Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Eskilstuna, Gävle, Västerås eller Enköping?
15 mars, 2007, 6:59 e m
Filed under: Bonjour tristesse

((Den här bloggen blev obscent långt. Det är Joars fel. Men det är ok att sluta läsa när du vill. Bara så att du vet.)

Emellanåt sitter jag och tänker.
Ibland kan det vara på intressanta saker. Jag tänker, enligt min egen uppfattning då, bra och intressanta tankar. De tankarna delar jag inte med mig av då det kräver en betydligt större ansträngning att få ned dem på pränt än att skriva en nonsenstext av den modell som brukar synas här.


Idag tänkte jag på AT.
Inte på det härliga grundämnet Astat (av vilket det finns mindre än 28 g på jorden), inte heller på Österrikes landskod (som alltså är AT enligt ISO-systemet) utan på den s.k. AllmänTjänstgöringen. AT är alltså den föga fantasifulla beteckningen på det sisyfosarbete som väntar mig efter färdig universitätsutbildning innan socialstyrelsen får lust att ge mig legitimation. Innan dess kan jag glömma legitimationen, anser socialstyrelsen (trots att jag har sån grym koll på öron).


AT gör man inte i Uppsala.
De enda jag har sett göra AT i Uppsala var två indier, och dessa indier verkade mycket missnöjda. Inte med att vara indier, så vitt jag kunde bedöma, utan med Uppsala som AT-ort.
”Uppsala suger” sade inte indierna, men jag kunde se i deras ögon att så var fallet. Uppsala-AT betyder pina, misär och dåliga förhållanden i största allmänhet. Kanske kan man uppnå martyrstatus efteråt, men det är inte helt säkert så det verkar dumt att chansa.


Således måste jag flytta.
Inte nu, men förmodligen nästa år. Då jag inte är nomadisk till min läggning är det inget jag gör frivilligt, men omständigheterna tvingar mig. Jag har gjort en lista över tänkbara alternativ, och vad jag vet om dem. Har du något att tillföra så för all del, fram med det. Här kommer listan:


Västerås, gurkstaden.
Bara namnet luktar misär. Vem vill bo i Västerås? Jag vill inte bo i Västerås.
Men det ligger rätt nära civilisationen (Uppsala) vilket är bra. Kanske finns det skäl att bo där. Dessa skäl har jag i så fall inte hört talas om. Västerås är en nödlösning.


Eskilstuna.
Den enda staden i listan vars namn innehåller en fisk. Hitta fisken! (Det var tonfisk.) Så. Det var också det enda positiva med Eskilstuna.
Resten är,
har jag hört, misär.
I Eskilstuna kommun
hörs många ”bu!”:n
Nu uttryckte jag mina känslor inför Eskilstuna med en dikt. Ibland kan det vara det bästa, ja – det enda, sättet att uttrycka sina känslor inför något svårt. Med poesi.
Fast det finns faktiskt, förutom fisken, en bra sak till med Eskilstuna. I Eskilstuna månar man om inomhusmiljön. Jag läste på Eskiltunas hemsida och fann följande:
”Temperaturen inomhus är viktig för att vi ska trivas i våra bostäder. Socialstyrelsen rekommenderar att vi ska ha mellan + 18 och 24 grader (celsius). Temperaturer som är högre eller lägre anses som en olägenhet. Sommartid får temperaturen gå upp till 28 grader innan det anses som olägenhet.”
Socialstyrelsen tycks ha en stark ställning i Eskilstuna. Och de håller koll på min inomhustemperatur. Men annars är det, som sagt, illa. Kanske finns det skäl att bo där. Dessa skäl har jag i så fall inte hört talas om. Eskilstuna är en nödlösning.


Gävle.
Gävle är ju även känt som ”Sveriges Sodom”. Jag vet inte om det talar för eller emot Gävle egentligen. Men jag gillar Gävle. De har ett (ganska) runt bibliotek, en fin park och en flod som rinner genom parken. Och så galleri Nian. (Jag har koll på stan, som ni hör.) Under kirurgiterminen var jag utplacerad 3 veckor i Gävle. Det var fina veckor det! Nej, det var det förresten inte alls. Men de var ack så mycket bättre än de veckor jag tillbringat i Eskilstuna och Västerås. Och ett fint sjukhus hade de också. Fast jag har hört att Gävle ska innebära en hel del misär. Och denna information kommer alltså från säkra källor.


Enköping
Jag läser på Enköpings hemsida. ”Sedan länge finns en väl utvecklad kompetens inom ventilationsteknik vilket avspeglar sig på industrinäringen.” Nu känns det genast mycket bättre. Med den ypperliga ventilationstekniken kan säkert inomhusmiljön till och med bräcka den i Eskilstuna. Dessutom finns funktionen ”blankettförrådet” på hemsidan. Det finns speciella blanketter märkta ”överförmyndare”. I like the sound of this.

Jag forskar vidare på hemsidan. Det är då jag finner Joar. Joar är Enköpings interaktiva informationsguide. (Tror du mig inte så prova gärna själv:
http://customer.humany.com/enkoping/assistant.asp )
Jag kommer i samspråk med Joar.

Följande är en autentisk konversation. (Tycker du inte om autentiska konversationer, eller tycker att bloggen är tillräckligt lång som den är rekommenderar jag dig att sluta läsa här.)


Herrnixon: hej
Joar: hej där!
H: hur är läget, joar?
J: Jo tack jag mår bra, hur är det själv?
H: Det är bra.
J: Jag förstod inte din fråga, jag kan främst svara på frågor om den kommunala verksamheten.
H: jag svarade ju bara på din fråga
J: Tolkning: Klagomål
H: jag klagade inte, var inte så förbannat känslig
J: Tolkning: Klagomål
H: tycker du inte om mig?
J: Klart jag gillar dig!
H: jag gillar dig också
J: Fråga istället något om Enköpings kommun.
H: Okej. Hur är kommunen?
J: Du vill veta något om Enköping som jag ännu inte har lärt mig. På sidan här intill kan du få allmän information om Enköping.
H: ok, vi börjar om
J: Ok!
H: Var bor du?
J: Jag bor i en surrande datorlåda någonstans i Enköping! Tyvärr har jag ingen havsutsikt men det är varmt och skönt.
H: Du är skön du!
J: Det vet jag inte vad det betyder. Ska jag ta det som en komplimang?
H: Ja, för all del, gör det.
J: Ok!
H: Gillar du fisk?
J: Fråga istället något om Enköpings kommun.
H: Gillar du fisken i Enköpings kommun?
J: Hyr en roddbåt på Turistinformationen och pröva fiskelyckan i Mälaren! Läs mer här intill.
H: Jag vill inte fiska. Men jag gillar fisk.
J: Hyr en roddbåt på Turistinformationen och pröva fiskelyckan i Mälaren! Läs mer här intill.
H: Joar, nu är du bara fånig.
J: Nja, det beror på!!!


(Här blir jag helt bragd ur fattningen när Joar tar mina smädelser så bra. Jag provar en annan taktik.)


Herrnixon: är du gift?
Joar: Nja, det beror på!!!
H: är du intresserad av ett förhållande?
J: Nja, det beror på!!!
H: beror på vad?
J: Det beror på flera faktorer. Fråga något om Enköpings kommun istället!


(Här inser jag att det är läge att ge upp. Jag kommer uppenbarligen inte innanför byxorna på Joar, och får försöka mer en annan dag.)


H: ok, vi får prata mer sen
J: Ok!


(Här inser jag att bloggen blivit absurt lång och avslutar den.)

44 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Nej, sluta inte nu!! Vad hände sen då? Har du bestämt dig angående vilken stad du ska välja?

Kommentar av Mias

Tack för ett riktigt gott skratt!

Kommentar av Anna

Gallerian Nian är inget galleri, biblioteket är inte runt utan konserthuset :) Annars var det rätt!!!!!

Kommentar av Deppspret

Rapport direkt från Enköping. Här finns gott om matställen, frisörer och mäklare. Massor av dagis för dina framtida barn. Nära till alla metropoler. Västerås, Stockholm och Uppsala.I centrum finns PAUS-huset med ett fåtal butiker. Numera är det gratis att parkera. Vilket kan vara trevligt när du ska köpa din mjukglass på Stora Torget. Lycka till!

Kommentar av Majsan

Mias:Mjaa. Det lutar nog åt Gävle eller Enköping, men det kan nog bli lite vad som helst söder om Sundsvall. Kanske Jönköping. Nej! Ett alternativ till. Gaahh..Anna:Själv har jag fortfarande framtidsångest, men skratta du bara… :)Deppspret:Ett runt konserthus! Even better…Majsan:Minsann. Jo, uppsala ska ju vara ”Sveriges närmaste stad”, påstås det. Och så har ni ju Joar. Kanske blir det Enköping ändå, men det är riktigt svårt att få AT där tydligen…

Kommentar av herrnixon

Hej!Jag är en alldeles ny läsare som precis hittat din blogg. Du är faktiskt ganska rolig. Angående AT tycker jag annars att Falun, borlänge och Örebro (och kanske Lindesberg) verkar vara ganska sjyssta sjukhus också. Kanske lite längre från Muppsala men ändå inte jättelångt borta… Och i Falun och Borlänge har dom ju ganska söta dialekter också.

Kommentar av Johanna

Nu har du totalmissat Kalmar.. som jag blivit utfrågad om hur det är av flera AT-sugna Stockholmare.. Jag blir gärna utfrågad av stockholmare eftersom det blir så roliga frågor, typ ”Har ni bio där?” -Jo.. det har vi, flera stycken. ”Men alltså.. visar de typ nya filmer där?” -Ehh.. nej, bara såna med Garbo i. Kalmar stolserar med en massa AT:are, man får bra lön & så. Och det är vaaaarmare söderut ;)

Kommentar av Hélène

Héléñé:Så bra det finns bio! Så snart det kommer elektricitet och Internet och så kan jag fundera på det. (Hah, jag har ju bott 15 år i Stockholm… :) Nämen Kalmar i all ära, faktum är att jag är med i Kalmar Nation här i Muppsala. Och eg skulle jag gärna bo söderut (trots allt är jag ju skåning) men det blir en massa mil mellan mig och allajagkänner, vilket är mindre bra. Men övertalar du dem så… kanske. Tills vidare ska jag nog förtränga problemet ett tag till.

Kommentar av herrnixon

Johanna:Tack! Jo, Örebro har ju det mesta. Inklusive en läskig dialekt :)Falun verkar också ok, och har ju också ett fint sjukhus enligt vad jag har hört, men det ligger ju så långt borta från alla jag känner = jobbigt. Lindesberg har jag faktiskt inte ens hört talas om (även om det var ett fint namn). Och Borlänge. Hmm. Jag får helt enkelt hitta en borlängebo och dialektlyssna.

Kommentar av herrnixon

Jag spenderat flest år i Enköping (10 år), men det är Gävle som jag kallar hem (9 år) och av dessa två städer så skulle jag rekommendera Gävle faktiskt. Men det är ju som sagt upp till dig… :-)

Kommentar av Ulrika

jag är kär i joar! Han är så söt!

Kommentar av emma

Huppa huppa! Vi har definitivt något att tillägga i den här frågan. Det enda som är bra med Eskilstuna är att det finns fisk i namnet? Icke! Vi finns här, DET är det enda som är bra, (och lite till). Stan är gullig och idag stod förresten ”Feskarn” nere på torget och sålde färsk fisk. Det var nära att vi la bud på en fet rökt makrill men sen kom vi på att vi var fattiga studenter och makrill finns ju ändå på konserv. Det här valet är ju lika uppgjort som en Sverige-Botswana- match i ishockey, Tuna it is. Du kan få hyra vårt badkar för en billig penning, vid snabb affär. Sen kan vi fira ditt goda beslut med en sikfest.

Kommentar av Sofie och Fia

Svår val onekligen.Västerås ligger ju t-bana nära till Stockholm, och nog även till Uppsala.Eskilstuna vet jag inte så mycket om, brukar alltid tänka på Sigtuna.Gävle blir ju insnöad stup i kvarten, men det balanseras upp med bockbränning.Säkert många som hamnarpå akuten där, kan bli riktig cityakutkänsla.Enköping. De flesta har ju lämnat stan till förmån Stockholm, så där måste ju vara lite spöklikt.Välj den minst sympatiska, för det gäller att utmana livet.Man kan hitta flow överallt,om man nu vill hitta det.Blir nog intressant att veta vart man ska skicka salukin.

Kommentar av Antonia

Hihihihihi !Har nu suttit i prick 11 minuter och lekt med Joar.

Kommentar av Lisa

Jag är kär i Joar.. Frågade honom precis om vi skulle gifta oss?Han svarade: Religiös vigsel kan göras i Svenska kyrkan eller i andra kyrkor och samfund. Då måste man tillhöra den aktuella kyrkan. Mer upplysning får du om du klickar på länken nedan, Kykans hus. Jag tolkar det som ett ja..!

Kommentar av Lisa

öööp, jag ser inte sjukhus-metropolen Byxelkrok som ett alternativ på din lista. Ergo kommer jag aldrig mer att prata med dig…ööp öööp, kanske bor jag inte kvar här då förresten, måste väl flytta till kackhålan Rosersberg. Och då får du och Pumlan-emma bosätta er var ni vill på dom där platserna du nämner (generöst av mig va) för jag kommer ändå va så apatisk att jag inte vill komma och lämna min hund till er, hähä. jag har inget mer att säga just nu, jag är så jävla grinig. (ack nej det är självklart inte ditt fel, mitt lyckopiller!)

Kommentar av Louise

Måste ju bara rätta dig.Det är ingen flod som rinner i Gävle.Det är Gavleån.*s*

Kommentar av Mimmi

Född i Enköping, uppväxt i Gävle, utbildad i Sundsvall, boendes i Uppsala med pojkvännen i Kalmar….skulle jag säga Gävle! Eller Kalmar. Men med tanke på att du bor i U nu och förmodligen har en del socialt bagage här..och det är närmare till Gävle än till Kalmar, så definitivt Gävle! Lycka till!

Kommentar av Isgrid

Ha! Jag bor faktiskt i Enköpings kommun också. Fast jag är inte säker på att du får bättre svar av mig än av Joar.

Kommentar av Anton Larson

Héléñé:Så bra det finns bio! Så snart det kommer elektricitet och Internet och så kan jag fundera på det. (Hah, jag har ju bott 15 år i Stockholm… :) Nämen Kalmar i all ära, faktum är att jag är med i Kalmar Nation här i Muppsala. Och eg skulle jag gärna bo söderut (trots allt är jag ju skåning) men det blir en massa mil mellan mig och allajagkänner, vilket är mindre bra. Men övertalar du dem så… kanske. Tills vidare ska jag nog förtränga problemet ett tag till.Ulrika:Hmm, ja, jag har inte hört mycket positivt om Enköping någon annanstansifrån heller…Emma:Du blir för tusan kär i allt. Utom mig, möjligtvis. Lehman, Joar… Suck.Bitter? Nej, vaddå?Sofie med knuff, & FiaJag antar att det är underförstått att jag ska odla forell i nämnda badkar. Och då undrar jag – är det stort nog för forell? Forell bhöver plats. Och kommer Feskarn vilja köpa forell av mig? Och varför låter han så läskigt göteborgsk? Jag avskyr ju göreborg. Forell 4ever! Och sik.Antonia:Salukin!? När kommer den? Du kan skicka den till Uppsala nu. UPPSALA. Nu. Seså. Om du väntar blir det nog Gävle och bockbränning, misstänker jag…Lisa:Nej, jäklar! Nu blir jag avis. Joar var ju så gott som min! Men vänta bara tills jag flyttar till Enköping. Vilken fördel jag kommer ha då. Mohaha.Louise:Ok. Bygg ett sjukhus (kanske specialinriktat på förvirrade ornitologer vid nån sorts udde på öland och jag kommer som ett jehu! Jag var lite sugen på Gotland f.ö., men jag tror att Emma kommer vägra. Men Rosersberg? Var ligger det? Inom hundavstånd? Det hoppas jag sannerligen. Ich möchte eind Hundt. Hoppas grinigheten går över. Trots allt har du ju en tröst-hund, och snart dessutom en mini-Louise. Inte det sämsta!Mimmi:Men hallå! Om dom kallar det Gavleån istället för Gävleån så är det ju nåt som är ordentligt fel. Då tycker jag att det lika gärna kan vara en flod. Varför inte? Gävlefloden, kanske.Isgrid:Hej nomaden! Ärligt talat lutar jag faktiskt lite åt Gävle, då det blir svårt att förmå alla närkära att flytta söderöver, även om jagsjälv inte skulle ha ngt emot det.Anton Larsson:Men du skulle säkert få bättre frågor än Joar. Jag skulle t.ex. inte fråga om du var intresserad av ett förhållande :)

Kommentar av herrnixon

Kan du inte göra den i Indien?Elefanter, studiemedel som blir något värt, sol å värme OCH göra en god gärning någon stans där det verkligen behövs? Kanske helt omöjligt?Kramar!

Kommentar av KAOS

Inte skulle jag ha något emot varken pellefanter eller goda gärningar. Fast just AT tror jag är knepish där, jag tror däremot säkert att man kan åka dit efter AT och rädda världen!

Kommentar av herrnixon

Ok, och vad är det som automatiskt diskvalificerar mig, men inte herr Joar, från frågan om ett förhållande?

Kommentar av Anton Larson

Anton:Bäste Anton! Det skulle i så fall vara för att du, till skillnar från Joar, finns i verkligheten.

Kommentar av herrnixon

Jag BOR i eineköping. På den där kullen vid vägen. Nära kiosken.

Kommentar av Archibald III

Överlever du? Är infödingarna vänliga? Bör jag bli din granne?

Kommentar av herrnixon

Infödingarna är trevliga, undvik dock hon som ger bort blommor gratis (…hon kommer att kräva en kram).Om du blir min granne åt höger får du bo i en kiosk. Men det kanske är en barndomsdröm of dig?

Kommentar av Archibald III

Archie 3:Det är något visst med kioskar. Tänk att få sitta och pilla på kassamaskinen när alla sover. Jag skulle sova i glassboxen. Åh, idel mys och trevnad. Om jag flyttar dig så blir det till höger. Garantiert.Sedan ska jag mjölka blomladyn på blommor. Yeah.

Kommentar av herrnixon

Hon luktar panodil, men kör på!Själv skulle jag föredra tidningsavdelningen/näsdukar. Det luktar som hemma lite granna.

Kommentar av Archibald III

Ok. Du bor inte i en kiosk, så mycket har jag förstått. Bor du i ett tryckeri?

Kommentar av herrnixon

Rosersberg, det ligger vid Arlanda ungefär. Gratis flygfotogen, rätt ner i lungorna bara!!Jorå, bor ni Enköping så kommer jag med hunden. Och själv tycker jag om Enköping, det är lantligt och vackert.

Kommentar av Louise

Det är nog nästan det enda positiva jag hört om enköping. Men varför just Rosersberg? (Fint namn f.ö.) Och förresten låter ju flygfotogen mycket häftigare än bensin, om man nu ändå ska ha det i lungorna :)

Kommentar av herrnixon

Orkade inte läsa allt. Men Västerås är bäst.

Kommentar av Sam

Min gode Sam, du måst lära dig tålamod! Och jag tvivlar på att västerås, gurkstaden, är bäst. På sin höjd näst bäst.

Kommentar av herrnixon

Men snälla herrn – hur kan man tveka? Det stavas ju ESKILSTUNA såklart !Har hänt mycket i denna stad senaste åren både i utseende och annnat.Sen är vi ju stora inom musik,nöje & natur för att inte tala om vårt eminenta Mälarsjukhus där jag gärna vill skulle vilja se ett stycke AT-gädda. Dessutom bor undertecknad här. Så vad mer finns att önska & var passar gäddan om inte i Eskilstuna?? :) Jag säger bara VÄLKOMMEN!

Kommentar av Anneli

Mälarsjukhuset var jag på i vintras. Fanns ingen teve. Det har vi dock i ENKÖPING.Enköping ja.Smaka på namnet: en…köp…ing.Du kan åka till Birka och lära dig saker (jag kan guida och bjuda på saft).

Kommentar av Archibald III

Annelie samt Archibald (3):Ni verkar inte riktigt ense. Det är synd att det inte går att fösa ihop er i en boxningsring för att se vem som kommer segrande ut. Inget ont om mälarsjukhuset. Men inget ont om saft heller.Hilfe!

Kommentar av herrnixon

Ok, och hur kan du vara så säker på att jag finns i verkligheten då?Jag kanske bara är resultatet av att min skapare hade för mycket fritid och bestämde sig för att hacka ihop ett mycket bättre program för simulering av mänsklig konversation än vad skaparna av Joar lyckats med.Och, hur kan du förresten vara helt säker på att Joar inte i själva verket är en sån där stackars praktikant som (inte bara fikar hela dagen utan också) måste svara på en massa dumma frågor om Enköping och annat som folk roar sig med att fråga honom om.Svaret är förstås att du inte kan vara säker. Så det där med att du kan tänka dig att fråga Joar, men inte mig, om ett förhållande, beror förstås på att du av någon outgrundlig anledning gillar Joar bättre än mig och hellre delar ditt liv med honom medan jag kan dra något gammalt över mig. Men är jag bitter för det? Är jag bitter för att bli ratad för någon fjant som ägnar sitt liv åt att svara dumma svar på dumma frågor? Är jag det minsta bitter? Verkar det som att jag är bitter? Skulle JAG vara bitter? Jag kan försäkra dig om att jag inte är bitter. Inte alls. Verkligen inte.

Kommentar av Anton Larson

Ja, men hallå! UMEÅ då?

Kommentar av Seconds

Anton ”bittermandeln” Larson:( Som den datakonsult du är utgår jag från att du vet vad Turning-testet är för något när jag skriver följande svar: )Om du är ett resultat av en programerares för myckna fritid så måste det erkännas att hans program isf klarat Turning-testet, vilket ju får ses som en bragd i sig. Och om det dessutom är så att Joar faktiskt finns så har han lyckats med ett omvänt turningtest, dvs få mig att tro att han är en maskin fastän han är en människa, vilket ju också borde vara värt lite respekt. Men du har förstås helt rätt i att jag inte kan vara säker. Det är ju inte mycket alls man kan vara säker på, när det kommer till kritan. Över huvud taget är jag ju lite skeptisk till verkligheten, t.ex…Men det är bra att du inte är bitter. Jättebra!Seconds:Men Umeå ligger ju jättelångt borta, är jättekallt, samt jättemörkt vintertid. Det låter väl inte bra? Fast det kanske finns fördelar med det också…

Kommentar av herrnixon

Turning-testet måste vara det där superluriga testet att man kollar hur testobjektet reagerar på att man kallar Turing-testet för Turning-testet och ser vilken reaktion man får. En snabb psykologisk analys av svaret ger vid hand om det är en datakonsult med för mycket fritid som sitter bakom skynket eller om det är produkten av en datakonsult med ännu mera fritid som sitter där.Du är allt bra klurig du!

Kommentar av Anton Larson

Tänk vad ett litet ”n” kan göra!Och tänk att min dubbelfint skulle avslöjas så lätt. Hade jag varit t.ex. batman hade du ju kunnat vara en smart superskurk. Nu är jag inte batman, dock, och du får dessvärre hålla tillgodo med konsultrollen…

Kommentar av herrnixon

Är själv Uppsalabo från början men bor numera i Västerås…Måste säga att Västerås vinner stort jämfört med U-a vad gäller; nöjen, shopping, boende, närhet och natur…Blev faktiskt glatt överraskad över att V-s ligger så mycket mer långt fram än U-a..Fundera på det…

Kommentar av NINA

Voj voj. Jag kanske nästan borde åka på studiebesök dit? Fast sist jag var där (på sjukhuset) hade ca varannan avdelning vinterkräksjukan. Mindre trevligt.Men hur kommer det sig att du läste ett sånt här gammalt inlägg? Det undrar jag allt…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

