Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Det Perfekta Samhället – eller Politiken vs. herrnixons kvasivetenskapliga idealism
16 september, 2006, 3:26 e m
Filed under: Bonjour tristesse

 herrnixonBloggen har förlorat karaktären av folkbildande forum och istället börjat handla om totemdjur, virus och vibrerande ögonbryn. Förvisso tre mycket viktiga ämnen, men samlingen av revolutionära hjärnceller någonstans till vänster i min hjärna hotar med väpnad kamp om jag inte skriver en politisk blogg så här i valtider. Så jag är väl så illa tvungen. (Sen lovar jag att återvända till vardagsproblemens trygga värld.)
Nå.

 
Politik borde handla om tre saker.
1. Formulera en vision
2. Beskriv vägen dit
3. Följ planen, men anpassa den till verkligheten

Låt oss börja med visionen. Farbror Göran är för Rättvisa. Tjo. Problemet är bara att tant Maud och Lasse Lejon och alla andra partiledare också är det. Sju riksdagspartierna erbjuder sju bättre samhällen, (vilken generositet!), men eftersom alla tror att väljarna är lite för dumma för att orka lyssna på resonemang om idéerna bakom politiken så brer dom på med sliskiga löften och tappar bort ideologin längs vägen. Och partierna som tävlar om att trolla fram förslag som både gynnar Din Plånbok och sätter sprätt på tillväxten på bästa sätt, utan någon större tanke på varför, känns inte helt tillfredställande. 

 ”Oj, hur ska jag rösta då!?”, piper jag förvirrat och skyndar till vetenskapen efter svar på hur samhället borde se ut. Och vilken tur jag har, det finns nämligen några intressanta socioekonomiska studier att kika på.

 – En säger att lycko-nivån hos invånarna i ett samhälle stiger i samma takt med den ekonomiska standarden fram till ungefär 1950-talsnivå, sen upphör sambandet. Ytterligare ekonomisk tillväxt tillför alltså inte större lycka.

 – En annan studie handlar om klyftorna i ett samhälle. Den säger att själva klyftorna i sig ger upphov till minskad livskvalitet hos dom som har det sämre. Om dom ”fattiga” har 150$ eller 1500$ att leva på i månaden gör i det här sammanhanget ingen skillnad så länge dom ”rika” har flera gånger högre inkomster. (Att tillräckligt stora klyftor också ger en ökad brottslighet och minskad känsla av trygghet för dom som har det bättre ställt är förstås inte helt ointressant i sammanhanget.) Även om klyftor i sig kan vara en drivkraft för utbildning ska dom med andra ord inte vara alltför stora.

 

 Även folkhälsovetenskapen kan kasta lite ljus på frågan hur samhället bör se ut, en tredje studie säger nämligen att folk med ett stort socialt nätverk har bättre möjlighet att klara av personliga kriser, är lyckligare och faktiskt även friskare medicinskt sett.

En annan folkhälsovetenskaplig studie säger att miljöfaktorer (både närmiljö och globalt) ligger bakom ungefär 20% av ohälsan. Att miljön globalt och våra kära ekosystem mår lite taskigt av koldioxidutsläpp, utfiskning och övergödning behöver jag nog inte ens skriva om.

 En femte folkhälsovetenskaplig studie säger att en trygg socioekonomisk situation, utan den stress som hotet om uppsägning och fattigdom innebär, samt en trygg barndom med kärlek och trygghet, leder till minskad risk för både fysisk och psykisk ohälsa.

  herrnixon rabblar en massa undersökningar, men vart leder då detta?
Jo:
Studierna, sammantaget med mina überkloka åsikter, säger mig att man borde föra en politik som gör människor lyckligare, vilket på sikt betyder att sluta sträva efter ökad (materiell) tillväxt som enda mål eftersom det inte ger någon ökad lycka för befolkningen. Istället borde man satsa på att minska sociala problem: kvinno- och barnmisshandel, social isolering och vardagsstress. På global nivå borde man förstås snarare ge sig på svält- och fattigdomsproblem eftersom stora delar av världen utanför Europa ännu inte haft turen att komma upp till den materiella standard som västvärlden uppnådde på 50talet.

Miljöproblemen måste också börja tas på allvar, både i Sverige och resten av världen. I alla fall om man tycker det vore skoj om klimatet inte pajar ihop helt om några decennier. Det tycker herrnixon, som är väldigt klok.

Alltså:

 

Nixon for president!

 nixon

Om dom, mot förmodan, inte har herrnixon-valsedlar där Du röstar: låt mig rekommendera Miljöpartiet. Lite muppiga är dom kanske, men absolut att föredra framför stagnerade sossar, populistiska vänsterpartister och en skenhuman ”Allians”.

(PS

Nu förstår ju jag också att alla knappast kan bli små harmoniska buddhister som med glatt leende springer omkring och odlar ekologiska päron. Men det är någonting att sträva mot i alla fall.
Jag menar inte heller att man ska avskaffa marknadsekonomin. Tvärt om – med viss styrning funkar den bra för att tillgodose folks behov. Men en nyliberal världsordning med en oreglerad marknadsekonomi och med fina ord om Frihet luktar faktiskt lite mört. Frihet är bara ett tomt ord om man mår för dåligt eller är för fattig för att ha några reella möjligheter att förverkliga sina drömmar.

DS)

 

 

6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Va? Absolut! Jag röstar omedelbums på Nixon för President. Jag är för. Och jag tycker definitivt att inte att det är en utopi att alla ska bli förnöjda goa små buddhas med så många eko-päron att det står härliga till, det är snarare ett krav jag tycker att du kan ställa på mänskligheten HerrN! Ack ack ack dina überkloka åsikter förtjänar verkligen att spridas vida kring. Ut och så din havre nu Mr President, eller va fan, du vet va jag menar va. Ännu har inte Alliansen vunnit :)

Kommentar av Louise

Du är snäll du! Men mänskligheten blir jämt så kinkig när man ställer krav på den, den kanske utesluter mig från homo sapiens-klubben. Hemska tanke! Men som (?) Marx sa: jag skulle aldrig vilja vara med i en klubb som skulle acceptera mig som medlem…Och det här med havresådden vet jag inte riktigt. Det känns som ett väl intimt sätt att få väljare… ;)Nej, jag måste nog skaffa mig apostlar eller nåt. (Eller helt enkelt en schysst pr-byrå.)

Kommentar av herrnixon

Heja heja heja. Du skriver ju vad jag tänker. Perfekt.

Kommentar av emma

Man är ju inte bara bloggare. Man är ju tankeläsare också.

Kommentar av herrnixon

Jag skulle LÄTT ha röstat på dig! =)

Kommentar av Ullio

Kalas! Hur många röster är vi uppe i då? Tre? I den här takten blir det riksdagsplats 2072, cirka… :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

