Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Hjälp! Misär i helgmiddagsträsket
25 november, 2006, 4:29 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Nedans helg.
Finns det något värre en tvångsmiddagar där man ska vara social och trevlig och falsk-le bort hela lördagskvällen? Elände, misär!

Det är en ypperlig tortyrmetod, det sägs att redan den spanska inkvisitionen använde sig av den.
”Neeej, neeej, inte fler potatisar! Snälla, inte en artig fråga till, jag klarar det inte, jag ger mig, jag avslöjar allt…”

Hoppas att moderskeppet kommer och hämtar mig snart.

21 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Balle. Nyss hade jag en massa kommentarer här, om svärföräldrar och kräksjukor. Nu försvann de. Det var inte så bra. Smisk på herrnixon.

Kommentar av herrnixon

ja ja..och när du gift dej…eller nåt…så blir det att sitta timme ut och timme *gäsp* in i det sk parhelvetet.middagar där det distanspratas och där männen avslutar med whiskey i skönsoffan och kvinnorna smuttar på baileys under det att dom diskar undan.va!?nä.så var det väl inte när jag var ung.jo. *minns men motvilligt*tamäfanken.så var det.hade behövt ett å annat moderskepp där då:BEAM ME UP!

Kommentar av Nea

Hela situationen ställer djupa existentiella frågor på sin spets. Är detta meningen med livet? Är jag egentligen ensam fast vi sitter flera och falsk-ler runt samma bord? Är detta Döden?Såna små raringar. Enda vettiga bemötandet är att spetsa tillbaka. När frågan om potatis ställs svarar du blixtsanbbt ”Nämen, så trevligt kapten Haddock” och gör en plié. Det kan förändra dynamiken till det bättre.

Kommentar av Lottchen

Nea:Isch. Plötsligt känner jag mig som en liten tonåring som precis har upptäckt att det finns nackdelar med att vuxna (verbform av att bli vuxen, typ) och därför beklagar sig över något alla andra sedan länge redan förstått och lärt sig handskas med (alternativt smita från).Och dessutom föredrar jag bailys framför whiskey, och pelagoner framför motorolja. Kanske kan jag få vara med och diska?Kanske kan jag få asyl i ett gammalt avdankat kollektiv?Fast innerst inne tror och hoppas jag ju att jag inte ska fastna. (Åh, det är ju härligt lätt att vara naiv när man är kvasi-tonåring…Visserligen ska jag prompt ha en saluki-vovve, men villan och volvon hoppas jag klara mig från…)Eller så börjar jag kanske uppskatta eländet. If you can’t beat them – join them! (gaah!)Lottchen:Döden infinner sig nog inte förrän a) ostbrickanellerb) fotoalbumetkommer fram. Risken är ju förstås att det där så kallade ”livet” ligger läskigt nära döden. Kanske kan några välvässade Haddock-repliker rädda en? De sållar liksom lite bland den sörja av falskleende tvåsamhet som omger en på alla håll. De som bjuder tillbaks efter några Haddock:are kanske trots allt är värda att hålla kontakten med?

Kommentar av herrnixon

Ooooooooooo. Lidande. Misär. Olycka. Vansinne. Förtvivlan.Det är bara en liten del av allt det som rusar genom min kropp när jag hör helgmiddag. Detta grymma, fasansfulla! Mottag mina djupaste sympatier. Om du överlevt, och har möjlighet att läsa detta, vill säga.

Kommentar av Blackart

BlackartJaså. Jag som trodde du var helgmiddagstypen. Mohahahaha.

Kommentar av herrnixon

Blackart:Oj, en sådan skämtare jag är. Det trodde jag ju inte alls. Förtvivlan var ett passande ord faktiskt, men glöm inte den härliga bitonen av panik som också kan infinna sig.Orsaken till att jag faktiskt sitter här idag och kan skriva det här är förstås att jag – bloggvärldens halaste ål – vred mig ur de fasansfulla middagsplanerna grepp…

Kommentar av herrnixon

Att va trevlig och social är ett rent helvete, jag undviker det så mycket som möjligt. Min terra-terapeut kallar det flykt. Tror fan man flyr från sånt skit som fejkade leenden och hemmavävd lycka. Pfff. Skönt att se att du klarade dig helskinnad!Du får fnissa åt bilderna i min blogg nu.

Kommentar av Louise

Jag hade tur, den här gången. Och visst får väl flykten räknas som ”en frisk reaktion på en sjuk (om)värld” som det så vackert brukar heta…Nu: fort till LouiseBloggen!

Kommentar av herrnixon

God morgon! Sist jag skulle lefalsktochätapotatisunderenmiddag så fick jag denna kommentar av värdinnan: DETTA ÄR D I L L K Ö T T… har du ätit det förr?Antagligen var det välmenande då jag är av sydländskt ursprung, men ack så förnedrande.. Jag svarade på min allra finaste svenska att det hade jag gjort, min mamma är kock och har lagat husmanskost och annat i vår restaurang i 30 år… Det förstörde kvällen. Jag skulle ha slängt fram: Nej län, va e de? Gris??? Halal?! Abooo…. gott som fan!Men det gjorde inte moster. Sedan undrade jag om sjön utanför var en äng (snön hade täckt vattenhelvetet så jag såg inte). Jag lämnade ett förbryllat värdpar den kvällen.

Kommentar av Auntie Tee

Aj fan. Är det nu det är läge att berätta om sin mycket lyckade bröllopsmiddag i lördags? Åååå en sån trevlig middag! ( skrockar lite åt minnet ) Hursa? HUR? Ährum. Jo,man sätter anhöriga i en taxi kl. 16.30 och avnjuter sen middagen på tu man hand. Phä phä. ( nähum, det KAN ju ses som lite oartigt att köra ut värdparet om man är i DERAS hem. Förstås?)

Kommentar av Morran

Auntie:Oj, välkommen tillbaks. Jag anade att du inte skulle kunna hålla dig borta så länge när jag läste din adjöken-blogg. Hoppas ett och annat känns bättre, om än inte helt över-kommet.För övrigt får du högsta betyg, 5 rektoskop av 5 möjliga, för din insats under middagen.Men jag undrar om dillkött verkligen kan vara halal. Dillen är ju en sån utomordentligt fånig växt (även om den smakar gott), och kött är ju… köttigt. Nå, jag ska inte förvandlas till mitt vegetarianpredikande alterego. Vilket värdpar. Hah. Hade jag vetat det här hade jag:a) inte varit så olycklig i lördagsb) önskat att jag såg lite sydländsk ut då och då. Egentligen inte kanske om det mest kändes förnedrande, men jag fick sån lust att ösa ur mig någon dräpande replik till ett dylikt värdpar.Morran:En klok lösning, på alla sätt. Till(l)åt mig att gratulera till både den, ring och eventuellt ris.Svårast av allt är det kanske att köra ut värdparet om man faktiskt delar hem. Vilket man ju på sätt och vis gör om man delar korridor.

Kommentar av herrnixon

Men Niklas då… du har ju inte förstått vad ditt kall i livet kräver.Doktorn är byns överklass tillsammans med prästen, så många fler bildade herremän är inte att räkna med. Sen är det grosshandlare och godsägare för all del… med pengar men ingen kuuuuultuuuuur….Det är bara att inse att du måste lära dig! Du ska föra bildningen till de breda folklagren! Därav dessa oändliga middagar.Var det god mat förresten?På Madeira var det vinerna som var höjdpunkten…

Kommentar av kyrksyster

klart jag inte kan hålla mig i mer än 3 veckor från träskbloggen. Jag är bloggerist. Numera nykter sådan, så jag får passa mig för återfall där jag inseminerar bloggar likt choklad en bakisdag.Zvar finnz i min blågg.

Kommentar av Auntie Tee

Tack tack tack herrnixon! Hoppas du återhämtat dej? gäspar Morran ( som menar att klockan sex på morgonen borde förbjudas )

Kommentar av Morran

Jag fattar inte hur jag kunde glömma panik? Känner mig orolig över det. Kanske har jag drabbats av ahlzeimers? Afasi? Tur att du kom till undsättning och bifogade det ordet, som faktiskt är väldigt väl lämpat för beskrivning av helgmiddagar. Och parmiddagar, gubevars.

Kommentar av Blackart

Nä, det blir nog ingen warpa av. Inte i den där lilla kuben iaf! Men det finns ju varpa med enkel-ve också. Åk till Gotland & testa!

Kommentar av L-G

Kyrks-yster: Nu påminner du lite om en patient (90+) som sa att läkaryrket var det högsta proletär-yrket… :) Fast får man umgås med godsherrn’, då jäklar! Pratade nyss med en man vars högsta mål var att bli chef, oavsett hur, eller inom vilket område. Statusjakt är… läskigt. (Kanske något man kan kosta på sig när man är högst upp på proletärtrappan? :) Auntie:Funderar på om jag ska säga Välkommen eller Beklagar, tror du får välja själv.Svaret tolkar jag som att harem-gissningen var korrekt :)the Morr:Klockan sex är sannerligen skamligt tidigt. Tillochmed jag sov ju!Har du förresten något med mumin-morran att göra?Jag var Mkt rädd för morran när jag var liten, men samtidigt fascinerad. VIll jag minnas.LG:Maybe I will. Men jag föredrar dubbelwena…

Kommentar av herrnixon

Herrnixon! Morran har en skamfull hemlighet. TROTS det faktum att Morran lärde sig alfabetet mycket tidigt och läste kvällstidningen vid fem års ålder samt plöjde bibliotektshyllor så att sagotanten baxnade, så lyckades hon på något märkligt vis missa hela Mumindalen. Tove Jansson presenterades liksom aldrig. Döm om Morrans förvåning när nån sa för ett par år sen…Morran? Är du hon från Mumindalen? Morran baxnade, häpnade och chockade sej svårt. Dock stavar hon ,den FÖRSTA Morran, sitt namn med Å. Har Morran fått det berättat. Mårran är således helt enkelt originalet och Morran har i n g e t med henne att göra. Det är nog tyvärr så, att Morran bara är ett sött nick, för det finns fler….suckar Morran (som alltså är en vanlig Morra, men kanske lite ovanlig ändå?)

Kommentar av Morran

Uj så hon bredde ut sej, Morran. F´låt. * blink blink *

Kommentar av Morran

Morran:Något får mig att tro att platsen här är tämligen töjbar, så oroa dig inte…Men om du gått miste om mooomin-dalen bör du kanske stifta bekantskap med den på något vis. Kanske skaffa ett barn, så är det dags för lite sagoläsning…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

