Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Hallo. Ich bin Granny Smith. Wer bist du? (En svensk kvalitétsblogg med tüsk rubrik, välskriven och
20 november, 2006, 8:36 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Moi mukkulat.
Hur står det till med er? Med mig är det bra, trots att jag inte författat blogg på länge.

Sedan sist jag skrev har jag försökt leva som ett äpple. Under hösten har jag periodvis klamrat mig fast vid en stadig gren i ett närbeläget äppelträd för att nu under senhösten falla till marken. Livet som fallfrukt innebar dessvärre inte den renässans som jag hoppats på i mitt liv, så jag beslutade mig för att konvertera till ett liv som kommersiellt äpple. Jag satte, såsom brukligt är bland kommersiella äpplen, en granny smith-etikett i pannan och lade mig till rätta bland de andra frukterna i ICA:s fruktdisk.

Timmar och dagar passerade, men kunderna tycktes alltid föredra andra äpplen framför mig. Äppel-bröderna bredvid mig såg saftigare ut, det får medges. Jag har, till skillnad från de äpplen ICA tillhandahåller, ännu inte uppnått den grad av genmanipulation att jag kan hålla mig fräsch i 25 år. Medan ICAs äpplen såg lika jungfruliga och nyvaxade ut som den dag de plockades har jag blivit både rynkig och fläckig.

Det ena ledde till det andra och till slut, söndagen den 19 november 2006, gav jag upp.
Jag reste mig som en nyuppstånden ros ur fruktdiskens ymniga äppelberg, borstade av mig de sista resterna av bekämpningsmedel och återgick till mitt vanliga grå liv.
Så här i efterhand kan jag förstås inte låta bli att grubbla över vad som gick snett. Förmodligen var det som jag tidigare antytt: jag var inte lika välbehållen som äpplena jämte mig. Jag tänker att om jag äter tillräckliga mängder av ICAs väl genmanipulerade äpplen kanske även jag kan hålla mig fräsch, år ut och år in. Kanske gör jag det och försöker igen nästa år. (Och kanske borde jag, likt äpplena, vaxa mig också? Brasilianskt, förstås.)

Mitt vanliga liv är naturligtvis inte i närheten av lika spännande som mitt äppel-dito, men lik förbannat skriver jag om det ändå. Man skulle kunna fråga sig varför, men i min outgrundliga visdom har jag kommit fram till att man inte ständigt bör ifrågasätta det man gör. Sådant leder bara till depression, inflation och andra dylika hemskheter. Bankar man sitt huvud i väggen ska man inte ifrågasätta det, nej, det fanns säkert en god anledning när man började. Kanske skulle väggen rivas.
Tur att människor tycks tänka likadant världen över. Annars skulle vi t.ex. inte ha någon växthuseffekt som gjorde livet lättare för mig, som är så frusen.

Min vardag (den grå, ni vet) består för tillfället mest av neurologi.
Jag ilar runt på neurologavdelningen bland parkinson-gubbar och damer med mystisk huvudvärk och försöker desperat komma  ihåg skillnaden mellan myasteni, Guillain Barré och MS. Men hur intressanta sjukdomsmekanismerna än kan vara för någon som läser om dem förändrar det inte att det är läskiga sjukdomar det handlar om. Visserligen har vi rena yrsel- och huvudvärksutredningarna också, men sjukdomar som ALS kan nog vara en värre diagnos än de flesta cancerformer. Att känna hur man långsamt förtvinar och veta att det sista man kommer få uppleva är hur man inte ens orkar andas. (Det sägs att just ALS-patienter brukar vara sådana som varit ovanligt trevliga och vänliga personer. Vet inte om det är ren skrock, men neurologerna verkar tro på det.) Ett orättvis exempel med just ALS kanske; de flesta sjukdomarna går ändå att symptomlindra om än inte bota, men det är fortfarande riktigt skrämmande sjukdomar det handlar om. Jag slutar inte att fascineras, eller snarare imponeras över hur bra de flesta ändå tar sina diagnoser, hur modiga människor är på något sätt. Om det nu är det det handlar om. Kanske är det snarare så att de flesta klarar av mycket mer än de tror om de kommer i en situation där de helt enkelt måste.

Nu blev jag visst allvarlig igen. Men en blogg blev det i alla fall. Nu: böglobbyn.

11 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Puh, eftersom jag är en synnerligen asocial och otrevlig person så lär jag inte få ALS då. Jodå, sån kan logiken vara. Om man får skämta om fruktansvärda saker.Hm, spännande det här med att leva som ett äpple. Är du HELT säker på att du inte ”råkar” ta en liten syratripp innan du skriver vissa av dina bloggar? ( :)) du vet att jag avgudar dina bloggar. Ju sjukare desto bättre, hehe)

Kommentar av Louise

Du skulle lagt dig i bland äpplena på Hemköp i Delsbo. Jag skulle åtminstone nypt dig i näsan:-)

Kommentar av LeoH

Kära nån! Du måste ha minst två veckor kvar till bäst-före-datum. Och sen kan du fortfarande bli en utmärkt äppelpaj eller varför inte mos? Lägg nu ålderskrisen åt sidan. Du klarar mer än du tror.

Kommentar av Lottchen

”bland damer med mystisk huvudvärk”… ”yrsel- och huvudvärksutredningar”….Du följer mig sannerligen i spåren herr N! Jag har precis fått på papper att jag har en hjärna åtminstone – för i en sån fanns varken tumörer, inflammationer eller blödningar. Det var väl bra! Ska ta ett EEG och sedan börja utreda nacken i stället… Men shit vilket ”hysteriskt fruntimmer” man känner sig som! Det som alltid har varit min mardröm; att bli (sedd som) ”ett nervöst fruntimmer med migrän”. Ja, hu så nedlåtande… Nu är jag där. (Fast migrän är det inte) :-( Hmmm.. kan ALS ha nåt med hvdvrk att gör? Eller jag menar tvärtom? (skyndar att googla på ALS). Jag är ju verkligen både vänlig och trevlig till absurdum!Jag försökte också bli en Granny Smith för inte allt för länge sedan. Misslyckades kapitalt. Men vaf** – vad är egentligen en Granny Smith? Go grå!

Kommentar av Erika

Louise:Då har du, om man tror på medicinarskrocken, större risk att få SLE istället. Någon trebokstavs-sjukdom ska vi väl kunna bjuda på.Förresten var det inte syra som ”inspirerade” mig. Syra är ingenting jämfört med Mongolisk getmjölk. Du borde prova…LeoH:Hade inte delsbo legat så långt härifrån hade jag nästan kunnat knalla dit bara för att bli nypt :)Lottchen:Ålderskris. Usch, jag Hatar när folk genomskådar mina hemlighetsfulla bloggar sådär… :)Men du måste väl haft en liten ålderskris nångång själv. Nojja petit? Det är bara att erkänna!Erika:Jag tänkte faktiskt att det lät lite hysteriskt-fruntimmer-nedlåtande när jag formulerade mig så, men så bestämde jag mig för att trots allt unna mig den konstnärliga friheten. Nejmen allvarligt talat så tror (i vart fall hoppas) jag att sjukvårdspersonal på neuro-avdelningar inte alls ser det så, utan tar symptomen på allvar. I vart fall dom som jag varit med har aldrig beklagat sig över yrsliga fruntimmer i fikarummet. Det är nog mer en kirurggrej i så fall… :)Tråkigt att du också misslyckades med din äppelförvandling. Men jag tycker du är väl hård mot Granny S! Det är ju den godaste äppel-rasen, eller vad det kan tänkas heta…

Kommentar av herrnixon

Noja petit? Å nej, här snackar vi nojja maximus gigantus grande ;)

Kommentar av Lottchen

En allt-i-ett-nojja liksom? Praktiskt. Det låter som något man skulle kunna få paketpris på på IKEA. ”Nojjan Ågren, 49:- för ett storpack!”

Kommentar av herrnixon

vet inte om det gör dig gladare, men hade du varit ett äpple hade jag köpt dig.

Kommentar av barbie

Kanske är jag till salu i verkligheten också. Vad bjuder du?

Kommentar av herrnixon

Helvete – SLE. Det är säkert nåt ännu värre. God damn.ahh, det är getmjölk som är det senaste på plattan..jag förstår!hörrnini Barbie och nixon, är inte ni skyldiga varann en hel del redan? Ska du verkligen va sådär slinkig nixon? vad ger det för signaler till omgivningen? (Räcker det med en Saluki som betalning för övrigt?? hehehää)

Kommentar av Louise

Inte för att SLE är ett dugg kul, men nog är det att föredra framför ALS iaf.Hmm. Menar du att det inte är bra att framställa det som att man är till salu(ki)..? Attans. Men hade du känt barbie-johan hade du förstått. Jag tror han har mer pluring än han vill låtsas om. Vi får se vad han bjuder, eller svarar…

Kommentar av herrnixon




Kommentera

