Institutet för Vardagsnära Upplevelser


En vajande skog av penisar
17 oktober, 2006, 8:56 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Det var en gång en stadsdel lite utanför Uppsala. Stadsdelen hette Flogsta. Den bestod av 12 tämligen oestetiska betongkolosser, hädanefter betecknade ”hus”, samt en ännu anskrämligare barrack vari den lokale ICA-handlaren bedrev kommers. Här och där stod tallar.

“Studentstaden” kallades det bostadsbolag som bossade över ghettobebyggelsen. Studentstaden är först och främst kända för att dom nu efter Sovjetunionens fall har norra halvklotets största byråkratiska organisation. Det är kanske inte lika många som känner till deras kärlek till information, vilket är skälet att jag nu ska upplysa er om den.

Studentstadens kärlek till information är alltså stor, man tycker att det är viktigt med information. Må vara att man gladeligen struntar i fastighetsunderhåll, sällan städar trappuppgångarna och vintertid låter temperaturen sjunka under 10 grader inne hos hyresgästerna, men när det gäller information kompromissar man aldrig.

En välinformerad hyresgäst får gärna vara lite frostskadad, tycks filosofin lyda.

Hyran har under de senaste åren blivit allt högre, men så har också informationen blivit allt bättre. Idag när jag kom hem efter min arbetsdag fanns ett anslag på husets port som informerade mig om att ett elavbrott var att vänta under morgondagen. Detta var helt i sin ordning, skrev man, men man skulle fortfarande betrakta ledningarna som spänningsförande. ”Så synd, då får jag inte sticka fingrarna i kontakten imorgon heller” tänkte jag uppgivet.

Sedan gick jag in. Till min obeskrivliga glädje hade föredömliga Studentstaden även denna gång varit nog med sin information. På husets andra port satt ett identiskt anslag, precis som på dörren till hissen, tvättstugan, soprummet och på anslagstavlan.

När jag, mer välinformerad än någonsin, steg in i hissen överrumplades jag av inte mindre än sju informationslappar – alla om det förestående elavbrottet. En bräckligare person hade kunnat knäckas, men jag fann mig snabbt och räknade dem. En på dörren, en till två på vardera av de tre väggarna samt, vilket var det som imponerade mest på mig, en informationslapp fasttejpad i hissens tak.

När kommit upp till rätt våning såg jag att det fanns lappar uppsatta på de båda korridorsdörrarna. Det svartnade för ögonen. Jag blev en smula yr – min hjärna var inte redo att ta in mycket mer. Efter denna veritabla orgie i information nådde jag slutligen mitt informationsmässiga klimax när jag i min brevlåda fann ett prydligt hopvikt papper från Studentstaden. Det var, visade det sig, information om att ett elavbrott tydligen var att vänta under morgondagen.

 

Dom har ju humor i alla fall, Studentstaden.

30 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hahahaha!Jag får ont i magen av skratt :DJust lappen i hisstaket var extra behövlig.

Kommentar av Lottchen

Så, du menar att Flostavrålet är frustration av massinformation nu för tiden, inte tentaångest?*asg*

Kommentar av Vendettanbettan

Man kan ju undra om någon överhuvudtaget skulle kunna missa denna information;)Jag fick mig ett gott skratt. Tackar!!!Tjejen

Kommentar av Tjejen

Flogsta ska det vara förstås!

Kommentar av Vendettanbettan

Men, eftersom herrn lustigt nog missat det: Strömavbrottet är inte imorgon, utan på TISDAG NÄSTA VECKA. Läste jag i taket.

Kommentar av emma

Du Gäddan!! Jag har hört att ni ska ha strömavbrott i morrn i huset. Studentstaden ringde mig för dom hade hört att jag brukar titta in på din blogg, så dom bad mig vidarebefodra det här med elavbrottet eftersom dom var lite oroliga att du missat det. Strömavbrott alltså. I morron!

Kommentar av Louise

Nej, nej… det var en miss… fel hus!!!!Skynda er, nya lappar …INGET ELAVBROTT ÄR ATT VÄNTA I MORGON!(och de lapparna kan ju sitta kvar sen…)

Kommentar av kyrksyster

Ps… jag bävar inför tanken att träffa på dig när du blir doktor på riktigt… jag kommer att dö av skratt på fläcken… av bara minnet av dessa bloggar.Fast det kan nästan vara värt det. Bara nästan.

Kommentar av kyrksyster

Lottchen:Njut istället av hur dina gryende magrutor gror av motionen.PS Se mig gärna som din personlige magtränare. DSV för Vendettanbettan:Jo, något åt det hållet… :) Men du känner till flogstavrålet!? Kalas. En gammal flogstabo, det var som tusan.Emma:Hrrm, ehm, hmm. (Jaså, det säger du.)Louise:Aha, det var det jag anade! Du är inte alls en trevlig bloggare som man skulle kunna tro, du är en inhyrd infiltra…informatör från Studentstaden! Gaaah!/Gammel-GKyrksyster:Hah, jag tror dom får skövla en mindre skog om dom ska få ihop tillräckligt med papper för en ny kampanj.Och jag Försöker faktiskt hålla mina konstiga infall i styr när det finns patienter i närheten… :)

Kommentar av herrnixon

Du är anställd! Tycker mig se embryon till rutor… Nä, det var havrefras jag tappade när jag fick skrattanfall.Jag har utövat Flogstavrålet. Det du.

Kommentar av Lottchen

men jisses. Men nu e frågan. vet du om att ni ska ha elavbrott i huset idag? och du får inte sticka fingrarna i kontakten idag heller. men kanske imorrn. och jag måste säga att det var väldigt fiffigt att klistra upp lappen i taket i hissen. äntligen har dem lärt sig att vi fatiskt ligger ner i hissen!

Kommentar av Fionk

För att vara seriös ett ögonblick… så har vi ett alldeles eget motto i min bransch:”Det är bra att ha humor och vara kul- men kom ihåg att du får aldrig vara så rolig att dom inte kan hålla dig i handen när dom ska dö…”Jag tror det gäller doktorer oxå – och du håller dig nog inom ramen… Humor kan vara väldigt seriös!

Kommentar av kyrksyster

Du är fel informerad. I en sovjetstad skulle du aldrig har blivit upplyst om att det blir nedsläckt. De slösade med varken tid eller papper.De hade seriösare saker att bry sig om, som tex. att Lenin är välbalsamerad, och trygg och god…

Kommentar av Antonia

Forsta gangen jag laste den har bloggen, men inte sista hahahha……… Student livet verkar trevligt hemma i Sverige nastan sa man saknar alla dessa lappar med information, ordning och reda, bussen gar i tid. Hehehe… Ha det bra!

Kommentar av Sara

Inte gammal Flogstabo, men övervägde Uppsala som bostadsort och var där och kikade.Fick höra talas om Flostavrålet, tackade nej (inte bara för det *s*, sunkkvart) flyttade till en annan ort!

Kommentar av Vendettanbettan

*ASG!!* taket…hahaha! :oDStackars träden..och som #13 skriver..Håll ut! ;o)

Kommentar av Anatis

Lottchen:Flogstavrålet minsann, du upphör då aldrig att förvåna. Som straffånge, eller mer som inhyrd vrålare? Nåja, hur som helst får du givetvis massor med Extrah Respect här ute i hooden från och med nu. Fionk:Idag säger du? Hmmpf, jag skulle annat att var ytterligare en inhyrd Informatör från Studentstaden. Och jo, det är ju klart man ligger i hissen då och då. Men bara när ingen ser, förstås. Det är väl så alla tänker, eftersom man så sällan ser det. Kul att du också upptäckt nöjet i det. Själv ska jag snart komma ur garderoben, är bara lite rädd för vad familj och grannar ska säga…Kyrksyster:Jag håller helt med om det du skrev. Måste säga att ni formulerar saker fint i er bransch, inte totalförstörda av journalsvenskan…Antonia:Uppfattar jag en ironi!? Anar jag brister i respekten för vår Landsfader? Vänta bara tills partiledningen får höra talas om det här…Det blir gulag, sanna mina ord!Kamrat NikolaiSara:Det var trevligt att du tyckte sa. (Observera forresten att jag utelamnar pricksen over a, a och o for att du ska kanna dig hemma.) Lycka till i ditt frammande land. Kanske hittar du en kokosnot.Vendettanbettan:Jag tror man måste se Sunket som en integrerad del av livet! Och tänk så mycket man kommer att uppskatta vilken lägenhet som helst efter att ha levt 4 år i en sån här lite holk!Anatis:Jag ska försöka hålla ut. Trots alla lappar. I-lands-problemen hopar sig…

Kommentar av herrnixon

Jag blev just oanträffbar…

Kommentar av Antonia

man kan inte informera tillräckligt ofta om vad som kommer att hända. de flesta ignorerar ändå informationen. kolla bara på hur svenneriksdagen ser ut idag. haha

Kommentar av Konstantin Cosmin

äsch inte bry dig om vad dem tycker! dem ligger nog oxå i hissen!

Kommentar av Fionk

Å fi fan så skoj. Morran fröjdar sej storligen. Ährum. Men…?…eeeh…..krrrn-hrä… * rodnar lite och slår ner blicken * *viskar tyst : *Morran fattar inte rubriken? Är Morran lite bäng nu? Har nån tappat Morran bakom en vagn, månne? * rodnar som katolsk skolflicka och nyper lite i tröjfållen *

Kommentar av Morran

Antonia:Vänta bara tills du kommer fram för att hämta din årliga ranson kålrötter. Då står dom där, redo.Mr Cosmin:Ja för tusan. Död åt mänskligheten i allmänhet, och borgarna i synnerhet.Viva la zapata. Och så.Fionk:I vart fall kanske dom har snubblat där nån gång.Morran:Kära Morran! Du är inte alls bäng, i alla fall inte så mycket som somliga påstår :)Rubriken var bara ett vulgärt sätt att få många läsare. Ett experiment. Det kommer givetvis inte att upprepas.(För övrigt trodde jag att katolska skolflickor var något av det snuskigaste som fanns. Eller om det var japanska. Nåja, man kan inte ha koll på alla fetischer.)

Kommentar av herrnixon

Hehe, i ett av just de husen, blev min ena dotter till…;-)

Kommentar av Tonårsmorsa

Flogstavrålet är väl känt till och med utanför Flogsta. Bodde ett tag i Berthåga och det var ett jävla vrålande från andra sidan 55:an.=))

Kommentar av Al Dente

Al Dente: Hehe…55:an, där har det hänt grejer…

Kommentar av Tonårsmorsa

Tonårsmorsa.Get your kicks on road 55nä… det rimmar ju inte alls! (fast jag var småbarnsfarsa där…)

Kommentar av Al Dente

Tonårsmorsa:Det är nästan så jag rodnar! Nåja, sannolikheten för att det var i just mitt rum är ju inte så stor.Men jag har nog aldrig sett höghusen som särskilt romantiska… :)Al Dente:Vrålar ni nånsin tillbaks från Berthåga? Tycker aldrig jag har hört det… :)

Kommentar av herrnixon

Herrnixon. Jag flyttade från Berthåga för tjugo år sedan… så det kanske är därför det inte kommer vrål därifrån. Inte nu längre…

Kommentar av Al Dente

Vilken tradegi! Vrålen dog med Al Dente..(?)

Kommentar av herrnixon

Äsch att ”snubbla” är bara en bortförklaring! alla tycker om att ligga ner i hissen!

Kommentar av Fionk




Kommentera

