Institutet för Vardagsnära Upplevelser


En dröm om Sovjet
21 augusti, 2006, 11:31 e m
Filed under: Bonjour tristesse

 

 

Idag utförde jag den ritual som bland infödingarna här i Sverige kallas ”städning”. För en utomstående kan det förmodligen tyckas lite omständligt, men i korta drag går riten ut på följande: man flyttar en mängd föremål från dess ursprungliga ställe (ofta bostadens golv) till ett annat ställe (ofta en av bostadens många hyllor) – detta trots vetskapen att sakerna så småningom kommer följa vardagens naturlagar och återta sin plats på golvet, ofta redan inom några dagar.
Sedan följer den märkligaste delen av städ-ceremonin där man med allvarlig min smeker golvet med en borste, den så kallade Sopborsten. Vissa extrema utövare av nämnda städ-ritual väljer även att blöta golvet och sedan torka upp vätskan, kanske för att hylla havsgudarna, vad vet jag. Hur som helst hoppade jag över detta steg.

 

Men det tog tid ändå och svetten rann. Vilken pärs, jag var så trött!
Jag städade badrummet och bet ihop. Jag tvättade tvätt och bet ihop. Jag till och med bar ut små små förpackningar med Royal FLAN Creme Brylee till den rätta hyllan i köket med läpparna tätt sammanpressade, men i mitt inre rörde sig tankar om en bättre värld.
En värld där Kamrat Sopborste var min vän och Överste skurtrasa min broder, dammvippan min syster och Den Stora Statliga Tvättmaskinen som en trygg famn att ge sig till.
En kommunistisk värld, givetvis.
Militärpolisen skulle sedan länge ha konfiskerat mina färgglada boxershorts (”statsfientliga”) och Kalsongministeriet försett mig med en outsinlig ström av rena vita militärkalsonger. Statsmakterna skulle för övrigt ha beslagtagit dom flesta av mina ägodelar så att jag inte hade så jäkla mycket småkrafs att städa bort, och som en trogen partimedlem skulle jag få en årlig semester på tre dagar då jag kunde höra ostämda balalajkor och se hetsig folkdans vid Bajkalsjön. Ja, livet vore allt en dans på rosor om jag finge leva i en kommunistisk diktatur. Nu däremot måste jag ägna min dyrbara tid åt att röja bland datorsladdar, digitalkameror och märkeskläder. Åh, arma mig – en stackars kapitalist – fast i marknadsekonomins baksida: städningen.

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Bäste herr Kommunist! Må jag upplysa Er om att Ni varken dammsög eller skurade, om dock ändå städade en aning, tillsammans med Er ärade flickvän. Ni tvättade ej heller ensam som så påstods, utan tillsammans med tidigare nämnde vän. Likaså var det hon som vek tvätten för att sedan prydligt rada upp dem i ett närliggande skåp, och har därför kännedom om att ett par vita militärboxershorts redan finnes i Er ägo, liksom ett par gröna med ordet ”HUNK”.Er Uppriktige Kamrat Sopborste

Kommentar av emma

Bästa tant Gredelin!Generalstaben har inte, jag repeterar INTE givit Er något klartecken att delge allmänheten några som helst detaljer kring Operation Städning. Ingen perestrojka här inte. Jag måste be Er att hålla er till skriverier om blommoer, eventuellt bin. Och världen är definitivt icke redo för kunskaper om mina HUNK-kallingar än.Tack./partimedlem sedan 38 år

Kommentar av herrnixon

SÖT =)

Kommentar av izzy

du har ingen bil dpå de som man kan se ?=) vad köpte du de nåstans då ?

Kommentar av izzy

MM VILL SE söt afötter i söta bajs stumpor =)

Kommentar av izzy




Kommentera

