Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Kortfilm, voodoo och en vision av Musse Pigg
29 oktober, 2006, 10:59 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Nyss hade jag en uppenbarelse igen.
Det var Musse Pigg som kom till mig, som i en dröm.
Hans stora öron skymde solen där de gungade lojt fram och tillbaka. Harkel harkel. Hans osannolikt förargliga falsettstämma dånade så att mina öron till slut vek sig i vördnad, och jag lyssnade på hans ord. Han sa att jag varit lat, och att jag skulle skriva en ny blogg. Tyvärr sa han inte vad jag skulle skriva om.

Det borde han ju veta, om han kollat på nyheterna någon gång sedan 1200-talet, att det går illa om man ger lite otydliga budskap till sina profeter. Det blir bara korståg, häxbränning, terrordåd och elände av alltihop.
Nu har jag visserligen ont om hjärntvättade fanatiska lärjungar som kan utföra mina kosmiska planer, så i det här blir nog resultatet bara en lite ofokuserad blogg.
Men vad tusan, mina planer på världsherravälde ligger ändå på is för tillfället.

Resten av dagen har förflutit utan några större mirakel. Det har snarare varit åt andra hållet, dvs eländigt. Som ett exempel på misären kan nämnas att inomhustemperaturen ligger kring 15 grader. Min arbetshypotes är att det beror på att det blivit kallt ute, men man kan aldrig vara säker. Det kan också vara fråga om sabotage, eller voodoo. Någon kanske vill mig illa? Förmodligen någon i min närhet, som vet att jag är frusen till min natur. Alla är misstänkta.
WC-ankan har kacklat ilsket varje gång jag närmat mig badrummet och jag tycker han ser jädrans lömsk ut med sin böjda hals. Har han voodooat mig är förstås framtidsutsikterna dystra. Jag skulle förmodligen bränna vid vattnet om jag skulle försöka koka pasta.

Nå. Eftersom nuet tycks så vansinnigt eländigt för somliga (mig!) så ska jag nedsänka mig i nostalgins svala pannkakssmet och minnas den gångna veckan.

Det har varit kortfilmsfestival: Uppsala Shortfilm Festival. Hela veckan har det visats block med diverse kortfilm och varje kväll efter mottagningsknegandet har jag masat mig dit och tittat. Det är lättare att se på film och låta andra människor fixa kickar åt en än att faktiskt göra något spännande själv. Dock känner jag att det ligger en liten regissör och lurar i min annars konstnärligt tämligen förtorkade hjärna, jag blir lite sugen på att göra en egen. En jättebra film skulle det bli, som har allt. Plus några, ur story-synpunkt helt omotiverade, dusch-scener med Johnny Depp som givetvis skulle ställa upp pro bono när det handlade om ett så angeläget filmprojekt som mitt…

Oftast hade filmerna på festivalen någonting bra, men nästan lika ofta saknade de något annat. Snyggt gjorda men utan fungerande manus. Bra manus med taffliga skådespelare. Bra grundtanke men dåligt genomfört. Några filmer har varit riktigt dåliga, vissa bara aningen pinsamma, några rätt bra och en hel del faktiskt riktigt bra. (Det värsta är när man ser en riktigt bra/stark/gripande film och det sitter några pojkar/män/hanar på raden bakom och skrattar rått på helt fel ställen, typ när någon i filmen mår jättedåligt. Kom jag att tänka på. Jag var tvungen att skriva det också, så ni skulle förstå vilken särdeles empatisk och trevlig människa jag är.)
Ibland kan jag vara kvar i stämningen från filmen riktigt länge efteråt inte riktigt kunna tänka andra grejer.
Sånt gillar jag. Då var det en bra film. Och några sånna fanns det med.

Filmfestival som sagt. Jag lät mig inspireras av allt festivalande och ordnade Flogsta Boredom Festival i mitt hem idag. Dock uteblev publiken, den enda deltagaren jag lade märke till var faktiskt jag själv. Jag vill dock inte se det som ett misslyckande på något sätt, då jag verkligen haft genuint tråkigt stora delar av dagen.

Nu däremot ska jag sova. Det ska verkligen bli roligt.
Hej sängen. Hej kudden. Hejdå bloggen.

 

 

 

 

 

PS
En dikt till min säng, för att jag tycker om den så mycket:

Kära säng, min bästa vän
jag kan va’ din Barbie om du är min Ken
du är som en godhjärtad gädda
tjo hoppsan, nu måste jag bädda

DS

24 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Voodoo… Nejdå. Inte skulle jag, bara för att du antyder att jag löper.Schwester hälsar att hon älskar dikten. Du ÄR en god empatisk människa.

Kommentar av Lottchen

Jag vet inte om det är min bakfylla, men jag har svårt att se dig som en Barbie. Som sagt, jag skyller på alkoholen, du är säkert en alldeles utmärkt Barbie. Min säng är otrogen ty min mor ligger och njuter i den nu så jag funderar på att kasta ut jäkeln och investera i en riktig hingst (Hästens går iofs också bra). Det är svårt att finna trogna sängar nuförtiden så jag hoppas du håller hårt i din. Detta leder mig till en teori om voodoon.. Din säng är säkerligen inblandad iom att den faktiskt värmer dig. Ju mer du fryser desto mer ligger du i sängen och värmer dig. Hm.. longshot, men det tål att tänkas på. Ang brist på lärjungar så kan du annonsera här på Bloggen efter medlemmar till din sekt. Vad den kallas för återstår att se.

Kommentar av Auntie Tee

Det är väl inte konstigt att du inte har nån värme när du lagt ström på ute-listan. Här eldas det hejvilt, min man har en gryende pyroman inom sig och jag funderar på om jag behöver spika fast möblerna så dom inte RYKER (hehehehe, jag är så jävla kul). Om du ursäktar så ska jag nu torka ögonen, dom blev lite vattniga av din vackra dikt.

Kommentar av Blackart

Jag är din trogna lärjunge! Men först ska jag gottgöra att jag lekte lite med voodoo. Jag stoppde in den där dockan jag har av dig i frysen.. men du verkar ha överlevt…

Kommentar av Fionk

jisses. jag verkar ha blivit som folk är mest.tittar på bilder och ögnar texter.kommenterar följdaktligen:du är söt.adios!

Kommentar av vajlet

Alltså, du har inte ens tänkt tanken att det är ”Studentstaden” som mobbar dig å det grövsta nu igen, dear Barbie?Hälsa WC-ankan! Har det tama husdjuret något Lundellskt namn?

Kommentar av Louise

Lottchen:Sa jag verkligen så!?Hoppsan. Jag måste ådragit mig en skriftlig form av tourettes.Hälsa Schwesterchen att hon i mina trakter är känd för sin goda smak.Auntie:Hmpf, inte en barbie!? I princip använde dom mig som modell när dom designade den förtretliga lilla plastdockan, dom har bara inte gått ut med det offentligt.Det här med sängen kommer f.ö. som en liten chock. Skulle min käraste vän vända sig emot mig såhär. Jag måste konsultera mitt totemdjur och meditera på saken.Och det där med sektmedlemsraggning ska jag verkligen fundera på. Vi får se i nästa blogg.Blackart:Haha. Du är klipsk du, det anade jag redan från början. Brist på elström leder förstås till en faslig kyla. Vet du om det finns något officiellt sätt att ta tillbaka listinnehåll? Eller hur man skaffar en kamin? Jag har för mkt möbler ändå. Det glädjer mig för övrigt att du har ett så välutvecklat sinne för kvalitets-poesi.Fionk:Kära lärjunge, så här behandlar man verkligen inte sin profet. Stoppa genast in dockan i micron på låg effekt 30 sekunder och bädda sedan ned den stackarn.Jösses. Undrar vilken fackförening jag ska vända mig till om arbetsförhållandena för profeter inte förbättras snart…vajlet:Söt, salt men oftast syrlig.Jag är ungefär som gott och blandat, fast varken till salu eller ledig… :)Louise:Studentstaden! Dom jäklarna! Jag som trodde dom skulle nöja sig med lapparna, men nu förstår jag ju hur det har gått till. Grrr. Grrr. Kanske ska jag skicka det tama husdjuret utan Lundellskt namn på dom? Lundellskt förresten? Nu hänger inte min kvällssega hjärna med riktigt, tror jag. Talar vi WC-anka?

Kommentar av herrnixon

Ojdå… inte ledig… jag som har en dotter kvar att ordna ett bra parti för… skit oxå! Ingen idé att ställa sig in då…Så jag säger som den gamle biskopen:”Man är inte genast i gott sällskap bara för att man råkar vara ensam”

Kommentar av kyrksyster

mest sur tycker jag.

Kommentar av emma

kyrksyster:Biskopar tycks vara kloka. Speciellt KG H. på sin tid, honom gillade jag skarpt. Även om jag nog misstänker att han inte är upphovsman till det där…Det här med din dotter är ju en knivigare fråga. Det enda rätta vore förstås om hon började skriva blogg så får vi se vad hon drog till sig för nåt…

Kommentar av herrnixon

emma:Så är det nog. Det är ju inte en slump att dom kallar mig ”Citronen från Skåne”. (Tydligen är det bara ”Ättiksyran från Österby” som är surare. Aka platypus…)

Kommentar av herrnixon

*öppna micron och kasta in dig där* Full effekt sa du? oki *sätta igång på full effekt i 30 sek* Sen skulle du var? Packas ner? Ja oki *öppna en av alla min 39847 flyttkartonger och kasta ner dig* Vänd dig till gud. Han kan nog straffa mig ;)

Kommentar av Fionk

Fionk:Tänk att det ska vara så svårt med skriftliga instruktioner. :)Men nu är jag var i alla fall. Och sol(?)bränd!

Kommentar av herrnixon

definitivt! så fint så! så brun vill jag oxå vara! *avis*

Kommentar av Miss T

Ja just det… nytt nick… Fd fionk här =)

Kommentar av Miss T

T. T som i… Tiger? Toblerone? Timjan?

Kommentar av herrnixon

Du har väl en långpanna eller plåt eller nåt??? Vad ska du då med en kamin till undrar jag? Hugg upp dina möbler, stapla fint på plåt, använd nån vissen skolbok (psykologin ligger illa till, kanske?) för att få fjutt på det hela (du behöver nån form av elddon också!), njut av värmen som sprider sig. Annars kan du ju ara skriva en ny lista, där ström blivit trendigt igen, vips så är den gamla listan förlegad och du får strömmen åter.Och min surikat kissar VERKLIGEN inte (eller jo, det är väl klart att den gör, men inte när man fotograferar den hhhhmf), VET HUT, unge man. Sådär står vi surikater när vi liksom bara… står…

Kommentar av Blackart

Svar finns i min blogg (följer trenden känsligt och noga)!

Kommentar av Auntie Tee

Blackart:En långpanna!? Tänk den som ändå hade något sådant. Själv är jag lite osäker på vad det är, men jag har en kastrull som är för liten både för att elda i och för mig.Bokbål däremot gillar jag. Jag har en del dåliga grejer stående. Kanske är det nåt man kan samköra med grannar och vänner? Ordna ett stort. Man kan få bränna alltifrån pixi-böcker till pamuk. Fast helst kurslitteratur… Hmm. Det där med listan är kanske lättare.Och appropå surikaten. Om jag förstår dig rätt så säger du att den alltså har pinkat, men att den nu står kvar i samma position trots att floden har sinat, så att säga?Auntie:Vad svaret består i sliter jag mitt tunna hår för att förstå.”Hilfe!”, som tyskarna säger.

Kommentar av herrnixon

Nog är Stockholm en allt bra ond stad. Men säg den stad som inte är det… och säg den stad som inte har ettriga skator, tröttsamma talgoxar, ruggiga rödhakar, korkade kråkor, skvallriga svalor, besserwissande blåmesar, narcissistiska nymfparakiter, underbetalda undulater, kaxiga korpar och lömska lärkor för den delen.

Kommentar av sofieochfia

Är det inte dags att skaffa en kamera?… Vore intressant att se vad du skulle åstadkomma med din minst sagt skruvad fantasi…Remeron meningen fick ordning över sig. Bilderna som störde ordningen i ledet.

Kommentar av Antonia

En långpanna är en sån där plåt med lite högre kanter, dom brukar ingå i ugnarna.Surikaten är inte nykissad! Arrrgh. Jag bara menar att sådär står vi surikater. Det har inget med kissvanor att göra.

Kommentar av Blackart

Sofieochfia:Glöm inte den promiskuöse pingvinen och den stureplansbrattiga strutsen, värst av dem alla!Antonia:En kamera har jag, nog tur att den inte har några laddade batterier just nu. Jag tror inte att världen är redo än… :)Remeron ska läsas om.Blackart:Jag har studerat Surikat-bilden igen, och jag måste säga att jag inte är mindre övertygad om att jag har rätt. Nåja, jag ska försöka släppa ämnet och leta rätt på en lång (samt bred) panna.

Kommentar av herrnixon

Som i Tuffsan!

Kommentar av Miss T




Kommentera

