Institutet för Vardagsnära Upplevelser


Cornflakes i mitt hjärta
12 juli, 2006, 6:34 e m
Filed under: Bonjour tristesse

Ärade blogg, kära läsare.

 

Er ständiga följeslagare på bloggosfärens slingriga stigar, herrnixon, har visst lovat att skriva lite om våra knapriga vänner – cornflaksen. Dessa spröda små varelser som förgyller frukostfilen och bringar Stora Tankar till sinnet. (I alla fall om man spetsat dom med LSD.)

Nämnda frasiga flingorna har, som du säkert fått lära dig i skolan, spelat en viktig roll i mänsklighetens historia. Följ med på herrnixons lärorika exposé över majsflingorna häpnadsväckande historia:

 

Låt oss börja hos De Gamla Grekerna!

Ja, alltemedan dom lite yngre grekerna slogs och hade toga-partyn satt dom gamla grekerna torr-rökte majs blandat med getspillning och balsamvinäger. Smaken sägs ha påmint om gäddans första fis om våren – mycket exklusivt m.a.o.

 

En annan historisk milstolpe var ju när Baltazar, en av de tre vise männen, såg heliga cornflakes regna ned från himlen i form av en skev liten vagn och uttropade: ”den som ändå hade en vagn”.

 

För oss svenska kan det kanske vara intressantare att veta att Nils Färnedal, chef för vägverket i östra Närkes trafikområde och för övrigt en baddare på tresteg, en kall höstmorgon 2001 strödde cornflakes över sin pizza och myntade uttrycket ”den dom kör över den heldragna mittlinjen söder om Hallsberg må för evigt pyra en aning”.

 

Denna information är inte verifierad av varken Horace Engdahl eller vitamininstitutet i Schweiz, men ska enligt samma källor som da Vinci-koden grundar sig på vara helt korrekt.

Vitamininstitutet sysslar ju främst med vitaminer och Horace är så finkulturell att han nästan luktar damm, och har dessutom inte figurerat i varken Frida eller Veckorevyn sen 90-talet. Ingen att bry sig om m.a.o.

 

Information som dock är helt sann & verifierad av både Svenska Akademien och Robert Aschberg är:

 

  • John Kellogg, mannen bakom dessa älskade flingor, levde hela sitt liv i celibat och lanserade Kelloggs Cornflakes som ett medel som dämpade sexlusten.
  • Doktor Kosmos, ironiproggarna från falun (eller var dom nu kommer ifrån, jag har inte den blekaste) har komponerade en låt om Blåvitts cornflakes.
  •  

    Dom knapriga små grejerna i Noblesse-choklad är gjorda av… tam tam taaa: cornflakes, handmalda av PG Gyllenhammar.

 

Nej, det här var inte så intressant nej. Skit samma.

Sist men inte minst förtjänar Israel dagens igelkott i röven. I mitt stilla sinne hoppas jag att hela deras bittra, självrättfärdiga land och alla deras omskurna små penisar må dräknas i cornflakes, eller vad det nu kan krävas för att dom ska låta bli att anfalla sina grannar och tro att dom fortfarande är martyrer när det var deras gammelfarfrar som behandlades illa av ett gäng sjuka tyskar. Jaja, jag orkar inte formulera det här bra. Och jo, gammelfarfrar är visst ett ord.

 

 

 

7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

jag skrev precis världens längsta kommentar åt dig men det gick inte vägen för internet, kära internet, gick och dog. för att sammanfatta allt jag inte skriver om: israel är svårt, omskurna snoppar lite äckligt, Dr K från gävle och du är mytoman, men jag gillar dig ändå.

Kommentar av emma

Så trevligt. Tänk om jag hade varit svår istället. Eller omskuren!

Kommentar av Niklas

ja huvva. då blev det celibat för din del.

Kommentar av emma

och det vore ju trist.

Kommentar av emma

hojhoj! plastisk – för då hörs det ju att jag minsan är insatt i hjärnan! jag skrev respons och stimuli också, och arv och miljö. Allt för att bevisa min avancerade akademiska utbildning… Jag raggar trovärdighet, fattar du väl. Är ganska nöjd tror jag. Fast jag orkade inte läsa igenom, jag skriver för långt! skriv en politisk blogg där du gör upp med kapitalismen eller nått. det skulle jag vilja läsa. Jag kan till och med ära dig med en trackback om du vill.

Kommentar av emma

Hahaha, hörru! Det var inte Cornflakes du lovade skriva om, det var MOLN! (men det kanske kommer, jag läser bloggen i rätt ordning så skäll inte på mig om det är nästa inlägg!)Majs! (borde förövrigt vara ett uttryck du tar till dig, med tanke pöå din fäbless för cornflakes!)För övrigt skriver du bra.

Kommentar av ullio

Jeklar. Molnen har helt kommit bort. Undrar vad jag tänkte?Majs och tack!

Kommentar av herrnixon




Kommentera

