Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Dermatologi for dummies
29 mars, 2007, 9:29 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Imorgon är det dugga i dermatologi.
Dermatologi är verkligen fint. Läran om fnasiga röda fläckar som kliar. Eksem och sånt. Verkligen något jag skulle kunna ägna mitt liv åt om det inte var så att jag var sjukt sugen på en ärofylld karriär som riddare, lejontämjare eller kanske allmänläkare.

Idag har jag verkligen försökt läsa på. Problemet är att det sitter ett filter mellan min hjärna och kursboken som effektivt rensar bort all kunskap från det jag läser och bara lämnar kvar en massa ord som jag inte förstår vad de betyder. Dermatitis herpetiformis. Tinea cruris. Cruris liksom, mein Gott. Vad är det för ord egentligen? Det här går bara inte. Vänder man på cruris blir det Sir Urc. Det är ungefär lika begripligt, men uttrycker på ett bra sätt vad jag tycker om den här #@¤%” kursen.

Enligt boken finns det ca 8236 olika små (och stora) utslag som ser precis likadana ut. Anledningen att jag trots detta vet att det är frågan om 8236 olika utslag är att det finns 8236 namn för utslaget. Men vad det än kallas är det jämt fråga om en liten röd fläck som kliar och beter sig.
Men ju mer jag läst desto mer har jag begripit. Jag har insett att i själva verket är alltihop eksem, något som hudläkarna tyvärr inte förstått ännu. Jag funderar på om jag ska informera dem, men jag tvivlar på att de är mottagliga. Läkare är ett lite trögt släkte på så vis. Allt ska tvunget bevisas. Vetenskapligt ska det vara och lång tid ska det ta. Töliga undersökningar hit och dit, istället för att bara tro på mig om jag säger ”ta’t lugnt hörni, skit i alla svåra namn, allt är ändå bara eksem”.
Deras ovana att kalla eksemen för så många olika saker kan dock innebär ett litet problem eftersom man ska sätta rätt namn på en massa bilder på duggan. Fiskdugga.
Det kommer gå fiskdåligt. Mört, etc.


14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag förstår genast varför ingen läkare känner för att förklara varför jag har nässelutslag. Och varför dom alla bara säger – lev med det, skit i att undra vad det kommer ifrån. Hehe…Du kommer som alltid att klara tentan galant!

Kommentar av Louise

Louise:Nässelutslag säger du. Hmm… du menar eksem? Nej, det tänker jag sannerligen inte förklara något om! (Fast hade jag bara vetat något själv så…)Och det där med galant tror jag sannerligen inte själv på…

Kommentar av herrnixon

Jahaja, så du ska bli känd du! Låter spännande ;D Men lilla jag då? Varför har alla andra idéer men inte jag?! Orättvist! ;D

Kommentar av Alce

Alce:Du får se det positivt, du slipper få en massa dåliga idéer iaf.

Kommentar av herrnixon

Är det eksem säger du? Det känns underbart att äntligen få en diagnos! Vårdcentralsdoktorerna ber mig ofelbart att återkomma om det inte går över av sig självt, men för tillfället ska jag alltid alltid avvakta. Och som jag avvaktat! Typ två decennier.Vilket leder mig in på frågan: vad är rekommenderad avvaktningstid när det gäller röda små kliande prickar?

Kommentar av Lottchen

Sir Urc? Tack tack, du har räddat min dag.. eller kväll iallafall ;D Nu måste jag ju omedelbart börja vända på alla tumörnamn vi förväntas läsa in till vår dugga & se om jag hittar något givande.. kan bli en lång helg, haha.

Kommentar av Hélène

Lottchen: När du säger röda små kliande prickar utgår jag ifrån att du menar eksem. Den rekommenderade avvaktningstiden är inte mindre än tre jordsnurr. Sen bör du vända dig till DO, Dermatologi-Ombudsmannen. Hélénë: Tumörer. Det låter som patologi,vilket i sin tur låter som misär. Huvva, var nog det jag tyckte var värst på hela utbildningen. Men lycka till! (Har man det stora nöjet att läsa ord baklänges tar man sig säkert igenom kursen. Glöm förresten inte att man kan kasta om bokstäver också! ”malign tumör i kärl!” kan bli den vackra aftonbladet-aktiga rubriken ”malin kär i gul mört!”)

Kommentar av herrnixon

Tack för kommentaren i min blogg.. och att du såg igenom mina sarkasmer jag hävde ur mig i min allmänna frustration i texten ;) Har man kanylproblem är det att bita ihop som gäller på den här utbildningen.. men å andra sidan klarade jag ju obduktionerna sist utan att kräkas trots ansiktsvatten á la fight club *hrm* God helg!

Kommentar av Hélène

Eksem är tydligen en underskattad sjukdom, precis som mollusker. Vem kom på ordet mollusker egentligen? Kan man komma på ett äckligare ord? va va VA?

Kommentar av Sofie och Fia

HélénëJo, jag är ju helt sjukt snäll ibland. Och ibland får man sannerligen vara lite frustrerad när man skriver också. Bloggterapi, kanske något som borde ordineras. Nåja, var du bara tbc-vaccinerad också ska du se att du överlever fontän-obduktionen även i det långa loppet.Sofie & Fia:”Mollusker är ju grymma!””Helt sjukt kul att vara mollusk!!””Mollusk 4ever!!!”Den typen av slagord hör man sällan. Mollusker är nämligen en förtryckt grupp, den sortens grupp som sådana som NI gillar att smutskasta. Åh, stackars molluskerna! Judarna klagar, men det är bannemej inte lätt att vara mollusk heller.

Kommentar av herrnixon

Dermatologi, 10 000 diagnoser, men samma behandling, kortisonkräm ;-)

Kommentar av Peter

Peter:Det låter definitivt som du fattat det här med dermatologi :)Men dom där jäkla diagnoserna… suck.

Kommentar av herrnixon

ttt… vilka molluskiga påhopp. Typiskt gäddor, hörde jag av en skarp sill på stan.

Kommentar av carpe karp

Karpen:Jaså, nu är det till att stödja sig på sillskvaller också. Det är lägre än… glocalnet. Må vara att både gäddor och mollusker är något lömska, men det är INGENTING jämfört med karpar. (Karpar har f.ö. skägg.)

Kommentar av herrnixon




Lämna en kommentar