiet. Vad tycks? Rycker det i röstnings-muskeln?

Kommentar av herrnixon

Det finns massa på denna blogg som tydligen stöttar SD, även om dem, då man begär att dem förklarar politiken, börjar tjafsa om sossarna och vad dem har och inte har gjort.

Kommentar av Archibald III

Mja, har man inga egna argument som håller är det alltid lättare att kritisera någon annan. Speciellt om man, som SD-pöbeln, är lite svagpresterande i pannloben.

Kommentar av herrnixon

jag har bara en fråga, SSRI, som i alkoholförklädnad hoppas jag. det va inte ens en fråga förresten. men. tjillevippen.

Kommentar av kathryn

Nu står jag här som ett frågetecken igen. Jag behöver nog en lika bra förklaring som i Fallet Goffman. Alkoholförklädnad?

Kommentar av herrnixon

du är bra, bra, bra.

Kommentar av emma

tack, tack, tack.

Kommentar av herrnixon

Tyckte det var skoj att se, han ville hellre lägga pengarna på skola och omsorg(!)eeeeh vaddå genomskinligt röstfiske?Håhå jaja jag säger då det….

Kommentar av Allica

Ja, eller hur? De är riktigt pinsamma…

Kommentar av herrnixon

Problement är att Sd kommer in i riksdagen vid nästa val! Och det är dom andra brögökarnas fel…

Kommentar av Gud Innan

Den risken är nog inte helt liten nej. Men börgökar? Är det de otäcka borgarna det?

Kommentar av herrnixon

åh, som det rycker! men tänk om du kanske la till Saluki-och-andra-djur-också-minus-krabbstora-livsfarliga-spindlar-samt-naturen-Partiet ! Jag skulle aldrig rösta på nåt annat!Ja, jag kan bara instämma med Emma – du är bra, bra, bra!

Kommentar av Louise

Men hallå! Vad är det för fel på mördarspindlarna? De glufsar ju i sig andra slibbiga insekter, plus att man kan använda dem för att skrämma folk som är ännu mer spindelrädda än man själv…

Kommentar av herrnixon

coolt… jag har skrivit i marginalen! det tilltalar mitt sjukliga strukturella sinne att jag lyckats med detta, visserligen omedvetet. men nu kan jag titta på det och säga HAHA alla ni som gnäller på min anala ådra, jag kan också GO CRAZY. eh… jodå. vi säger så…

Kommentar av Louise

Tänk så lite det behövs för att glädja somliga. Måste vara ngt med hormonerna? :)

Kommentar av herrnixon

Jag skulle snarare säga att problemet är att SD har helt abrupta (kan man säga så? alltså helt.. osannolika, störda, konstiga) argument. Argument som är för korkade och fel och meningslösa för att man ska kunna svara något annat än att människan bakom argumenten är HELT JÄVLA DUM I HUVUDET och OBILDAD. Ni vet sån där slags argument som visar att människan verkligen inte vill fatta, så det är ingen ide att diskutera för människan lyssnar ändå inte, utan står istället och låtsas att den inte fattar. Därför kan man int ekomma med vettiga argument eftersom man inte möts av vettiga argument. För Sverigedemokrater är bara nån slags patetiska hobby-rasister med för mycket fritid

Kommentar av honest

Precis så känner jag också, fast jag är orolig att alla andra tyvärr inte gör det…Fast den sortens människa du beskriver är ju tyvärr inte så ovanlig, och om alla dom börjar rösta på SD, då ser det sannerligen inte bra ut.

Kommentar av herrnixon

Bra Nixon! Gillar inte när de Löjligifierar Mona!

Kommentar av Clara

Nej, begriper inte varför folk vill göra det. Hon är ju 10x bättre än Goran var på sin tid… (nu lät det visserligen som det var på 1800talet, men ändå)

Kommentar av herrnixon

Det som gav rassarna luft under vingarna var Lejonborgs röstfiske med dem i valrörelsen 2002. Det gav Fp många fina nya mandat men när alliansen bildades fick inte Fp hålla på och flörta med mörkmännen längre vilket öppnade för SD att ta över en massa väljare.Det är möjligt att många människor är dumma och omogna och dessvärre drar sig inte våra politiker för att utnyttja det.Ove

Kommentar av Ove

Ska jag vara ärlig så är jag inte särskilt insatt i hur opinionssiffrorna korrelerar med FP:s diverse mer el. mindre osmakliga utspel, men jag tvivlar ändå på att det var dom som har gjort att SD fått till debatter med etablerade partier, snarare deras framgångar i kommunval och höga opinionsmätningar på senare tiden. Sen kan man ju invända att det i sin tur är ett resultat av folkpartiets utspel, men jag vete tusan. Fast som sagt, jag är inte jättepåläst på ämnet. Vore kul att vet vad som får dig att tro så.Men jag håller med dig om att det är synd att inte politker drar sig för att utnyttja diverse retoriska knep för att lura över folk på sin sida…

Kommentar av herrnixon

Brögökarna är politikerna från höger och vänster som bara släppt in folk hur som haver och låter dom ta hand om sig själva. Hur skulle det vara om man tog och integrerade folk i stället?

Kommentar av Gud Innan

Det vore sannerligen fint om dom kunde svänga ihop ngt bättre än SFI. Det kanske de inte har? Jag är hiskeligt dåligt insatt i det, måste jag säga.Och jag vill fortfrande ha en etymologisk förklaring till brögökarna! :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

