Institutet för Vardagsnära Upplevelser


En fråga om stabilitet i ögonbrynen. (Kortblogg 2/10)
14 september, 2006, 11:47 e m
Filed under: Bonjour tristesse

 

Jag samlar på vardagsproblem. Dom är mycket användbara när det gäller att få perspektiv på tillvaron. Det senaste vardagsproblemet, en riktig juvel i samlingen faktiskt, gäller cyklande.
När jag far fram på min cykel – snabb som vinden (och instabil som en slirig giraff) – börjar ett av mina ögonbryn vibrera. Först en försiktig darrning, sedan allt kraftogare. Det är förmodligen ett enstaka strå som växer lite skevt och därmed har ofördelaktiga aerodynamiska egenskaper för cyklingens höga hastigheter. Hur som helst kittlas det enormt. För att citera Baloo: Jag står inte uuuut.
Somliga morgnar drar jag mig för att bestiga min cykel eftersom jag vet vad som komma skall, andra kommer det som en otrevlig överraskning. Jag blir en vinglande trafikfara, en marionett i ögonbryndarrningens våld.

Jag undrar om andra upplevt samma problem. Kanske är det  anledningen till att så många unga kvinnor plockar sina ögonbryn. Kanske har det startats stödgrupper. Men som sagt, det gäller att ha perspektiv. Ta det lugnt, det kunde varit värre, skulle jag sagt på stödgruppsmötet. Det kunde ha vibrerat när man går också.

Det vore nog mer spännande att vara religiös. Man får andra problem att ägna sig åt, mänsklighetens frälsning och sånt. Och om man är kristen finns det, som bekant, många regler att leva efter i bibeln. ”Akta dig för att sluta förbund med invånarna i landet som du kommer till, så att de inte fångar er i en fälla.” är en personlig favorit. Men jag funderar lite på vad det kan vara för fälla dom gillrar. Kanske en snara, kanske en liten bur, det är svårt att veta säkert. Det kan också vara fråga om något med klister.
Möjligen är det hela något som folkpartiet kunde skrämma bort invandrare med? ”Klarar ni inte språktestet fångar vi er i en liten fälla!”. Sådana hot tillsammans med Leijonborgs ögonbryn skulle i alla fall hålla mig på behörigt avstånd.

11 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Har du inte sett filmen ”Trainspotting”? Medan de knarkade hade de bara ETT problem: hur få tag på knark. När de försökte sluta hade de massor som jobb, bostad, relationer osv. Är så trött så jag vet inte riktigt hur jag associerar men det var nog det där om problem att ägna sig åt… När det gäller cykeln så är det bara hårmanen på benen som fladdrar i vinden ;-)Annika

Kommentar av Annika

Provar med träningscykel i min källare istället den vinglar mindre.. Håret har jag fått bort med ena killerm…. Inte vovven för det finns 2 stycken.. *asg*

Kommentar av barbakvinna

Hahahaha! Oh crist! *snyft*(Min Wordverification: KDDDD Kristdemodemodemodemokraterna?)

Kommentar av Shirika

Men HERREGUD! Det är inte Baloo! Det är Bagheera! Du kan inte din djungelbok!

Kommentar av emma

Annika:Visst har jag sett trainspotting (även om jag inte trainspottat i verkligheten), men jag misstänker att det är summan av problemen snarare än antalet man ska försöka minimera. Förresten måste du sluta cykla i kortbyxor, du kan bli förkyld! Och vi vet ju hur illa det är med virus…BarbaQ:Jag ska tamejtusan börja cykla till jobbet i källaren! Problemet är bara att jag måste hitta ett arbete där då…Shirika:Försiktigt nu! Jag tror det där var onda makter som försökte leda dig av Den Rätta Vägen. KD är inget man ska rösta på. Jag vet faktiskt inte vad man kan göra med dom. Kanske paj?Emma:Det är ju ditt ansvar att bilda mig i disneys *hrrrm* underbara värld. Eller har jag kanske försummat jultraditionerna. Nåväl, jag får kolla i år…

Kommentar av herrnixon

Lars L gör ju reklam för Mc Donalds med sitt ansikte (ögonbrynens form ”M”) och tack för din kommentar..”Det är han som gjort illa sig själv genom sitt sätt att agera.” Det ska jag lägga på minnet./Bränd Butterkaka

Kommentar av Auntie Tee

Auntie:Tänk att dom (Lasse Lejon & McD) var i maskopi med varandra, det kanske jag borde anat.Och min, förvisso ringa, erfarenhet av butterkakor säger mig att man i alla fall tenderar att hitta en smaskig välgräddad butterkaka i affären någon dag senare. Fast kanske med en bismak? Nåja. (Det finns nog en gräns för hur mycket man kan klämma in i en skogaholmsliknelse, iaf om man är så trött som jag är just nu)

Kommentar av herrnixon

Bismaken orsakas av följande ingredienser: En liten nypa bittermandel. Två rågade teskedar cynism (endast i pulverform annars skär det sig med degen) och 1 dl krossade hjärtan. Allt detta kan bli för mustigt i mångas smak, bara en sann gourmand (eller gourmé) njuter av bismaken alla dessa tillsatser tillför. Biverkningar pga överdriven konsumtion: Lätt illamående, trötthet, kvävningskänsla, hallucinationer, infall av generositet och träningsvärk i stjärtmusklerna. Lätt förstoppning de första veckorna lan inträffa.Reklamationer godtages ej. Du får vad du förtjänar.

Kommentar av Auntie Tee

Igår märkte jag att jag hade en fästing på ryggen, och det var lite obehagligt tyckte jag. Sådär obehagligt att jag kände för att skriva ett koleriskt inlägg i min blogg om det. men sen tänkte jag -Äh hur jävla intressant är det att skriva om liksom, en fästing. Så jag läste runt på lite bloggar istället och läste ditt inlägg om ditt ögonbrynshår. Och ja, vad ska man säga, storleken på problemet både bokstavligt och i irritationsmängd på våra problem känns ganska likartade så jag då tänkte jag – Jag HADE kunnat skriva om min fästing. Men jag gjorde inte det och gör det inte heller. Jag vet inte vad det betyder. Att jag lider av mer prestationsångest än du kanske, eller att du verkligen har förmågan att formulera det lilla i så fantastiska historier att det inte spelar någon som helst roll vad du skriver om, det blir underbart läsvärt hur som helst!

Kommentar av Louise

Jag formligen älskar att läsa bloggar som handlar om sånt här – uppförstorade småsaker.Tack för att du delar med dig!

Kommentar av orebrovic

Auntie:Jag tror nog att även den kakan kan göra succé på rätt arena, dock krävs kanske en smärre namnändring till Bitterkaka. Sen kan kanske ingrediensernas proportioner skifta också, om Mästerkocken så vill. Amen.Louise:Fast jag tror att fästingstoryn hade kunnat bli ett riktigt scoop den också. Om inte annat kanske du kan få till nån snygg liknelse: fästingen symboliserar din ondskefulle chef osv, sen är det nobelpris nästa!Herr orebrovic:Så lite så, alltid trefligt när ett problem kan glädja någon… :)

Kommentar av herrnixon




Kommentera

