Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Varför man inte bör leva i nuet
28 februari, 2007, 10:12 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Hej mina banan-vänner. Jag tänkte att det var dags att skriva blogg igen.

Eftersom det, som vanligt, är av yppersta vikt att folk ska få veta vad jag gör om dagarna är det, som vanligt, vad bloggen ska få handla om.
Så, vad gör jag? Oftast försöker jag bli färdig med det jag håller på med så att jag ska kunna fortsätta med nästa grej jag tänkt göra. Medan jag gör den tänker på vad jag ska göra sen. Det är faktiskt sällan jag tänker på det jag håller på med för stunden. Detta är mycket bra när jag t.ex. diskar. Det är mindre bra när jag pratar med människor. Men oftast märker de inget. Det är verkligen tur för mig att människor inte är så uppmärksamma.

Man skulle kanske kunna säga att jag har lite svårt att leva i ”nuet”.
Det kan nog vara sant. Dock förstår jag inte varför nuet ska vara så mycket bättre att leva i än i t.ex. det förflutna. (Eller forntiden, för all del. Jura, krita, you name it.) Nuet är ju väldigt kort, faktiskt en försvinnande liten bit tid, det förflutna är trots allt mycket större. Jättestort! Så om man kan plocka lite godbitar ur det förflutna – best of, liksom – så är chanserna stora att de bitarna överträffar det fjuttiga nuet med hästlängder. Ett mycket bra skäl att leva i det förflutna.

Men min absoluta favorit, som sagt, är att leva i framtiden. Jag tänker på vad jag ska göra strax. Jag lever i straxet, med andra ord.
”Straxet is the shit”, som man säger i mina kretsar. Eller, tja, det gör man kanske inte än, men snart hoppas jag att man kommer att säga så. Och om man snart kommer att säga det så levde jag sannerligen i framtiden en liten stund nyss när jag skrev att man faktiskt redan sa så.

Framtiden är bra att leva i. Om man inte är en allt för ängslig själ kan den till och med bräcka den i början på bloggen så hype:ade forntiden.
Framtiden är förmodligen, utifrån sett liksom, längre än forntiden. Mycket har hänt, men ännu mer ska hända. Typ. Så brukar jag tänka. Allt talar för det (utom möjligtvis att USA har en väldig massa kärnvapen och en lite väl triggerhappy president.)

Men ibland när jag lever i framtiden tänker jag fel. Låt mig ta ett pedagogiskt exempel:
Jag kanske tänker att jag ska få en sovmorgon och ligga och dra mig länge och väl i den varma sängen. Mmmm, tänker jag, det ska bli skönt. Nästa dag har jag kanske inte alls sovmorgon utan en helt vanlig 06:24-jobbmorgon.

Då visar det sig, chockerande nog, att jag inte alls levde i framtiden utan i fantasin. Många människor som är mindre vidsynta än jag skulle måhända bli besvikna och tycka att de blivit lurade, kanske till och med en smula kränkta. De förvägrades en sovmorgon, och jobbmorgonen känns värre än någonsin.
Så ser jag det inte alls. Jag fick ju njuta av känslan av en annalkande sovmorgon. Det var också trevligt. Jag pre-njöt. Sedan uteblev förvisso sovmorgonen, men jag han i alla fall njuta en smula kvällen innan istället för att reda då våndas över morgondagens tidiga uppstigande.

Nu blev det långt, måna bokstäver. Ingen plats över för vad som hänt sen sist. Det är verkligen förjävligt, men så kan det vara.

 

23 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Du är fisk? Därför jag har så lätt att förstå vad du skriver. Mig också vara fisk…M.PSTusan för dig. Nu fick jag ju något att tänka på…DS

Kommentar av Miragen

M:Det var sannerligen inte meningen att ge dig något att tänka så mycket på, hoppas det inte gör ont eller så :)För övrigt är jag faktiskt inte fisk, förutom i den mån jag är en gädda, men ibland kanske saker och ting kan bli begripliga ändå. Av misstag, om inte annat :)

Kommentar av herrnixon

Framtiden längre än forntiden?För såna som jag som var med på forntiden är då sannerligen inte framtiden längre än forntiden. Men det borde jag inte tala om för dig för jag minns att det var roligare då när man var ung och kunde fantisera vilt om framtidens alla möjligheter…Fast å andra sidan så har jag väl evigheten på mig… när jag tänker efter…fast det är ju en helt annan sak…

Kommentar av kyrksyster

kyrksyster:Hmpf, det där med evigheten hade jag ju tänkt dra till med, och sen såg jag att du skrivit det. Men som sagt, det är ju att leva i fantasin jag lobbar för mest, men jag är egentligen lite tveksom om det finns mer eller mindre sån än fram- eller baktid…

Kommentar av herrnixon

”Straxet is the shit” Haha me like.

Kommentar av Damen med D

Lev i nuet för det är det enda du kan påverka. Det förflutna kan du inget göra åt, framtiden vet du inget om, sååååååå: ”It felt right that day!” (favvomotto).

Kommentar av Sartre

Nu fick jag skratta lite, igen. :) Jag önskar att jag också kunde pre-njuta utan att få dubbel ångest i efterskott, för att allt var ljug/fantasi eller då…. *S*

Kommentar av Schahrazad

Jag lever i nuet. Tror jag. Till ganska stor del i alla fall. Åtminstone så till vida att jag alltid tänker på vad jag ska göra nu. Nu, nu, nu. Och allt annat jag ska göra i den luddiga framtiden kallad ”sen”. Det lustiga är bara att det jämt finns en massa ”nu”, och det där sen, det kommer liksom… sen?

Kommentar av emma

När jag ska plugga blir jag expert på att leva i straxet. Då är det så många andra saker i nuet som blir extremt viktiga, exempelvis att kolla på babel. Det går i repris, men det kan inte hjälpas. Man kan skärpa sig om det är ett intressant ämne man ska studera,som exempel, muterade öron eller vad det nu var som Lottchen skrev till dig (gälar kanske?) Studienuet är ett annat nu. Min fråga är: Hur uppallar Nixon och Emma energin som behövs för att leva i studienuet? Fikor på UAS?

Kommentar av Clara

Damen med D:Det är skönt med folk som uppskattar ett redigt visdomsord.Sartre:Eventuellt är det förfluta så bra så att man inte ens behöver påverka det för att mysa. Dessutom kan man ju påverka genom att minnas fel, och glorifiera lite i efterhand! Det måste du ha gjort nån gång?Fast egentligen håller jag ju med, nuet är fina grejer det, viktigt och så. Om man inte håller ordning på nuet får man ju dessutom inte ett lika finfint förflutet att tänka tillbaka på…Schahrazad:Det är nog bara en fråga på hur bra man är på självbedrägeri. Eller kanske om man, som jag, tycker att det mesta ändå är subjektivt. Njutning som njutning liksom, oavsett om det finns skäl till den eller inte :)emma:Det är det som är det lömska. Nuet försöker pocka på uppmärksamhet, jämt, genom att hålla sig precis mittemellan dået och straxet.Därför är det tur att man har både minnet och fantasin till hjälp när det gäller att fly från nämnda lömska nu…Clara:Hah, jag tror att jag är lite tvärt om. När jag ska plugga lever jag lite extra i nuet och kommer på alla nu-grejer jag borde göra. Typ städa, pilla, göra allt utom att lägga upp en fin studieplan. Fast det är ju ungefär vad du skrev förstås (även om jag trodde att babel var en film). Det där studienuet håller sig ofta i utkanten av tillvaron. Själv lyckas jag sällan få tag i det, i stort sett bara när jag tentapluggar med två kompisar, vilket jag i stort sett alltid gör.Emmas lyckas bäst sena nätter när hederligt folk sover, fast vill du ha mer detaljerade tips får du nästan fråga henne själv :)PS 1: Varken gälar eller öron är intressant. Speciellt inte öron.PS 2: UAS är Inte stället att fika på. Jag tror det kan vara fråga om uppsalas i vart fall 3 tråkigaste caféer under samma tak, eventuellt 4…

Kommentar av herrnixon

Men nuet är väl bra? NU kan man ju fudera massor på framtiden, forntiden, straxet, whatever. NU har man möjligheten att förändra – kanske inte det förflutna, nej hur skulle det se ut?! Och kanske inte en långt framskriden framtid. Men straxet kan man åtminstone påverka NU. Det är ju toppen. Jag ska strax hänga tvätt. ELLER INTE! HA, där lurade jag minsann både straxet och framtiden. För i straxet hängde jag tvätt, och i framtiden hade jag inte en massa kläder i nyansen blått som var obrukbara pga mögel. Men det ändrade jag NU.

Kommentar av Blackart

Blackart:Nuet i alla ära, men det där med att man ska leva i nuet för att det är det enda man kan påverka, den tanken gillar jag inte riktigt. Påverka saker hit och dit liksom, folk har ett sådant kontrollbehov. Helt sjukt. Kan man inte se livet som en film som spelas upp utan att tvunget tro att man är manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare i ett? Visar det sig sedan att filmen inte duger, ja, då är det bara att zappa! Dvs tänka på straxet, om det är bättre. Förhoppningsvis är det förfluta så bra så att man inte ens behöver påverka det för att mysa. Eller för all del framtiden. Skickligt att lura straxet förresten. Inte alla som lyckas med sådant. Jag har försökt flera gånger, men misslyckats. T.ex. idag. Jag höll på att somna om och tänkte ”haha, jag ska inte somna om alls”. Sedan somnade jag om.

Kommentar av herrnixon

Nuet kort? Hallå, nuet är ju oändligt. Det finns inget annat än nuet. Baktid och framtid finns ju bara i ditt huvud. Nuet är däremot högst påtagligt. (Om man slutar blunda för det.)När jag njuter av att ligga i sängen på kvällen, så är det inte för att jag ska ha sovmorgon imorgon, utan helt enkelt för att det är så skönt att ligga i sängen just nu.

Kommentar av Anton Larson

Anton Larson:Jo, visst är det så att baktiden och framtiden bara finns i mitt huvud. Visserligen finns det bak- och framtider i andra människors huvuden också, men de ser ju inte riktigt ut som de som finns i mitt. Min baktid finns bara i mitt huvud. Jojo.Men nu kommer vi till det intressanta. Den nutid som finns i mitt huvud är en upplevelse av någon slags förmodad verklighet, dessutom min upplevelse av denna verklighet som säkert skiljer sig en aning från andras upplevelse av den. Och jag vet ju bara vad jag upplever, inte riktigt vad som egentligen finns och inte. Svårt att veta sånt där. Så om jag bara ser lite framtid, eller baktid för den delen, framför mig så är ju det en upplevelse att sätta tänderna i såväl dom den sortens upplevelser som råkar komma från det där nuet.Allt jag upplever finns ju ändå bara i mitt huvud, även om huvudet förmodligen hämtar inspiration utifrån.Och visst är det väl skönare att ligga kvar i sängen om man vet/tror att man får ligga kvar och inte känner en malande stress att man borde pallra sig upp :)

Kommentar av herrnixon

En fördel med framtiden är ju att man åtminstone har chans att påverka den till skillnad från forntiden…så att tänka på framtiden är en liten större fördel än att tänka på baktiden men å andra sidan så kan man ju se det man inte tyckte mycket värst om från innan och göra det bättre nästa gång hehe…

Kommentar av Shicezor

Poängen är ju att den som lever i nuet inte känner den där malande stressen. Bara den som är någon annanstans än i nuet känner stress.Nuet är förmodligen det mest underskattade som finns.

Kommentar av Anton Larson

Shicezor:Påverka forntiden, tja, man kan ju alltid ändra historien en aning… och utnyttja sina erfarenheter, det är ju också bra fstås.PSVad thusan är en shicezor?DSAnton Larson:Heh, nu börjar jag få det svårt här. För grejen är att jag egentligen håller med. Problemet är snarast att jag (och säkert en massa andra också) borde vara lite mer i nu snarare än i det där straxet, eftersom det är lättast att må gott då, om inte annat :)Anti-nu-bloggen skrev jag nog mest på skoj, men sen blev jag ju tvungen att försvara stackarn när folk kom men invändningar :)

Kommentar av herrnixon

herrnixon:Shicezor är bara ett namn jag hittade på, en blandning ac 3 olika ord hehe.

Kommentar av Shicezor

Shicezor:Hmpf, nu har jag suttit och försökt klura ut vilka ord det var, men till ingen nytta. Min gissning är Shilling, Cesar och Zork (som förvisso vanligtvis stavas med s). Det är en mycket dålig gissning.

Kommentar av herrnixon

herrnixon : Tja fler gissningar på gång? Kan säga att det sista är från Razor, De två andra: första är nåt mörkt och det andra är väldigt fast och kallt hehe.

Kommentar av Shicezor

Shicezor:Razor… som i gilette-produkten eller serie-karaktären i Assar?Ok. Vad kan dom andra grejrna vara. Showbiz och…? Eller shadow och ice kanske!

Kommentar av herrnixon

herrnixon :Bra, Shadow,Ice och Razor är det ja heheVille ha nåt mörkt som var kyligt men samtidigt vass =)

Kommentar av Shicezor

Det låter som en fin kombo (bortsett från att jag inte gillar att frysa…)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

