Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Man måste vara rätt djup för att förstå varför folk vill vara så ytliga (Kortblogg 8/10)
4 december, 2006, 4:28 e m
Filed under: Bonjour tristesse


Yo pretto.
Jag ska inte gnälla om parishiltonglitter vs. mitt stillahavslika djup, ska bara kolla hur många besökare man kan snärja med en kvasifilosofisk rubrik. (Förra veckan försökte jag ju med en sex-rubrik. Succén hade förmodligen varit ett faktum om jag hintat något om latex och ridpiskor också, men jag lyckades hålla mig och publikframgången uteblev.)

Egentligen blir jag mest störd på folk som kläcker ur sig små innehållslösa truismer för att verka smarta. Den värsta sorten är den som är så allmänt formulerade att läsaren kan tolka in en av sina egna favorittankar i det luddiga uttrycket och sedan, i någon sorts självgod egointellektualism, jubla åt att den som skrivit det delar personens egna fina tankar samtidigt som den som skrivit det kan känna sig duktig över att ha så entusiastiska läsare. Detta även om 10 läsare läser in 10 olika budskap…

Egentligen är det ju rätt harmlöst att folk sitter och känner sig duktiga av den anledningen, grejen är bara att jag ju hellre hade velat att alla satt och lusläste min utmärkta blogg istället. (…gav mig sina pengar samt spontant störtade kungahuset i en oblodig kupp, trugade mig att sätta på mig den (för nacken säkert mycket obekväma) kungakronan samt tvingade Fredrik Reinfeldt i exil så att han fick tigga om ett ALU-jobb i Bolivia.)

Nu har jag börjat två stycken i rad med ”egentligen”. Det är klass på sånt, det må ja säga. Och man ska sluta när man ligger på topp.

 

 

 

 

 

25 kommentarer so far
Lämna en kommentar

dom där allmänna pjoskigheterna ska man passa sej noga för.vilket är nog så svårt ibland.själv är jag såååå tacksam att jag i ett av mina svaga, eller om det var starka(?), ögonblick valde det bloggnamn jag valde.ingen kan då annat än anklaga mej för att vara navelskådare.ha!(fast ibland skulle jag vilja vara en sån där modig en, en som står knytnävstydlig på barrikaderna och debatterar väsentligheter…) ; /hmmm…imponerande slut iaf av herrn.på topp.

Kommentar av Nea

*tolkar inlägget på mitt sätt**hyllar honom för hans fina tankar*Skämt (generöst ordval..) åsido, vettiga ord.

Kommentar av Eldregn

Kul att du nämner Paris Hilton har en bild med henne i min blogg Tycker du skriver bra !/Simonfyrtio

Kommentar av Simon

Nea:Skyltar man med att man navelskådar är det ju helt klart godkänt. Om man dessutom gör det så välformulerat som du ska man nästan ha betalt för det. Konstnärslön för bloggare..? :)Eldregn:Tack. Nu väntar jag bara på revolutionen…:)Simon:Tack.Men nu får vi allt sluta skriva om fröken Hilton, den kvinnan är redan med i alldeles för många bloggar…:)

Kommentar av herrnixon

”Kyrksyster: Det fina med skämt-kvasifilosofi är att man kan hoppas på att läsaren läser in något smart i det man skrivit, i så fall framstår man ju som mycket djup. Om inte framstår man i vart fall som rolig…””Egentligen blir jag mest störd på folk som kläcker ur sig små innehållslösa truismer för att verka smarta.”Ska jag ta åt mig eller….?

Kommentar av kyrksyster

Herregud! När du skriver”tvingade Fredrik Reinfeldt i exil så att han fick tigga om ett ALU-jobb i Bolivia” så faller jag så hårt och snabbt i djup och innerlig förälskelse i dig, käre Nixon, att jag tvingas vila en stund efter känslostormen! Vill du gifta dig med mig?Jag är iofs redan gift, men lite bigami kan du väl tillåta senare, när du blivit kunglig?

Kommentar av Blackart

yo pretto! va fan skriver du i ett nytt typsnitt för och inte ett ord om tapirer. tror du att du eee nåt eller??

Kommentar av Louise

jag stöttar egointellektualismen och alla som påbörjar meningar utan versaler

Kommentar av Auntie Tee

kyrksyster:Haha, nej, det ska du väl ändå inte. Lite kvasifilosofi är helt förlåtligt, till och med lite kul om deta) inte är på blodigt allvarb) har en poetisk knorrJag är inte så fördömande som jag låter…Blackart:Rent principiellt är jag förstås för bigami, men i just det här fallet är jag något mer tveksam. Det kan vara så att jag redan är tjingad. Kanske skulle du kunna hyra Reinfelt istället, nu när ”hushållsnära” tjänster blir billigare. Att vara med i ett harem om något måste väl vara hushållsnära?Louise:Förlåt, förlåt! Onkel Jante kom och piskade mig med inlagd ål som straff, och nu har jag förstått att jag givetvis inte är något.Men det kändes bra att du påpekade det.Fadäsen med typsnittet ska givetvis inte upprepas.Auntie:…och avslutar dem utan punkt? :)

Kommentar av herrnixon

ooh, var det inlagd lusseål? hehe.

Kommentar av Louise

Louise:Nej, den ålen är glupskt uppäten av en välkänd blogförfattarinna. Den här var slemmigare än så…

Kommentar av herrnixon

Puh… jag var rädd att jag skulle bli portad från din blogg!

Kommentar av kyrksyster

Portad… jaså, finns det en sån funktion!Hmm.Jag kanske får kontemplera frågan ytterligare en tid i så fall. Tänk att få porta någon, det har jag då aldrig gjort…

Kommentar av herrnixon

Hej Gäddan.Har två frågor som jag hoppas du kan besvara.1. Varför bloggar du?2. Vad är viktigast i ditt liv?Nyfiken i en strut. Tyvärr.Skulle kunna låta superlativen hagla över hur bra jag tycker din blogg är, men jag låter bli./Clara

Kommentar av Clara

Clara-i-struten.Det är väl inget fel i att vara nyfiken, lika lite som det skulle vara en nackdel att vara strutformad.Det var förresten fint av dig att spara på superlativen, jag hade förmodligen blivit vansinnigt generad och inte vetat vad jag skulls skriva.Nå, till väsentligheterna!Genom ett lyckligt sammanträffande råkar jag ha två svar som kan passa någorlunda bra ihop med dina frågor.1. Jag har inget riktigt tufft skäl typ ”för att hedra mitt sedan 14 år döda marsvin” eller ”i protest mot.. öööhh.. systemet!” eller så.Det är nog en kombination av att jag tycker det är kul att skriva och att det är kul att få uppmärksamhet. Har på tok för dålig självdiciplin för att skriva dagbok.2. Att de 5-6 personer som står mig närmast är friska och mår bra. (Och JAG, förstås. Hallå, jag är ju jätteviktig, liksom.)Så enkelt är det nog, även om jag såklart bryr mig om en väldig massa andra saker också.

Kommentar av herrnixon

Tackar!!!

Kommentar av Clara

Ja… vassego.(hmm, nu känner jag mig som ett undersökt forskningsobjekt här)

Kommentar av herrnixon

Aha, här ser jag att hon vart och kluddat, Clara den rara. Och velat analysera herr gädda lite dessutom hehe. Se det som en komplimang att vara forskningsobjekt under CLaras lupp, det betyder att hon tycker sig ha hittat nåt av intresse att forska i :)

Kommentar av Louise

Ok.. jag känner mig som den främste bland försöksmöss!

Kommentar av herrnixon

Man måste ju forska för att finna. Alldeles för analytiskt lagd. Men absolut, se det som en komplimang. Om det du skrev inte var bra, skulle jag inte analysera personen bakom orden.De ytliga bloggarna behöver ingen ytterligare analys…

Kommentar av Clara

Fy, jag är fruktansvärt fördomsfull och elak nu. Jag menade bara att de ytliga bloggarna måste vara fruktansvärt platta och bekymmerslösa människor;)

Kommentar av Clara

Heh, ja, det kändes lät lite elakt nästan. Fast jag förstod ju hur du menade, och tycker också (?) att de flesta bloggar är långt ifrån värda att läsas. Fast vissa av mina bloggar saknar nog det mesta som ens kan anses gränsa till innehåll. Tolka du ekorrskriverierna om du kan! :)

Kommentar av herrnixon

Dock skulle jag föredra att vara platt (till och med tvådimensionell :) ) och bekymmerslös framför smart och deprimerad. Därmed inte sagt att jag är varken smart eller deprimerad…

Kommentar av herrnixon

Håller med. Har alltid önskat att jag vore lite mer som Bart Simpson. Han är en utav de mest avslappnade typerna jag vet.Bekymmerslös, ung och kreativ.

Kommentar av Clara

Clara:Det var bannemig första gången jag har hört någon som haft Bart som föredöme! Men kanske inte helt fel. Eventuellt skulle man kunna korsa bart och lisa (lite inavel har väl ingen dött av?) och få fram någon som är både avslappnad, smart och ett moraliskt föredöme. Och gul också…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

