Institutet för Vardagsnära Upplevelser


herrnixon vs telefonförsäljarna (Kortblogg 8/10)
24 november, 2006, 5:48 e m
Filed under: Bonjour tristesse

”Riiing”, sa telefonen.
 Jag lyfte luren varvid själva telefonenenheten slutade låta, nu var det bara luren som lät.
”Hej är det Niklas?”, sa luren. Jag bekräftade att så var fallet, jag var Niklas. Luren presenterade sig som Sara. Jag hälsade på luren Sara och frågade artigt vad den ville. Det visade sig att den ville sälja kalsonger till mig, tydligen till mycket förmånliga priser. Jag frågade försynt om den tyckte att det var något fel på de kalsonger jag hade på mig. Det var det inte, försäkrade mig luren, den hade uppenbarligen forskat i saken, ”men kanske kunde du ha behov av ett par speciella julkalsonger från Front AB, Niklas?”. Jag försäkrade luren om att något sådant behov inte förelåg.
”Men Niklas, vi kan Bjuda på ett par kalsonger, Niklas!”, replikerade luren. Jag förstod att den här Front-organisationen med Sara i spetsen ansåg att det var av stor vikt att jag bar deras julkalsonger, och att de dessutom fann en sjuk tillfredställelse i att kalla mig vid förnamn. Det fortsatte att komma ljud från luren, jag tror det kunde blivit frågan om ord och till och med hela meningar om jag inte avbrutit. Jag förklarade att mitt kalsongförråd var stort, på gränsen till gränslöst, och jag kände ett mycket måttligt behov av Fronts julkalsong. Utöver detta informerade jag luren om att den inte hade mycket att hämta hos mig, och att den kunde få bättre provision om den krängde kalsonger till någon annan. Det var först nu denna Front-Sara riktigt chockerade mig genom att, med en nästintill religiös hänförelse, upplysa mig om hon då inte gjorde det här för provisionen utan för att det var roligt. Jag svarade att jag tyckte det var fint att hon funnit sitt kall i livet men att det inte förändrade situationen på minsta vis. Mitt intresse för deras julkalsonger, deras organisation och telefonsamtalets fortsatta varande i allmänhet var obefintligt.
Vi lade på, men jag kände ändå att vi skiljdes som vänner.

23 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad snygg du är! Idag ringde Fron hit oxå – men det blev nobben… Att dom orkar…

Kommentar av Helena P O

Oj, tack. Men i verkligheten har jag tre ögon, bilden är retuscherad. Och jo, man får väl ge Front lite cred för att de är så ihärdiga om inte annat…

Kommentar av herrnixon

Ett par riktigt glansiga kalsonger med granar och tomtar är väl ett måste för att komma i julstämning? Eller du kanske kör julslips med snygg slipsnål till istället?

Kommentar av Malin

Inte riktigt. Jag brukar knyta ihop ett höftskynke av granruskor, och sen gör jag julgransglitter-string under det…

Kommentar av herrnixon

Gäddor har bara två ögon…

Kommentar av Helena P O

Inte den här. Jag är en mycket speciell gädda, utsatt för speciellt mycket miljögifter kanske…

Kommentar av herrnixon

Synd om dig i så fall – men gäddor kanske kan ha ett öga i nacken…. Såg en i en sjö häromkvällen… Håll Y-Fronten skrek den!

Kommentar av Helena P O

Det blir nog så vad det lider. Gäddor med filsingar skulle vara kul…

Kommentar av Helena P O

Det har jag aldrig hört förut? Kan det månne vara ett kulturellt/religiöst fenomen? Jag vet ju inte varifrån herrn’ härstammar. Får man be om ett foto av denna dräkt?

Kommentar av Malin

Nedanstående episod har inträffat TRE GÅNGER på samma adress…. Sista gången var jag RIKTIGT arg… *morr*Jag var ju däremot så fin att inte skriva ut deras företagsnamn jag.. :-)http://raggsockorojea…

Kommentar av Shirika

Helena P O:Det är rätta takterna det, spana i sjöar. Fisk behöver också uppmärksamhet. Undrar om den också bloggade? Hur som helst måste det vara bättre med ”håll i y-fronten” än hål i densamma…Jag tror f.ö. att gäddor i kalsipper kan slå stort. Som bananer i pyjamas, ungefär.Malin:Jag vet inte vad man ska skylla på. Jag är ju både född scientolog och troende skåning. Foto var det ja: http://www.vulkaner.n…Nej nej, inte skäms jag för mina böjelser inte.

Kommentar av herrnixon

Ja, det vore något! Ska starta kampanjen nu! Vilken härligt bok för barn: Gäddan i Kalsippen!

Kommentar av Helena P O

Jag är ju också en troende ortodox skåning och ändå känner jag inte till denna dräkt. Måste säga att du såg mycket tjusig ut i den! Det är en sådan outfit som går hem både i slott och koja som man brukar säga.

Kommentar av Malin

Shirika:Heh, det var fint av dig. Jag tyckte bara att min verkade så snäll att hon&företaget säkert skulle varit stolt över att figurera på www:et…Helena P O:Haha, lycka till. Men lova att skicka ett ex till mig när den blir publicerad. Du kanske kan göra en vuxen-version också: Abborren i string…Malin:Både i slott och koja ja, men framförallt på skumma klubbar. Där blir het som ett febrigt element.Tack förresten. Ja, tsssk, jag vet att jag klär i gran.

Kommentar av herrnixon

Jag har en väldigt bra sak som jag brukar säga till de som ringer och vill sälja kalsonger till mig eller min sambo. Jag säger att jag inte använder kalsonger….Då vet dom inte vad dom ska svara och det brukar ta fort slut på samtalet. Och ringer det en annan försäljare som inte förstår att jag inte är intresserad så och inte vill acceptera ett nej så brukar jag fråga om dom är både döva och dumma.Får nog hålla med Helena P O… du ser väldigt bra ut.

Kommentar av Joakim

Joakim:Oj, tack. Och den där att jag inte använder kalsonger ska jag faktiskt köra med nästa gång. Det är nästan så att jag längtar efter ett nytt Front-samtal…

Kommentar av herrnixon

Vi skulle vilja hyra dig, iförd din granruske-och glitterstring-kreation, till vår julfest. Uppdraget går ut på att du ska agera sevärdhet i ett hörn, iförd dina gucci-kreationer. Du får själv välja vilket hörn du vill jobba i. Dessutom MYCKET bra betalt, nu när semesterkassan börjar tryta. Det här blir startskottet på din nya karriär. Grattis Gäddan! *blubb blubb*// Sofie och Fia

Kommentar av Sofie och Fia

Sofie und Fia:Jag känner att ett genombrott är nära! Äntligen, som gamle Gert skulle sagt. Efter samtal med min tama advokat Preben har vi kommit fram till att det vissa några oklarheter som behöver redas ut.1. Hur många hörn har rummet? Får jag byta hörn?2. Betalningens storlek.Preben hälsar även att om betalningen blir tillräckligt stor så kan jag tydligen tänka mig den mer sensuella varianten där granriset byts ut mot något glesare ris, förslagsvis al eller asp. Själv förhåller jag mig dock avvaktande till detta. Asp, kliar inte det?

Kommentar av herrnixon

Jag brukar väsa lite, så här: ”FSCHFRSGF” och sen säga att jag åker in i en tunnel nu. Det är inte snällt men det är rätt kul.

Kommentar av L-G

Du har inte provat att väsa ”FSCHFRSGF” och sedan säga att rymdvarelserna fick dig till slut..? :)

Kommentar av herrnixon

Ja tids nog så kommer dom ringa dig men vill du inte att försäljare ska ringa så kan man ju ansluta sig till nix… men man kan ju gå miste om billigare telefon eller el eller Jätte fina KALSONGER. Ja hade jag ingen kille skulle jag stöta direkt på dig *fniss*

Kommentar av Joakim

1. Rummet är heptagon-format. You do the math. Dom andra hörnen är upptagna, men för din skull skulle vi kunna införa ett rotations-system.2. Du får ett fast belopp (beloppet är dock under utredning, då vi inte än har räknat ut bytets storlek från vår senaste cornflakes-kupp. Men vi snackar i runda tal om ca 3-4 balubas.) plus provision i form av pantburkar och övergiven mat som folk kan komma att kasta på dig. Kort sagt, it’s a win-win-situation! Om du även lyckas få Preben att posera som badkars-anka, så snackar vi en ekonomisk ökning på det fasta priset med upp till 10 promille.Asp? Ja, det kliar på tok för mycket. Kör på vitmossa istället. Där har vi allt en kryptogam med stake i.Tack för ditt samarbete, var god lägg på luren!

Kommentar av Sofie och Fia

Joakim:Men nu får du hålla dig… så går det om man tvunget ska vara i par :)Förmodligen hade jag nix:at mig om jag bara orkat, men jag är väldigt lat till min natur…Sofie und Fia:1. Så länge jag får markera revir i alla är den lösningen acceptabel. 2. Snackar man balubas hade jag tänkt mig något tvåsiffrigt. Trots allt finns det inte många som kan bära upp en granruska som jag, plus att preben väser ”provissssion” och piskar på mig som en romersk sadist.Vitmossan är väl för övrigt en mossornas toffel? Inte ens mina barn (om jag hade haft några) hade fått ta i nämnda mossa med tång, än mindre bjuda hem den på saftkalas. Staken får någon annan stå för, och det borde ju vara viktigt så här i juletid.Sammanfattningsvis är jag inte helt övertygad.Toodiloo, nu måste jag fira att jag råkade komma en timme tidigt idag. Gillar ballonger.

Kommentar av herrnixon




Kommentera

