Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Sartre har en liten snopp
14 mars, 2007, 4:41 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Förresten gick båda proven bra. Ögon- och öron-tentorna. Det här säger jag inte i hopp om att håva in beröm, bara så att det blir klarlagt och så att ingen som genom bloggen eller på annat sätt följer mitt liv och dessutom är lite nervöst lagd oroar sig över detta. Överlag oroar sig folk över mycket. För mycket.
Folk oroar sig över saker de inte kan påverka. Det blir ju ingen gladare över. Istället får dessa oroliga själar högt blodtryck, mer stresshormoner, sämre blodfettsbalans och i förlängningen en ökad risk för hjärtsjukdom. Detta är förmodligen inte något de oroar sig för, dock.
Förmodligen skulle de dock bli ännu oroligare om de visste, få ännu högre blodtryck, och vips är vi inne i en ond spiral. Sådant ska man inte tänka på för länge. Då vet man aldrig vad som kan hända. (Det låter för övrigt som ett bra skräckfilmsnamn. ”Den onda spiralen”. Blev filmen en succé skulle det förmodligen göras såväl en hollywood-remake (”The Evil Spiral”) som en taskig uppföljare ”Den onda spiralen 2 – Spiralens återkomst”. Nåväl.)

Folk oroar sig över saker de kan påverka också, istället för påverka dem. Det är inte så smart. Påverka är ju skitbra. Det är påverkan som gäller om man vill komma någonstans här i livet. Det heta tipset kan både Deepak Chopra och mr Atkins köra upp både här och där.

Jag är sugen på att påverka, känner jag.
Nu påverkade jag en kopp som stod på skrivbordet. Jag påverkade den så att den välte. Inte för att jag oroade mig över att den stod upp, men jag påverkade  i alla fall. Genom petning. Jag gjorde skillnad, kan jag intala mig. I made a difference.
Nu blir jag sugen på att påverka någonting annat.
Nyss nöp jag en av mina krukväxter i bladet. (I ett av dess många blad, om man ska vara noga, vilket man stängt taget sällan behöver vara.) Huruvida det påverkade växten eller inte återstår att se. Än så länge ser jag inga spår av påverkan men ibland tar det tid, som t.ex. när det gällde Nelson Mandelas och Gandhis kamp för fred och rättvisa. Det tog tid, men till slut resulterade kampen i en hel väldig massa påverkan. Så kan det kanske bli med mitt blad-nyp också, även om jag tvivlar. Men jag får inte låta mitt tvivel påverka mig! Nog måste Mandela ha tvivlat nån gång han också när han satt i finkan. Men tänk om han hade lagt av då. Nej, eller hur. Man måste tro på det man gör.
Nåväl.
Nu måste jag torka skrivbordet. Det visade sig att koppen jag påverkade inte var helt tom.

Medan jag torkade upp teet funderade jag på det här med att påverka. Man påverkar ju ständigt. Det blir nästan för mycket, kan man tycka. Varje situation är ett val, och vad man än väljer påverkar man på något vis. Nu närmar vi oss Sartres existentialism här.
Den gillar jag inte. (Man blir inte en bra filosof bara för att man är fransman och skriver böcker, skulle jag vilja säga till honom. Din etik är slapp, skulle jag fortsätta, men sen skulle jag nog inte gå längre i min polemik i rädsla för att göra honom ledsen.) Så jag ska skriva om något annat. Eller nej, det ska jag inte alls. Det här har ju blivit rätt långt, och för att folk ska orka läsa klart är det nog dags att sluta nu. Dessutom har jag blivit sådär sugen på att påverka igen.

Hejs svejs.

13 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Sartre..Jean Paul..har du läst ”Les Mots”?

Kommentar av hasse lavin

Hasse Lavin:Nope. Men hade jag försökt hade jag nog fått problem då jag inte kan franska. Les Mots t.ex., undrar jag lite vad det betyder. ”Mopsarna”, kanske? Fast kanske inte.Förresten måste jag säga att du hade ett tufft namn. Det låter lite som en superhjälte.

Kommentar av herrnixon

Sartre var en go liten groda. Val, hur som helst, gör vi hela tiden, men jag tycker att det verkar va ytterst få som faktiskt fattar att dom där valen påverkar stort som smått, hela tiden. Kanske orkar inte hjärnan tänka på det. All the time liksom. Idag har jag valt att stanna hemma och tycka synd om mig själv, tex. Det valet gör jag ofta, hehe. Men du, du är förjävla duktig som fixar alla tentor sådär svisch på första försöket hela tiden. Trots att det låter som om du aldrig pluggar utan bara sitter och filosoferar på fik eller stör Emma hela dagarna. Antingen ger du äpplen och tjänster som fönsterputsning till lärarna eller så är du hypersmart, ELLER så pluggar du faktiskt en hel del :)Grattis hur som. Snart är du ju fix o färdig vit-rock!

Kommentar av Louise

jo precis, det var ju just det jag skulle skriva…men glömde… Att jag skrev en bloggis om just val idag. Och INTE om en sån som plöjer fram under vattnet.

Kommentar av Louise

Nehej, nä, inte vill du göra Sartre ledsen genom att kritisera hans filosofi, men en rubrik som basunerar ut storleken på hans manligaste organ är tydligen okej! Nu kan det ju iofs vara så att just HAN inte skulle tycka att just ordet ”liten” var jobbigt i anslutning till just hans manlighetsorgan. Men jag tvivlar… Grattis förresten till tentorna! Du kan i framtiden få ansvar för mitt öra.

Kommentar av Lottchen

Les Mots betyder ordagrannt översatt ”orden” alltså inte nå´n jävla Rotaryorden..utan helt enkelt orden..dom som du å jag å många med oss kämpar med här på bloggen…

Kommentar av hasse lavin

Jag tycker att ”Den onda spiralen” låter aningen katolskt.Vilket gör det ännu läbbigare.

Kommentar av Eric

Louise:En go liten groda ja. Men alla grodor är ju goa, på sätt och vis, precis som jag gillar alla fiskar. Och visst påverkar val en hel massa, det håller jag helt med om. Jag sitter mer och klurar på hur mycket makt man egentligen har att göra ”fria” val. Och fria från vad, liksom? Nje. Knepigt det där. Men kul! För övrigt vill jag åka till Paris. Inte för att det direkt har med något att göra, men ändå.Och ang. det där pluggandet är faktiskt det svåraste att komma in på den där utbildningen, sen när man väl är där så ska man bara banka in några nya diagnoser då och då… Sen är det klart att ett eller annat äpple på katedern gör sitt till. Mohaha.Nu ska jag läsa din val-blogg. Sträx.Lottchen:Jag tror inte lille Sarre (som Sartre rimligen måste kallats i skolan) tar så illa upp, han har säkert valt sin lilla trumpet. Och tack för öronansvaret. Jag hoppas bara att jag inte är ansvarig för att filtrera det ljud som kommer in i det och filtrera bort alla dumheter. Om du t.ex. skulle slå på teven…Hasse Lavin:Orden minsann. Det var en bra titel om inte annat, det får jag allt ge honom. Heh, kämpa på med Les Morts! Det ska jag göra. :)Eric:Men hallå! Menar inte du att preventinmedel är en dödssynd!?

Kommentar av herrnixon

Phu vilken tur att du klarade tentorna!! gratulieren! Har haft hjärtklappning, väldigt dålig blodfettsbalans och fullkomligen vadat runt i stresshormoner i flera dagar nu pga av min oro över detta. Nu får du inte skriva fler tentor för då kommer jag få hjärtinfarkt, och det går väl ändå emot doktorns principer?

Kommentar av Fröken moment 22

Moment-Mädchen (22):Ånej. Det är helt enligt vår ideologi. På något sätt måste man skapa patienter också…

Kommentar av herrnixon

Sartre väcker i alla fall tankar. Själv är jag ofta mycket försiktig vad gäller uttalanden om hur bra andra är, det är ofta en omöjlighet att ha den fullständiga bild av personen man bör ha för att få göra ett sådant uttalande.Har du läst något av Sartre fööresten, Äcklet? Just Äcklet läste jag för flera år sedan, minns inte exakt vad som var tankar i boken respektive mina tankar kring boken, men jag är övertygad om att Äcklet verkligen existerar och att det kan ha en så stor del i människors liv att det förtjänar en bok.

Kommentar av filosofmaria

Gratulerar för lyckad prov. Menar prover. Det var ju det du vill egentligen, få beröm. Och egentligen varför inte… Alla mår ju bra av beröm. Det vill ju jag oxå. Massor…Jag kan i allafall berätta att växten har du påverkat mycket. I närmaste dagarna kommer hon/han vara sur på dig, detta kommer kanske ine sese så tydligt men man har testat det med elektroder för många år sen. Men eftersom du gillar din växt på grund och botten så koomer din växtatt förlåta dig. MEN skulle du vara en elaking så skulle din växt rent av må jätte dåligt och kanske själv dö, bara för att slippa dig.(att jag alltid ska komma till självmord på ett eller annat sätt).Slälvklart vill inte vegetarianer veta om detta, för då skulle de inse att även deras liv är oxå över, för hur skulle de kunna äta något så gulligt som en morot.Och kanske är det lätt att tro att jag bara svamlar, men detta är en sann historia. Växter kan känna, och göra skillnad mellan en ond och god handling (det har gjorts undersökningar) så gå nu och klappa på den och vattna så att den inte anfaller dig i sömnen.Ha det gott.

Kommentar av Antonia

filosofmaria:Nämen hej!Nja, egentligen menar jag inte att döma Sartre så. Inte som person. Det jag inte gillar är nog snarast existentialismen, iaf är det jag läst om den inte något jag höll med särskilt mycket om. Men vad gäller hans skönlitterära produktion så kan jag säkert tänka mig att han har en del att säga. Om (själv-/människo-) äckel inte minst. Just Äcklet har jag också plöjt lite i, men jag kommer tyvärr inte ihåg mycket av den. Kanske något att läsa om? Hur som… rätt mycket av det jag skriver är ju lite tillspetsat eller lite ironiskt, tycker det blir roligare så. Sen vet jag ju inte om han har en så liten snopp heller :)Antonia:Det var verkligen en fin kommentar du skrev (beröm), och vilken psykologisk fingerspitzgefühl du har som förstod att jag egentligen bara ville ha lite prov-grattis-kommentarer :) (beröm igen) Nå. När det gäller växter är jag nog rätt sentimental egentligen, faktiskt. Jag har jättesvårt att slänga bort växter (dom lever ju, vem är jag att bara bestämma att dom ska svälta ihjäl i komposten istället för att fortsätta växa) (tänker jag). Och jag kände mig alldeles elak efter nypet.Hmm. Det här med söta morötter ställer förstås till problem för mig. (Babypaprikor är ju ännu sötare!) Jag tror att jag ska försöka ignorera detta faktum och fortsätta vara vegetarian.Den där elektrodundersökningen har jag faktiskt hört talas om, vore kul att veta mer om det där faktiskt…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

