Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Prat.
21 januari, 2007, 5:00 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Jag har tappat gnistan. Den så kallade glöden. Jag tvivlar på att ens tändvätska, som hjälper mot så mycket, skulle hjälpa i nuläget. Det finns inget som helst behov av att sätta mina senaste vardagsbedrifter på pränt, även om de som vanligt förstås varit storartade, inte heller mina tankar om politik, konst eller fisk (som för all del engagerat mig tidigare). Folk skriver så mycket ändå. Och de pratar också för den delen. Det är något alldeles förskräckligt vad folk pratar.
Kanske pratade folk mindre förr, det är inte omöjligt. Man vilade stämbanden, led av skörbjugg, arbetade träget och dog ung. Kanske hann man med att få tio-tjugo barn innan dess. Det är intrycket jag fått av historieundervisningen.
Men idag pratar folk hur som helst mycket. Sex miljarder människor pratar, pladdrar, pläderar. Man skulle kunna tro att de hade något att säga, men om man tar sig tid att lyssna – vilket förstås långt färre än 6 miljoner gör – visar det sig att de flesta inte har det.

Tänker man så känns det lite meningslöst att prata. Rent statistiskt är chansen dessutom väldigt liten att man någonsin kommer att säga något som ingen annan redan sagt. Även om folk pratade mindre förr har en väldig massa saker hunnit sägas.
(Jag har funderat på en aktion emot allt det här pratandet. Kanske en aktiv protest genom att själv inte prata under ett dygn. Det har jag funderat på länge. Förmodligen skulle jag inte lyckas tysta någon annan än mig själv på så vis, men det vore nog en lite speciell upplevelse. Att för en gång skulle bara lyssna, oberservera, kanske till och med tänka en smula. Det kommer jag helst säkert att prova en vacker dag.)
(Någon har säkerligen sagt precis det här förr också. Uppenbarligen minskade det inte pratandet.)

Nåja. Jag höll ju på att skriva om gnistbrist. En sådan har jag.
Jag har förvandlats till något som närmast kan beskrivas som en kastrerad hankatt; slö och smånöjd. Det enda jag känner mig genuint intresserad av är mat. Ständigt är jag sugen på något, och detta något är oftast chokald. Oftast hindrar jag mig från att köpa något, vilket får mig att känna mig väldigt duktig, även om det i praktiken snarare är det långa avståndet till ICA (500m) och den svåra kylan (-2) som gör grovjobbet.

Nu ska jag, trots nämna flegma, berätta vad som hänt sen sist. Trots allt har jag ju dagboksambitioner med den här bloggen.

1. Det var tentafest. Den var riktigt rolig.

2. Jag fick sommarjobb. Precis det jobbet jag ville ha. (…bortsett från att jag inte ville ha ett jobb. Kastrerade hankatter trivs bäst när de får lata sig, eventuellt åka på någon slags resa. De jobbar inte.) Fast att de ger mig ett arbete med en massa ansvar är lite underligt. De har uppenbarligen inte läst min blogg.

3. Det har varit föreläsningar om ögon. Småkul ämne, fast på ett sätt känns det lite tråkigt att lära sig en massa om ögon. Något vackert och nästan lite magiskt blir ett avmystifierat organ vars alla sjukdomar man ska lära sig. Mmmm som i mydriasis

4. Det har varit helg. Jag har som sagt varit sällsynt slö. Det har varit skönt. Till slut skrev jag en blogg. Nu tog den slut.

12 kommentarer so far
Lämna en kommentar

En svartvit tentafest ska man icke förakta. Det måste ju ha känts som en fest från förr i tiden då allt faktiskt var svartvitt.

Kommentar av Malin

Hey baby! Grattis till sommarjobbet!Pladdrande folk är det värsta som finns, jag håller mig borta alternativt stänger öronen. För övrigt verkar din gnistbrist vara av ett rätt aktivt slag, du skrev ju faktiskt en blogg ändå! Trots avsaknad av spark in the dark (mörkret inne i huvvet alltså).Jag tycker att ditt ständiga mat/chokladsug låter lite åt gravidohållet. Du kanske bör kolla så du inte har gått och blivit gravid!!

Kommentar av Louise

Malin:Jo, precis, ett nostalgiKalas. Det var tydligen hårda tider då (speciellt för bärplockare), innan man kom på att saker och ting blev i färg när man såg dem genom en nylonstrumpa, eller hur det nu var…(heh, det måste vara alla tiders mest lyckade 1:a april-skämt…)Louise:Gravid? Så kan det naturligtvis vara. Jag spekulerade lite själv om det kanske var nån viss period då mens-cykeln sladdade lite extra (det är ju halt dessutom numera), men en graviditet låter ju så mycket troligare! Är det kanske du som har smittat mig?Mja, spark-in-the-dark höll sig egentligen inte så långt borta, det var bara blogg-sparken i darken som inte infann sig. Det kändes som pladder, av den typen både du och jag helt undviker :)

Kommentar av herrnixon

Med risk att säga för mycket (som antagligen redan blivit sagt) (fast jag säger det ju inte, utan bidrar till att minska pladdret genom att nyttja det skrivna ordet istället) (och då räknas det väl ändå inte som pladder… eller??)ville jag bara ha sagt att jag håller med dig. Till fullo. Kan inte folk bara hålla käften nån gång?! Ord är som bussar – allt som är obra kan rymmas på en enda buss och/eller i en enda svada av meningslösa ord, även kallat mening.(men för att ogilla pladder tror jag att jag pladdrar alldeles för mycket! säg gärna emot)

Kommentar av Blackart

*läser**nickar instämmande åt herrns prattankar**håller tyst* ; )

Kommentar av Nea

1. Jag har varit med.2. Jag har gett dig (lyx)choklad.3. Jag har satt ner dig i en snödriva.4. Vi har sett på star trek!5. Vi ska se på star trek!6. Och jag har provat att vara tyst ett tag. Jag minns inte om det var en dag eller om det var tre. Jag tror målet var tre, men jag gav mig efter en. Men det var en upplevelse.7. Nu – choklad.

Kommentar av emma

Blackart:Jag vet bestämt att jag alldeles nyss läste en kommentar du hade skrivit, men nu vägrar aftonbladet envist att visa den. En komplott. Imorgon har dom säkert skärpt sig, och då kommer svaret som ett brev på posten.Nea:*tackar*emma:1. Du är alltid med.2. Jag har gett dig (lyx-)ostbågar samt celebert sällskap.3. Jag har pott-tränat dig.4. Star trek?5. Star trek?? Nej nej. Någon sådan har jag aldrig sett.6. Jag har aldrig hört dig vara tyst, någonsin… :)7. Den är slut.

Kommentar av herrnixon

1. Nu är jag inte med.2. Ostbågarna är slut.3. DU ÄR OND!4. Star Trek.5. Du är en trekkie.6. Det är för att du inte lyssnat.7. Dumma dig.

Kommentar av emma

Det är ganska vanlig åkomma. Medicineras med tvångshandlingar och 2 treo.Övergående, men ser man inte upp kan det bli långvarig.Sängliggande är inte nödvändig, men i vissa sällsynta fall kan vara till stor hjälp.

Kommentar av Antonia

Emma:1-7: Bah!Antonia:Ja… jag ska nog krypa in i tvångströjan, tjacka treo och krypa ned under täcket någon dag. Sen blir allt bättre, och jag står ut med mänskligheten igen! :)

Kommentar av herrnixon

Det värsta är att folk pratar mer o mer och LYSSNAR på ngn annan allt mindre. Vilket kommer att resultera i att alla lever i sin egen lilla bubbla och tror sig jämt veta bättre än alla andra. (Många gör det redan…)De värsta är de som bara pratar för pratandes skull och inte känner av några som helst vibbar på att den andra kanske vill säga ngt eller helt enkelt inte vill höra ngt mer.Jag tror att folk blir mer o mer rädda för tystnaden, som om att de skulle försvinna om de inte sa ngt, att de på så sätt rättfärdigar sin existens på ngt sätt.Ja ja hoppas att det känns bättre nu, och bättre choklad än ngt annat, ngt mer destruktivt, som att sticka ngt i ngn annans ögon eller ngt……och grattis till jobbet! De har nog ingen aning om hur lite koll ngn av oss har känns det ofta som. Eller så är vi duktigare än vi vågar erkänna.

Kommentar av smillan

Ja, folk är bra på att bubbla sig, babbla och inte lyssna. Min fromma förhoppning är att de som är lagda åt det hållet ska samlas i små grupper och prata i ansiktet på varandra så vi andra slipper :)Tror nog att båda grejerna stämmer, både att de inte vet hur dålig koll man har (vilket iofs mest gällde på medicinterminerna, tycke jag), och att man kanske kan mer än man tror. Fast så länge man vet att man inte vet och vågar fråga så tänker jag mig att det mesta nog löser sig…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

