Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Är du vegetarian? Hjälp mig!
16 december, 2006, 12:41 e m
Filed under: Bonjour tristesse

 

Julhej.

Det här är inte alls någon spännande blogg, det är ett… rop på hjälp. Just så.
Det finns stora problem i världen, och så finns det små. Jag har råkat ut för ett litet, men det känns stort. Som en elefant ungefär, kanske lite mindre.
Jag ska fixa en maträtt till ett vegetariskt julbord, och alla givna rätter (potät-gratäng, quorn-bullar, veg-korv) är tagna. Har du något bra tips?
Ge det till mig och du ska få flera hinkar god karma som belöning!

30 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Lättstekta aberginer! Lycka till.

Kommentar av uno

herrn..en västerbottensostpaj.ett måste på julbordet… ; )

Kommentar av Nea

Kolla på http://www.tasteline.com där finns det MASSOR med recept oavsett om du är vegetarian eller köttätare! :) Lycka till!

Kommentar av BEJB

Nån form av paté? Äter ni fisk? Så laxpaté?

Kommentar av Karolina

jordärtskockor, på en plåt, skär dom i bitar, häll över timjan, svartpeppar, salt, olivolja, eller någon annan god krydda som du gillar. Riv ost över och häll över grädde,eller något annat om du inte äter grädde, in i ugnen på 200 grader och känn då och då tills kockorna blir mjuka, baka ett gott bröd till, med valnötter i och ett gott glas vin.Är veg. men jag äter fisk nu förtiden. Du kan också koka soppa på god lax, potatis och andra grönsaker, i med saffran eller curry, supergott. Lycka till.Magnus mamma

Kommentar av Min son Magnus 1979-2004

hmmm…annars kanske en trevlig västerbottenskvinna med social kompetens…men det blir ju en annan slags spis det… *inser* ; )

Kommentar av Nea

Hm… Vi brukar köra med konstiga saker som falafel, vitlöksbröd, potatisgratäng etc. Det finns de som griljerar kålrot som skinka, men… *urk* det är inget vidare… Vill minnas att det finns en hel del recept på vegan.nu. Där är det dessutom helt djurfritt. Om alla andra ska hälla i en massa ost kan det vara skönt med något helgrönt…

Kommentar av trollhare

Jag kör alltid saffransrisotto, saffrans couscous med ossobokk (tveksam stavning) samt indiska samosas. Vill du ha recept på ngt får du hojta till så fixar jag. Man delar inte med sig av sina hemliga julrecept hur som helst. :)

Kommentar av nina

Kan inte du komma med ris a la maltan? :)

Kommentar av Blackart

Jag brukar äta finsk julmat. Dotterns pappa är finlandssvensk. De äter kållådor, morotslådor mm. Det låter jätteäckligt kanske, men det är supergott. I övrigt brukar jag äta indisk mat på julen. Men det är främst när man kommer från en skitzad familj med äckligt stort kulturellt kapita´l. Kram

Kommentar av Clara

Jag brukar äta finsk julmat. Dotterns pappa är finlandssvensk. De äter kållådor, morotslådor mm. Det låter jätteäckligt kanske, men det är supergott. I övrigt brukar jag äta indisk mat på julen. Men det är främst när man kommer från en skitzad familj med äckligt stort kulturellt kapita´l. Kram

Kommentar av Clara

en libanesisk sallad som jag älskar! Ta… bou…lli? Iaf.. skitsamma. Hackad persilja i kopiösa mängder.Hacka tomat, vitlök, lök…dränk in röran i citron och olivolja. hm..jag ska dricka mitt kaffe nu. Men recept hittar du säkert någonstans. Hoppas jag inte gjorde dig förvirrad.

Kommentar av Auntie Tee

Varför måste man äta julmat på julen egentligen? Gör istället såhär: Du kommer antagligen fira jul med köttätare, annars skulle du inte ha det här dilemmat.Gör som de tre vise männen, tag med den favoritmat(inte julmat), som du skulle vilja att köttätarna ska få prova på. Ställ fram den på julbordet med övrig mat.Så har jag gjort iallafall och det har varit uppskattat.

Kommentar av Clara

Julfalafel från Hemköp. It’s the shit.

Kommentar av GirlGenius

Tack tack tack för alla kommentarer & tips! Eftersom klockan är kvart i tre, all julmat är uppäten och jag håller på att somna sittande blir det korta svar. Jag har rent av blivit ohyfsad på äldre dar.Uno:Aubergine var det också någon som skulle fixa. Tyvärr. men tack.Nea:Det börjar låta lite fånigt nu, men det var det också någon annan som gjorde. Och den blev JÄTTEGOD.BEJB:Tänka sig, det blev faktistk ett tasteline-recept till slut! Danke schön.Karolina:Nja, ingen firre heller. Jag tycker för synd om fisken, trots att den varken har söt päls eller hundögon… :)Magnus mamma:Oj, storTack för det utförliga svaret! Det där receptet ska jag faktiskt prova. Jordärtskockor verkar spännande, har bara aldrig vetat vad jag ska göra med dem innan.Nea:Ja, och kan man laga dem? Eller baka, kanske?Jag har minst sagt små erfarenheter på det området…trollhare:Nej, den där skinkan är ingen höjdare, har provat det innan. Gillar också idén med lite udda-mat, men köttätarna som skulle bjudas var konservativa, som ju köttätare brukar vara :)Nina:Det där lät riktigt, riktigt gott!Blackart:Det vore ju… praktiskt.Dock var en av gästerna på malta i somras, han kanske skulle känt skillnaden jämfört med äkta vara, så jag vågade inte…Clara:Ja, det lär ju läskigt mültikulturellt det :)Men indisk mat är ju jättegott, även om jag är något mer tveksam till de Finska Rörorna… :)Auntie:Oroa dig inte, förvirring är mitt habitualtillstånd. Och varför ska du tvunget komma med bra idéer när tiden så att säga gått ut!? :)Clara:God kväll igen. Egentligen är det nog rätt smart att tänka så. Problemet är bara att jag är en vek figur som fallit för hela julkonceptet (minus skinkan dådå) och vill således ha en jul-touch på det hela. Kanske kan jag lägga upp det på granris..?

Kommentar av herrnixon

Sadisthamstern (a.k.a. GG):Hemköp ligger ju i stora staden, jag bor i lilla förorten, släd-renarna strejkar.Men julfalafel alltså. Smakar de glögg? Har de luva? Whats the deal?

Kommentar av herrnixon

Julfalafel smakar som julen gjorde när du var liten ihoprullad till en ful köttbullsliknande tingest. Att det är skiten beror mest på att det är en sådan söt liten förpackning de kommer i. Man faller i julstämning. Färgerna blir lite klarare. Luften lite lättare att andas.Är du inte övertygad om den frälsande effekten hos Julfalafen rekomenderar jag Helsinki Complaints Choir.

Kommentar av The Artist Formerly Known As Sadisthamstern

TAFNAS:Så, förpackningen är alltså söt och allt blir som på Den Gamla Goda Tiden minsann. Nu blir jag riktigt sugen. Jag kanske inte ens behöver äta the balls, jag kanske bara kan ställa fram lådan jämte julkrubban, medan jag rejvar loss till Helsinki CC. Fast jag tror inte det passar sig här på avdelningen, så jag får vänta tills ikväll. Jäklar, hur ska jag kunna hålla mig?

Kommentar av herrnixon

jaha. är det inte det ena, så är det – det andra. Men du får förhoppningsvis användning för mitt recept vid något annat tillfälle!Injicera turkiskt kaffe, du som är kaffoman.Köp en liten kanna. Fyll den med en liten kopp vatten. När vattnet kokar så öser du i finmalet turkiskt kaffe, rör om. Låt koka upp. Häll upp i en liten kopp. VOILA!/Auntie Tips

Kommentar av Auntie Tee

glömde skriva att en generös sked kaffe räcker = en kopp kaffe.

Kommentar av Auntie Tee

Jag ska fixa det, du borde få det imorgon. Jag ska iväg med ett tåg ½6 på morgonen så jag måste lägga mig nu. Men det kommer snart snart! Jag lovar.

Kommentar av nina

Auntie:Missförstådd och försmådd (vad nu det betyder, men det rimmade), det tycks vara min lott i livet. Jag är ju inte kaffoman. Jag téoman. Idag köpte jag té. Och drack te. En knapp liter. Det är téoman jag är. Jo.Du måste ge mig recept på turkiskt té istället, direkt, utan att passera gå.Nina:Halv sex! Inte visste jag att SJ var Folkets fiende och tvingade upp receptgurus mitt i natten, men där ser man. Nåväl, den som väntar på saffran väntar… hmm… oftast på en krydda.

Kommentar av herrnixon

Du skrev ju i min blogg att du skulle dricka kaffe! Försmådd (!) som jag är just nu passerar jag inte bara ”gå” utan jag köper upp fyra hotell och vägrar servera té!*hrmpf*

Kommentar av Auntie Tee

Jeklar!Tur att jag har fusktärningar så att jag smidigt kan hoppa över tida hotellgator, passera gå, och koka mitt egna té.Hmpf.

Kommentar av herrnixon

Allvarligt, rejvade du loss till Helsinki CC? Om inte kommer jag vara den suraste turbanbäraren i hela Uppsala.

Kommentar av TAFNAS

Julhej tillbaksoch God Jul på dig kära gädda, som förgyller bloggvärlden!! Hoppas du får en bra jul!

Kommentar av Louise

TAFKASWINATOATT (The Artist Formerly Known As Sadisthamstern Who Is Now Also Thought Of As Tant Turban):Revjande är, liksom det mesta annat, relativt. Mitt huvud rörde sig på ett ”musikaliskt” sätt. Utöver detta är det möjligt att höger fot faktiskt utförde små spasmer i takt till skönsången. Att vänster fot höll sig stilla vet jag dock med stor säkerhet då jag satt på den. Resten av kroppen befann sig i det bekvämt vegetativa tillstånde den oftast befinner sig i. Är detta rejvande? Är valen en fisk? Varför behöver inte storbandsjazzorkestrar dirigenter?Själv svarar jag ”ja!” på alla frågorna. Vad säger du själv? För övrigt trodde jag du dissat diverse bävergränder för engelskastudier, men verkligheten har kanske (som så ofta förr) skämtat med mig aprillo? Kanske var det min låtsaskompis Chonrad som ägnade sig åt engelskan.Åh!

Kommentar av herrnixon

Hoppas du får en bra jul!

Kommentar av LeoH

LeoH:Tack! Och hoppas du får en riktigt bra jul du också!

Kommentar av herrnixon

ett nytt inlägg önskas snarast.*slår in en klapp i herrnixons blogg*

Kommentar av Auntie Tee




Kommentera

