Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Balett i snöslask
7 november, 2006, 6:00 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Idag vet jag inte riktigt hur jag ska börja. Därför blir det en dikt.

Vecka 45 är som en dans på rosor
taggiga kvistar och vissna blad
tur jag har mina rosa balettskor
redo för höstslask så till den milda grad

Jag kan erkänna att både jag och Fröding har skrivit bättre dikter än så. I vart fall har jag det, Fröding har jag ingen vidare koll på om sanningen ska fram. Men det har han säkert.

Nu måste jag varna för en liten poetisk utvikning i parentesen nedan. Hoppa gärna över den om du känner dig lite stressad.
(Jag googlade på Gustaf Fröding, den gamle liraren. Första bästa framgooglade Fröding-dikt lyder:
Jag vill ej vara ädel, jag vill ej vara god,
de gode och de ädle de ställa upp sin stod
i skönaste belysning på högsta piedestal
med inskrift om bedrifter i hörnet av sin sal.

Ärligt talat är jag inte helt säker på att han faktiskt har knåpat ihop något bättre än min stämningsfulla balett-vers. Men den har säkert kvalitéer som inte jag förstår. Som att piedestalen står i hörnet. Det är säkert oerhört bra, om man förstår det. I hörnet liksom. Wow.
Nej, för tusan, läs Öijer eller Dan Andersson och var som folk!)

Ja, nä, som sagt.
Vecka 45, dvs den kvalmiga tidsperiod i vilken vi nu befinner oss, är verkligen ingen höjdare. Skulle man skriva ihop en lista på årets 51 bästa veckor skulle vecka 45 inte komma med. På något lömskt vis fryser man så mycket mer i fuktig novemberkyla än man någonsin kan göra i 15 rejäla januari-minusgrader. Dessutom är det föreläsningsvecka.
Det finns roliga saker man kan göra när man har föreläsning. Några psykolog-studenter gjort ett fint experiment: varje gång föreläsaren gick mot rummets högra sida såg de uttråkade ut och slutade anteckna men var gång han gick till vänster log de och såg uppmärksamma ut. Inte övertydligt, men ändå så att föreläsaren skulle kunna lägga märke till det. Det slutade med att föreläsaren omedvetet drog sig åt vänster och stod kvar där hela föreläsningen.
Jag förstår honom. Jag gillar också när folk är glada. Hade jag varit föreläsare där hade jag säkert gnidit mig mot vänsterväggen som en kelsjuk katt.

Hur som helst är min klass uppenbarligen inte lika rolig som en psykolog-dito och föreläsarna är om möjligt ännu värre. I alla fall när det är neurologi istället för psykiatri. Då är det helt fantastiska så torra de kan vara. Det är i och för sig inte lätt att låta bli att bli helt hänryckt när man ska lära sig 53 olika nervbanesystem i ryggraden, men jag lyckades.
På förmiddagen led jag svårt, sedan satte jag mig bredvid P och M. Kul för mig, trodde jag, men på föreläsningen efter lunch somnade P, sedan somnade M. Ensam satt jag och tvingades lyssna på ett ändlöst orerande om nerver och önskade intensivt att moderskeppet skulle komma och hämta mig. Det visade sig dock att moderskeppet inte kom idag heller, så vid nästa rast gick vi hem.

Dock har jag lärt mig en användbar sak, nämligen att ugglorna i Korea inte säger hoo-hoo som de svenska ugglorna, utan istället bung-bung. I alla fall säger koreanerna det så. Koreaner är ju hur tuffa som helst.
Nåja. Åter till den eländiga veckan.
Igår var bara marginellt bättre. Fikade med P och M på eftermiddagen. M hade spenderkjolen på sig och köpte sig en bas. Det gjorde inte jag, men jag köpte en jättetuff hopbyggbar trämodell av ett fartyg på Myrorna. Den var fin och avancerad och det stod att det var en ”Travvler” på förpackningen. (Kanske var det några koreaner som hade gjort förpackningen, vad vet jag.) ”Fyndpris”, tänkte jag och slog till.
Jag förstår inte varför i ingen annan än jag uppskattar trämodellen, folk tittar snarast konstigt på mig. Men jag tänker inte låta mig avskräckas! I helgen ska jag köpa lim, färg och lite sandpapper. Jag tänker mig att en hobby skulle vara uppbygglig för mig.

Nu måste jag visst handla mat. Tjosan.

25 kommentarer so far
Lämna en kommentar

ååhhhh herrnixon!rååååsa balettskor i snöslask.åååhhhhhhh!så ja, nu har jag hämtat mej från min lätt överdrivna förtjusning.att du var en balettman.med en hobby.en ny en.hobby.som tror på moderskepp och Öijer.*jag bugar mej*och rekommenderar Lugn också.hon Kristina med luggen.en av mina favoriter.hoppas nu att maten smakade….annars får du väl ta till lite litterär spis.; )

Kommentar av Nea

Nea:Jag har faktiskt aldrig läst Lugn, men jag kanske borde. Jag hoppas att hon finns lite på internet någonstans. Trots allt är jag väldigt lat. Ska leta. Men det här med balettskor ska man inte ta alltför bokstavligt… :)Nej, nu kan jag inte slöa på aftonbladet mera. Måste spana efter moderskeppet!

Kommentar av herrnixon

Anade väl att du skulle få lite problem med nerverna…… dikten skrevs den under den perioden?Fröding hade mycket problem med nerverna, han lärde sig nog aldrig de 53…

Kommentar av kyrksyster

ja ja herrn jag får väl nöja mej med att se mer bildlikt på det hela… ; )och go tur i Lugns värld!

Kommentar av Nea

kyrksyster:Dikten ska man inte ta alltför allvarligt på :)Inte allvarligt alls, faktiskt. Det var länge sen jag skrev någon seriös dikt, och jag skulle nog inte lägga upp en här.Men det är bara så mycket tråkigare med föreläsningar än mottagning. Och säg den poet som Inte haft problem med nerverna. Men de 53? Nu är jag inte med längre? Jag har nog inte heller lärt mig dem…Nea:Ja, tyvärr. (Du kan tänka att jag ändå skulle varit en katastrof i balettdräkt. Tänk flodhäst, fast utan den lilla nätta fågeln på.)Lugn väntar fortfarande på att hittas. Men snart.

Kommentar av herrnixon

Jag tycker nog att din dikt inte är så pjåkig. Fin symbolik. Vi blir aldrig riktigt förberedda på höstslasket. Du har gett mig en bild för mina blöta skor och fötter. Trots det jag gillar frödings bild lite mer. Dina alternativ exempel på diktare är inte fy skam. Rekomenderar också Lugn, en helt suverän diktare och dramatiker.

Kommentar av LeoH

Men jag vitsar ju med orden…… jag är inte den allvarliga damen på bilden på min sida jämt… ibland sliter jag av den vita tårtpappershättan och sprättter med benen…

Kommentar av kyrksyster

Inte ord om Star Trek-mässa och inköp av rymdskepp. Är det så att du inte vågar stå för ditt nörderi?

Kommentar av barbie

LeoH:Huvva! All form av kvalité i dikten var purely concidental, vad det nu heter på vårt vackra svenska språk.Jag önskar för övrigt dina skor all torrhet, och ska läsa nämnda Lugn. Imorgon, senast!kyrksyster:Det var det värsta? Huvva, vart är världen på väg egentligen.Ärligt talat funderade jag på om du ord-vitsade eller inte, men som vanligt när jag inte är säker så tänkte jag att det är bättre att tolka ovitsigt. På så vis är det ju bara jag som verkar dum, om det blir fel. Om man tolkar allvarligt menade grejer som skämt kan det ju gå hur som helst…Ischk, nu blev jag sådär seriös igen. Det var verkligen inte meningen!(Men ta det försiktigt med hättan! Den ser skör ut…)barbie-Johan:Jaså minsann, tänk att du läser den här bloggen också. Det var om inte det värsta så i vart fall det näst värsta. Hade det slumpat sig så att bloggen handlat om helgen hade jag givetvis vigt den åt mitt nördei (OCH ALLA MINA JÄTTETUFFA BARRUNDOR PÅ STUREPLAN), högre makter fick mig att skriva om veckan. För övrigt erkände jag ju ett annat skeppnörderi. Men mopsa dig inte förresten, sist jag räknade var du fortfarande skyldig mig 5 av********r…

Kommentar av herrnixon

LugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugnLugn(alltså om jag och nu också Leo, inte slutar tjata om denna luggkvinna så kommer herrnixon ALDRIG att läsa henne…)m a o herrn! läs inte! dom 4 översta raderna!!!!! *varnar*

Kommentar av Nea

oj.blev visst fler än 4 rader.passa dej h s h! ; )

Kommentar av Nea

jasså, bara fem? Trodde det var sex…

Kommentar av barbie

Bloggeriet är en märklig värld. I morse satt jag och pratade om dig med särbon i bilen till jobbet. Märklig värld…. :-P Ta det som den komplimang det är. Räds icke! ;-)

Kommentar av Shirika

Nea:Oj, jag läste dem. De översta raderna alltså. Men du kan vara LUGN, när jag har kommentarsvarat ska jag leta rätt på något Lugnt här på internetet… Förresten. Av något skäl fick jag för mig att du inte läste poesi alls utan bara skrev så betraktelser och råkade ha en väldig talang för det. Det hela tycks väldigt konstigt nu när jag tänker på det, för de flesta som håller på med det läser säkert andras också.barbie-johan:Jo, det var sex, men jag har för mig att jag förhandlade bort en mot nåt sist du var här. Eller nej, vann du inte en fotbollsmatch tillstlut? Eller, hmm, det låter ju rätt otroligt vid närmare eftertanke…/meister AdolfShirika:Det var det värsta. Men det händer ju faktiskt titt som tätt att bloggvärlden skickar ut sina tentakler i vardagslivet sådär, det har hänt mig också. :) Så jag ska inte bli jätte rädd. Funderar på att bli lite glad istället.Vi får se…

Kommentar av herrnixon

aha.då kan jag sova gott i natt då.och det är klart jag läser andra(s),men just nu blir det mest skriva.leta med ljus och lykta efter nåt att orda om.vilket känns både bra och mindre bra.blir lätt krav att brottas med…men det får jag väl ta.önskar dej en god kväll!

Kommentar av Nea

balett i snöslask, kan det bli vackrare än så? gammal dansare som jag är gav det mig vackra bilder av en vältänkt koreografi i februarinaturen. skickligt..

Kommentar av Sophia

Jag drömde att jag hade rosa skor inatt! Undrar om det är något jag ska lasta dig för… Hmmmmmm. Dina dikter påverkarmer än du kanske tror….

Kommentar av Blackart

Nea:Det är inte lätt när skrivtalangen är större än antalet ämnen att skriva om. :) Hoppas du sov gott iaf. Jag sov jättegott…Sophia:Titeln var nog det mest poetiska i den bloggen, tyvärr. Kanske borde jag satsa på koreografi istället för poesi…Blackart:Givetvis är det min lömska blogg som har nästlat sig in i dina drömmar. Snart kommer du att gå i sömnen och sätta in alla dina pengar på mitt konto, vänta bara. Skyll gärna på mig! (men jag har en bra advokat)

Kommentar av herrnixon

Självklart skriver du bättre dikter än Fröding!Inte är du rädd för träskepp heller. Själv tycker jag Vasa är lite läskig… Nåväl, bungbung på dig!

Kommentar av Lottchen

Bungbung! Din snälla kommentar är värd en tackdikt: Lottchen bloggars amazon frossar ofta smörgåsrånbakom skäms-kudden tittar hon framdenna eminenta madame

Kommentar av herrnixon

Hahaha! Nu gjorde du min kväll Herrnixon! Snordimman lättade betydligt av den vackra dikten. Tack!

Kommentar av Lottchen

Pffff, du som inte ens har nån tv får väl kompensera det med att ha lite lampor tända. Ibland i alla fall…hm, glor igenom OCH fastnar liksom bara vid dessa 5 som du är skyldig barbie-Johan. Mysigt. Får jag se på? hehehe.Å nu vill jag inte höra nåt lamt om vad det egentligen gäller. Låt mig ha min dåliga humor ifred!!

Kommentar av Louise

Lottchen:Att skingra snordimmor är ju mitt kall, jag bara tränar lite på min fritid också!Louise:Är du säker? Nu är alla lampor släckta. Utom den stora Himelska Lampan som lyser nån timme om dagen.Hah, ja, det är faktiskt (barbie-)johan som är skyldig mig 5 se. Och jag tror din snuskiga fantasi ligger alltför nära verkligheten i det här fallet… :)Fast sen kan man ju tvivla på om de kommer utföras i praktiken. Jag kanske kan byta dem mot något annat, det får man se. Jag fick dem inte igår iaf, fast han var här.

Kommentar av herrnixon

Utmanad – kolla min blogg

Kommentar av kyrksyster

gör inte det. det finns för många tragiska dansare och för få mystiska poeter.mina grannar mitt emot går runt nakna och har discolampor 24/7, så jag håller med dig.. grannar är konstiga.

Kommentar av Sophia




Kommentera

