Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Tomtar i trumpeten
18 mars, 2007, 8:10 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Gäsp. Jag känner ett märkligt behov av att skriva någon slags bokslut över helgen. Vad jag har gjort och så. Det kommer nog inte bli så roligt att läsa, men så kan det vara. Ibland måste man läsa något tråkigt för att uppskatta det götta. Och har man inte Dagens Industri till hands kan då alltså följande text duga som tråkläsning. Det här har jag gjort:

1. Jag har vår-stor-städat min kära bostad.

2. Jag har träffat Bob och BarbieJohan igårkväll. Det har blivit lite som en lördags-vana de senaste veckorna. Ibland slinker en och annan människa med. Tobbe kanske kommer och slänger ut en vattenpistol från balkongen. (Fråga mig inte varför. Tobbes, liksom Guds, vägar är ibland mycket outgrundliga.) Igår var han inte med, och således klarade sig inredningen utan några större skador. (Dock råkade jag själv hälla dip i en dator.)

3. Jag har pluggat könssjukdomar. Venerologi. Thats the way to spend a söndagsförmiddag! Nu vet jag allt om både klamme, gonne och syffe (som jag så kärleksfullt börjat kalla dem). Så blir det om man ägnar sådana otrevligheter för mycket tid, man blir vän med dem. Stockholms-syndromet, typ.  Kamrat Kondylom & Co.

4. Jag har hämtat ut en trave bokreaböcker från posten. Det är sällan jag, i bästa Reinfeldtsk anda, känner den där riktiga ägandeglädjen, men just när det gäller böcker kan jag känna lite så. Skamligt, nixon.

Jag har alltså gjort 4 saker. Det låter inte så mycket. Några kanske har gjort 11 eller 12 saker. Det är mycket det. ”Men hur noga gjorde du de sakerna, unge man? Gjorde du dem noga?” skulle jag vilja fråga då. Skamsen skulle personen då svara ”Inte så noga alls, tyvärr, det hann jag ju inte. Så dumt av mig! Jag borde bara gjort 4 saker. Typiskt”. ”Just det”, skulle jag snusförnuftigt kunna säga då och känna mig mycket nöjd med min relativa inaktivitet.

Klockan 0800 imorgon ska jag stå i givakt på venerolog-mottagningen och träffa patienter. Tjo/ho. Klamme, gonne eller hederlig svamp – allt kan dyka upp. Ett smörgåsbord.
Hade jag varit en gammal, lite disträ, professor hade jag kunnat klia mig lite förstrött i hårrufset och säga ”Jaså unge man, det är till att ha fått tomtar i trumpeten!?”. Nu är jag ju inte en dylik professor utan en simpel student. Trots att läkarkandidater (på ett mycket irriterande vis) tenderar att föra sig som om de kan allt, vet allt och har sett allt är ju sanningen den att det mesta är första gången. Förmodligen kommer jag att bli lite generad istället (liksom patienten, förmodligen) men dölja detta på bästa sätt och försöka få stackarn med bacilluskerna i underlivet att känna sig så lite obekväm som möjligt. Kanske genom att agera som att det inte är några konstigheter med att ha en könssjukdom alls. (Vilket det ju, egentligen, heller inte är.) Jag tror det.
Det är bara det att jag inte är van att granska främlingars underliv.
Men nu ska jag baka chokladbollar. Adieu!

22:20
Kom på att det nog inte blir så pinsamt trots allt. Nej, det tror jag inte.

22:25
Det kommer bli lika falskmysigt som en talkshow.

22:27
Jag måste sova!

22:28
Åh, det var spännande att skriva dagbok så här ofta!

16 kommentarer so far
Lämna en kommentar

hmmm..tomtar i trumpeten? är det inte ett decemberfenomen…?!tror att det så här i mars heter slask i snabeln.eller om det kanske var klägg i kanylen.snart påsk och allt…ja ja.du lär väl snart bli varse.lycka till herrN! ; )

Kommentar av Nea

Det var fler fina synonymer än jag fått mig till livs på länge. Oavsett vilken som är den korrekta i nuläget – smolk i snabeln hade de. De som hade snabel i vart fall.

Kommentar av herrnixon

Böcker är det enda område som går helt fritt från den skam som annars kan och kanske bör, drabba den som trånar efter världsliga ägodelar helt utan att ägna en tanke åt lyxkonsumtionens menliga effekt på vår planet. Således; njut av DINA böcker!(Jag njuter av alla mina skambelagda ägodelar och propagerar skenheligt mot överdriven komnsumtion. Jobbigt.)

Kommentar av Lottchen

Mohaha. Jag njuter för fullt. En av böckerna är dessutom (något överraskande) en insektsbok, vilket ger samma blandning av oj-vad-spännande och gud-vad-äckligt-känsla som vilken skräckfilm som helst! Wiii!

Kommentar av herrnixon

”Chokladbollar”…? Jo, för att läsa om kära ”klamme, gonne och syffe” är ju verkliiiigen en apitretare utan dess like. ;P

Kommentar av Stina

Ja, ellerhur!

Kommentar av herrnixon

Hoppas inte en annan behöver uppsöka mottagning…skulle vara lite pinsamt. Men måste var intressant ämne ändå, och nu vet jag vart jag ska vända mig om en och en annan klamme dyker upp…;0)

Kommentar av Blomsterflickan

Heh, var inte orolig. Om inte jag står där på mottagningen kommer det garanterat finnas någon annan att skämmas inför!

Kommentar av herrnixon

Man intalar sig ju om/när man blir tvungen att visa tjejen för farbror dk. att han, i de fall det är en han, är hur van vid det som helst och knappt noterar om det är en tjej eller ett öra hit tittar på. Misstänker att det är ett önsketänkande..Haha, tänker på då jag skulle röntga bröstryggen i mina genanta tonår, och de sa åt mig att ta av BHn och ta på mig rocken i omklädningsrummet. Väl inne tog jag med ångest (men spelad coolhet) av mig rocken, och jag skrattar fortfarande när jag tänker på reaktionen på de två unga killarna som jobbade där inne! ”Behåll rocken på!! ropade dom i kör medan dom tvärroterade i synk och båda var SÅ röda i ansiktet, vilket gjorde MIG ännu mer generad. Dom var INTE vana. :-) Och inte läkare heller, men ändå…Hade fö två AT (och ett tjog andra intressenter) med på min tvillingförlossning. Det var visst lottdragning om tvillingförlossningarna. :-)

Kommentar av Erika

Tjejen minsann, det var ett nytt ord.Hur som helst, det är nog inte önsktänkade för dem som har det som specialitet, men eftersom det ju inte är något man brukar få göra så mycket annars så är det ju lite ovant. Fast man vande sig faktiskt väldigt fort, på sätt och vis.Men vad gäller överkroppar och så är det nog inga konstigheter ändå (Om man inte jobbar på röntgen då kanske :), de är ju trots allt inte Så ovanliga (fast jag hade gärna sett minen på dom där röntgen-figurerna!).

Kommentar av herrnixon

Det låter som en mysig kombination, underliv och chokladbollar. MMmmm…

Kommentar av Clara

Mja, är det ett osmittat underliv är det ju två av de bästa sakerna här i livet… :)

Kommentar av herrnixon

*skratt* Min förra sambo hade ont i sina testiklar och fick snällt masa sig iväg till doktorn.Av någon anledning följde jag med…??? (fråga inte mer om det)Han går in och lägger sig på britsen med byxorna i knäväcken.In kommer en snygg ung tjej i läkarrock och säger:-Hej, jag är — och är student, jag undrar om jag får ta en titt på din penis i lärande syfte.Sambon såg något förvirrad ut och nickade snällt, varvid studenten dyker ner med näsan en centimeter från studiepbjektet och börjar göra en grundlig undersökning.*skratt* Jag tror nog att jag tyckte det var roligare än vad han tyckte, och det enda jag kunde tänka var..Har tjejen aldrig sett en snopp förr???

Kommentar av Lilla Anna

Anna (liten):Haha, det där hade jag velat se, speciellt hans min…Men vem vet, hon kanske var frireligiös och aldrig hade kommit i närheten av ens en kalsong :)

Kommentar av herrnixon

När man läser de där böckerna fulla av sjukdom kan det ibland infinna sig -som av en händelse, att man tror man har den ena eller andra åkomman som man just läst om. Då kan det ju vara roligare att läsa om ortopedi kanske, än om *kompisen syffe*.

Kommentar av Born Free

Born Free:Äsch, nu tycker jag att du överdriver lite. jag har redan kommit på tre venerologiska sjukdomar jag Inte har… :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

